Leeftijd

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Leeftijd

Bericht door Roland »

De belangrijkste onderverdeling op basis van leeftijd is die van VS, VSOP en XO.
De VS is minimaal 2 jaar oud,
VSOP is minimaal 4 jaar oud
XO is minimaal 6 jaar oud.

Wanneer de cognac een blend is, betekent dit dat de jongste cognac die voor de blend is gebruikt aan dit leeftijdscriterium moet voldoen.

Tot zover de wetgeving.
Hiermee kan je alle kanten uit.
Op websites van verschillende cognachuizen vind je geen (of zeer weinig) info.

Zelf heb ik volgende ervaringen mogen opdoen.

Logis de Montifaud.
13 07 06 CL12.JPG
13 07 06 CL12.JPG (130.11 KiB) 4859 keer bekeken
De foto werd gemaakt in juli 2013.
Sorry voor de vinger, maar toch kun je duidelijk zien, dat hij de "jongste" cognac als leeftijd neemt.
Bijvoorbeeld : De Napoleon : 17 jaar oud : xxx/1992/1995, De XO : 37 jaar oud : 1975
Zo zou het altijd moeten.
De jongste cognac bepaalt de leeftijd.

Pasquet
Hier spreken ze van een gemiddelde leeftijd.
De XO is gemiddeld 25 jaar oud, de Très Vieille Réserve is gemiddeld 40 jaar oud.
Hun cognacs bevatten jonge en oudere cognacs. Ze berekenen de gemiddelde leeftijd.
Voor mij persoonlijk is dit minder correct.

Tesseron
Velen denken dat de aanduiding Lot N° 90, Lot N° 76, Lot N° 65, Lot N° 53, Lot N° 29 verbonden is met 1990, 1976, 1965, 1953, 1929.
Dit is niet juist.
Bij Tesseron spreken ze over 'generaties'. 1 - 1,5 - 2 - 2,5 - 3.
Een generatie zou 20-25 jaar zijn.
Tesseron begon onder eigen label te verkopen in 2003.
Lot N° 90 was toen een XO van 12 jaar, Lot N° 76 van 26 jaar en zo verder.
De namen blijven hetzelfde, maar Lot N° 90 bevat nu cognac van het jaar 2000.

Ook vind ik het opvallend dat info over de leeftijd enkel te vinden is bij de handelaars, importeurs,
maar niet op de websites van de cognachuizen zelf.
Doelbewust ?


Mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Leeftijd

Bericht door Ton »

Leuk onderwerp Roland, goed om eens een discussie hierover te starten.
Ik denk niet dat het doelbewust gedaan word. Ze vermelden gewoon de gemiddelde leeftijd, naast de wettelijke leeftijd. XO bijvoorbeeld is 6 jaar of ouder (word overigens veranderd in 10 jaar of ouder) en gemiddeld 25 jaar (weer als voorbeeld) is extra informatie waarvan zij denken dat het interessant is voor de particuliere koper.
Wat nodig is, is dat zowel de kleine producenten als de grote 'maisons' gaan beseffen dat de huidige geïnteresseerde particulier nog meer en nog nauwkeuriger informatie wil hebben. Een manier om dat langzaam te bewerkstelligen is om dat steeds te vragen elke keer als we cognac kopen. Vooral natuurlijk als we rechtstreeks bij een producent kopen, maar ook als we in Nederland bij een slijter cognac kopen. Gewoon een kleine discussie starten bij de slijter en duidelijk maken dat je eigenlijk behoefte hebt aan meer getailleerde informatie over het product. Wanneer vervolgens ook de slijter zijn vragen bij de producent stelt, dan zal ook dat ertoe bijdragen dat de producenten zich zullen realiseren dat er behoefte is aan deze informatie.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Leeftijd

Bericht door Roland »

Ton schreef:Leuk onderwerp Roland, goed om eens een discussie hierover te starten.
Ik denk niet dat het doelbewust gedaan word. Ze vermelden gewoon de gemiddelde leeftijd, naast de wettelijke leeftijd. XO bijvoorbeeld is 6 jaar of ouder (word overigens veranderd in 10 jaar of ouder) en gemiddeld 25 jaar (weer als voorbeeld) ...
Waarom is het volgens mij bewust ?
Voor de kleine cognacboeren zijn de inkomsten een soort levensonderhoud.
Voor de grotere cognachuizen telt de winst.

