privé proeverijtje

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

privé proeverijtje

Bericht door Ton »

Gisteren voor mezelf een proeverijtje georganiseerd. Soms moet je jezelf gewoon eens verwennen, toch?
proeverijtje.jpg
proeverijtje.jpg (75.06 KiB) 3677 keer bekeken
Ze doen nauwelijks voor elkaar onder. Belangrijkste verschil was dat de Hardy wat eleganter en verfijnder is, maar daardoor iets wegvalt tegen de houttonen van vooral de Normandin-Mercier en de Navarre. De Beaulon is ook wat lichter van smaak.
Mijn zeer subjectieve jury-oordeel:
1. Navarre Vieille Réserve
2. Normandin-Mercier La Péraudière
3. Beaulon Très Vieille Premier Cru 1976
4. Hardy Noces d'Or
Hierna heb ik de Beaulon nog wat 'doorgedronken'. Toch wel fantastisch, maar dat waren ze alle vier wel. Ook de Noces d'Or.
Ik heb een 'heerlijk avondje' gehad, ook al was dat 'nog niet gekomen' ;)
Benn
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 17:34

Re: privé proeverijtje

Bericht door Benn »

Hallo Ton,

Gezellig, je moet jezelf ook af en toe kunnen verwennen. Als ik op zoek ben naar een mooie fles, dan zet ik wat achtergrondmuziek op, begin met een VS en eindig met een XO en af en toe met een extra of jaartal cognac. Als je ervoor in de stemming bent, smaakt het ook nog eens veel beter en zeker als je dan ook nog op een mooie fles hebt kunnen bieden.

Groetjes,

Ben
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: privé proeverijtje

Bericht door Ton »

Benn schreef:en zeker als je dan ook nog op een mooie fles hebt kunnen bieden.
En? Heb je recent nog een mooie fles kunnen scoren?

Gisteren heb ik de Hardy Noces d'Or gedronken, maar dan zonder dat andere geweld ernaast. Dat is toch wel fantastisch spul hoor! Dat toont opnieuw aan hoeveel de smaakervaring afhangt van omstandigheden zoals wat je er nog naast eet of drinkt.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: privé proeverijtje

Bericht door Roland »

Ton schreef:
Benn schreef:en zeker als je dan ook nog op een mooie fles hebt kunnen bieden.
En? Heb je recent nog een mooie fles kunnen scoren?

Gisteren heb ik de Hardy Noces d'Or gedronken, maar dan zonder dat andere geweld ernaast. Dat is toch wel fantastisch spul hoor! Dat toont opnieuw aan hoeveel de smaakervaring afhangt van omstandigheden zoals wat je er nog naast eet of drinkt.
Ik heb nog enkele mooie flessen op mijn wens-lijstje staan,
maar eind deze maand verjaart vrouwlief,
en heb dan maar een tafeltje gereserveerd in
http://restaurant-vivendum.com/ :lol:
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: privé proeverijtje

Bericht door Ton »

Met een overnachting er bij neem ik aan?
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: privé proeverijtje

Bericht door Roland »

Ton schreef:Met een overnachting er bij neem ik aan?
Neen, toch niet. Onze dochter is nog te jong om alleen te blijven.

Mvg,
RolanD
Benn
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 17:34

Re: privé proeverijtje

Bericht door Benn »

Helaas schiet ik meestal mis, maar dat geeft niet. Het is leuk om te zoeken naar mooie flessen. Af en toe ben ik op veilingen de hoogstbiedende. En een voor mij belangrijk aspect hierbij is dat de prijs zodanig moet zijn, dat als ik de fles(sen) zou willen verkopen, ik er tenminste het bedrag voor kan krijgen, dat ik er zelf voor heb betaald. En dan spreek ik van de huidige tijd. Als de vraag in de toekomst minder zou worden, zakken de prijzen, maar dat is natuurlijk met alles zo. Kijk maar eens naar hoeveel geld antiek opbracht in de jaren 70. Iedereen wou wel een stukje antiek in huis hebben staan, al was het kapot en moest de worm er nog worden uitgehaald. Nu wil vrijwel niemand meer antieke meubels kopen, wat de prijs flink heeft doen kelderen. Veel flessen zijn helaas ook zwaar geïndexeerd, dat drijft de prijs flink op. Van een kennis heb ik laatst een mailtje gekregen, hij wist iemand, die twee mooie flessen cognac te koop had staan; een Frapin 1888, bieden vanaf 3850 euro en een courvoisier l'esprit, bieden vanaf 3600 euro. Vroeg of laat zal er altijd