Even simplistisch voorstellen.
Jaarlijks verdampt er een bepaalde hoeveelheid.
Afhankelijk van de natuurlijke omstandigheden (vochtige vs droge kelder) en andere factoren is de verdamping degressief.
CF verdamping.JPG
CF verdamping.JPG (94.7 KiB) 4847 keer bekeken
Op basis van de kosten, verdamping, inflatie krijg je bijvoorbeeld volgend schema :
CF kostprijsberekening.JPG
CF kostprijsberekening.JPG (112.34 KiB) 4847 keer bekeken
De grotere firma's zitten met hogere personeelskosten, hogere PR-uitgaven en moeten ook denken aan de aandeelhouders.
Willen zij een betaalbare cognac op de markt brengen, dan gebruiken zij "jongere" cognac.
Voor de duurdere flessen spreken zij niet over leeftijd, maar spreken zij over "een blend van 80 verschillende cognac's"....

Dit is volgens mij de belangrijkste reden waarom de leeftijd (jongste cognac) nooit vermeld wordt.
Het verschil met de kleine cognacboeren zou te veel opvallen.

Mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Leeftijd

Bericht door Ton »

Ton schreef:Leuk onderwerp Roland, goed om eens een discussie hierover te starten.
Ik denk niet dat het doelbewust gedaan word. Ze vermelden gewoon de gemiddelde leeftijd, naast de wettelijke leeftijd. XO bijvoorbeeld is 6 jaar of ouder (word overigens veranderd in 10 jaar of ouder) en gemiddeld 25 jaar (weer als voorbeeld) is extra informatie waarvan zij denken dat het interessant is voor de particuliere koper.
In zekere zin heb je natuurlijk gelijk dat het bewust is. Ze proberen (bewust) hun product interessant te maken voor de koper door niet (of niet alleen) de wettelijke leeftijd te vermelden, maar een beschrijving te geven van een leeftijd die niet nauwkeurig is omdat er geen wettelijke regels aan een beschrijving zijn gesteld. In hoeverre de informatie onjuist is, bijvoorbeeld omdat er maar zeer weinig hele oude cognac in zit en de rest heel jong is, zullen we nooit zeker weten, maar het gaat wat ver om te veronderstellen dat hiermee op grote schaal bedrog wordt gepleegd (een extreem voorbeeld: alle cognac is ouder dan 6 jaar, dus mag het XO heten, 5% van de cognac is 64 jaar en 95% is 6 jaar en dan zeggen dat de cognac gemiddeld 35 jaar is). Maar het zou kunnen. Heb je daar concrete aanwijzingen voor?
Een mooi voorbeeld hoe het beter kan is de Homage van Hine:
Hine klein.jpg
Hine klein.jpg (48.97 KiB) 4843 keer bekeken
Maar het kan nog veel beter, want ook hier staat nog niet hoeveel er precies van elk jaar in zit.
Je prijsberekeningen zijn interessant en laten duidelijk zien dat oude cognac niet voor niets zo duur is, ook al wordt de uiteindelijke prijs vooral bepaald door vraag en aanbod. Maar als je dan zoveel geld hebt neergeteld voor een oude cognac, dan is het wel aardig als er inderdaad (een substantieel deel) oude cognac in zit. En dus zou het wel aardig zijn om deze informatie veel nauwkeuriger op de fles te vermelden. Ik denk zelfs dat de cognac met deze informatie dan nog beter zou verkopen.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Leeftijd

Bericht door Roland »

Ton schreef:
Ton schreef:Leuk onderwerp Roland, goed om eens een discussie hierover te starten.
Ik denk niet dat het doelbewust gedaan word. Ze vermelden gewoon de gemiddelde leeftijd, naast de wettelijke leeftijd. XO bijvoorbeeld is 6 jaar of ouder (word overigens veranderd in 10 jaar of ouder) en gemiddeld 25 jaar (weer als voorbeeld) is extra informatie waarvan zij denken dat het interessant is voor de particuliere koper.
In zekere zin heb je natuurlijk gelijk dat het bewust is. Ze proberen (bewust) hun product interessant te maken voor de koper door niet (of niet alleen) de wettelijke leeftijd te vermelden, maar een beschrijving te geven van een leeftijd die niet nauwkeurig is omdat er geen wettelijke regels aan een beschrijving zijn gesteld. In hoeverre de informatie onjuist is, bijvoorbeeld omdat er maar zeer weinig hele oude cognac in zit en de rest heel jong is, zullen we nooit zeker weten, maar het gaat wat ver om te veronderstellen dat hiermee op grote schaal bedrog wordt gepleegd (een extreem voorbeeld: alle cognac is ouder dan 6 jaar, dus mag het XO heten, 5% van de cognac is 64 jaar en 95% is 6 jaar en dan zeggen dat de cognac gemiddeld 35 jaar is). Maar het zou kunnen. Heb je daar concrete aanwijzingen voor?
Neen, ze plegen geen bedrog, in de letterlijke betekenis van het woord.
En volgens de strenge regels is alles ok.

Ik ga ervan uit, dat de jaartallen van de meeste blends niet zo heel ver uit elkaar liggen, en dat het verschil tussen het gemiddelde en de jongste leeftijd slechts enkele jaren is.
Maar je kunt ook anders denken.
Als het verschil slechts enkele jaren zou zijn, waarom vermeld je dan niet gewoon de jongste leeftijd ?

Maar, ik meen mij te herinneren dat de jongste cognac van de Extra van Rémy Martin slechts 20 jaren oud was.
(Ik ga zodadelijk dit eens opzoeken, en mijn tekst hier aanpassen).
Voor een Extra, en dan zeker die van Rémy Martin vond ik dat teleurstellend.

Ton schreef: Een mooi voorbeeld hoe het beter kan is de Homage van Hine:
Hine klein.jpg
Maar het kan nog veel beter, want ook hier staat nog niet hoeveel er precies van elk jaar in zit.
Je prijsberekeningen zijn interessant en laten duidelijk zien dat oude cognac niet voor niets zo duur is, ook al wordt de uiteindelijke prijs vooral bepaald door vraag en aanbod. Maar als je dan zoveel geld hebt neergeteld voor een oude cognac, dan is het wel aardig als er inderdaad (een substantieel deel) oude cognac in zit. En dus zou het wel aardig zijn om deze informatie veel nauwkeuriger op de fles te vermelden. Ik denk zelfs dat de cognac met deze informatie dan nog beter zou verkopen.
Inderdaad een mooi voorbeeld. Maar... dit voorbeeld vind ik vreemd.
1984-1986-1987... Creation of the blend : 23 oktober 2000, Selected on 6 februrai 2008.
Heeft deze fles na de blend, nog 7 jaar gerijpt ?

Waarschijnlijk wel. Dan bekom je een cognac van 20 jaar oud.
Ogenschijnlijk niet zo heel oud, maar ik vond het een zeer goede, lekkere cognac.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Leeftijd

Bericht door Roland »

Ton schreef:
Ton schreef:Leuk onderwerp Roland, goed om eens een discussie hierover te starten.
Ik denk niet dat het doelbewust gedaan word. Ze vermelden gewoon de gemiddelde leeftijd, naast de wettelijke leeftijd. XO bijvoorbeeld is 6 jaar of ouder (word overigens veranderd in 10 jaar of ouder) en gemiddeld 25 jaar (weer als voorbeeld) is extra informatie waarvan zij denken dat het interessant is voor de particuliere koper.
In zekere zin heb je natuurlijk gelijk dat het bewust is. Ze proberen (bewust) hun product interessant te maken voor de koper door niet (of niet alleen) de wettelijke leeftijd te vermelden, maar een beschrijving te geven van een leeftijd die niet nauwkeurig is omdat er geen wettelijke regels aan een beschrijving zijn gesteld. In hoeverre de informatie onjuist is, bijvoorbeeld omdat er maar zeer weinig hele oude cognac in zit en de rest heel jong is, zullen we nooit zeker weten, maar het gaat wat ver om te veronderstellen dat hiermee op grote schaal bedrog wordt gepleegd (een extreem voorbeeld: alle cognac is ouder dan 6 jaar, dus mag het XO heten, 5% van de cognac is 64 jaar en 95% is 6 jaar en dan zeggen dat de cognac gemiddeld 35 jaar is). Maar het zou kunnen. Heb je daar concrete aanwijzingen voor?
Neen, ze plegen geen bedrog, in de letterlijke betekenis van het woord.
En volgens de strenge regels is alles ok.

Ik ga ervan uit, dat de jaartallen van de meeste blends niet zo heel ver uit elkaar liggen, en dat het verschil tussen het gemiddelde en de jongste leeftijd slechts enkele jaren is.
Maar je kunt het ook anders bekijken.
Als het verschil slechts enkele jaren zou zijn, waarom vermeld je dan niet gewoon de jongste leeftijd ?

Maar, neem nu de Extra van Rémy Martin.
Op de verpakking staat :
"The blend of eaux-de-vie, aged between 20 and 50 years in small Limousin oak barels, allows you do discover
the aromatic intensity of the two most prestigious growth areas of the Cognac region, the Grande and Petite Champagne.

Ik heb de fles nog niet geopend, maar als ik dit lees, en je betaalt er € 200 voor,
dan voel ik mij toch een beetje bedrogen.
Zeker als je deze fles gaat vergelijken met een GC van bijvoorbeeld 40 jaar, die slechts de helft kost.
Een mooie test voor een volgende proeverij. Dan kunnen we er nog even over doorbomen.

Ton schreef: Een mooi voorbeeld hoe het beter kan is de Homage van Hine:
Hine klein.jpg
Maar het kan nog veel beter, want ook hier staat nog niet hoeveel er precies van elk jaar in zit.
Je prijsberekeningen zijn interessant en laten duidelijk zien dat oude cognac niet voor niets zo duur is, ook al wordt de uiteindelijke prijs vooral bepaald door vraag en aanbod. Maar als je dan zoveel geld hebt neergeteld voor een oude cognac, dan is het wel aardig als er inderdaad (een substantieel deel) oude cognac in zit. En dus zou het wel aardig zijn om deze informatie veel nauwkeuriger op de fles te vermelden. Ik denk zelfs dat de cognac met deze informatie dan nog beter zou verkopen.
Inderdaad een mooi voorbeeld. Maar... dit voorbeeld vind ik vreemd.
1984-1986-1987... Creation of the blend : 23 oktober 2000, Selected on 6 februrai 2008.
Heeft deze fles na de blend, nog 7 jaar gerijpt ?

Waarschijnlijk wel. Dan bekom je een cognac van 20 jaar oud.
Ogenschijnlijk niet zo heel oud, maar ik vond het een zeer goede, lekkere cognac.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Leeftijd

Bericht door JohanB »

Toevallig dit topic tegengekomen toen ik wat aan het opzoeken was. Interessant om te lezen dat die lot nrs. niet duiden op een jaartal. Maar in Cognac Review wordt er dan weer iets anders verteld. Wie heeft het nu bij het rechte eind?
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Leeftijd

Bericht door JohanB »

In het specifieke geval van de Tesseron Lot 29 heb ik dit nog gevonden.

Bibendum Wine Co
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Leeftijd

Bericht door Roland »

JohanB schreef:In het specifieke geval van de Tesseron Lot 29 heb ik dit nog gevonden.

Bibendum Wine Co
Bij Tesseron aan huis spreken ze niet over jaartallen, maar over generaties.
Een generatie = 20 - 25 jaar.

Tesseron is beginnen te bottelen begin 2003.

Lot 90 = ong. 10-12 jaar oud = 1/2 generatie
Lot 76 = ong. 25 jaar oud = 1 generatie
Lot 53 = ong. 50 jaar oud = 2 generaties
Lot 29 = ong. 70 jaar oud = 3 generaties

mvg,
RolanD

Oeps... ik had hetzelfde reeds "bovenaan" geschreven.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Leeftijd

Bericht door JohanB »

En staat dat ergens te lezen op hun website? Ik kan dat niet meteen terugvinden. Indien die informatie correct is, betekent dit ook dat (bv) de vloggers die de Tesseron Lot 29 gaan reviewen er allemaal ferm naast zitten als ze zeggen dat die cognac 83 jaar oud is. Ik heb 2 van die reviews gezien en 2 keer een andere leeftijd gehoord.

Dat vind ik wel het jammere aan cognac. Je bent nooit echt zeker hoe oud de cognac nu echt is. Er wordt dikwijls gesproken van een gemiddelde leeftijd, maar dat betekent uiteindelijk niet zo denderend veel. In de whisky wereld gaat de voorkeur nog steeds uit naar flessen met een leeftijd op het etiket. Jammer dat dit niet wordt gedaan bij cognac.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”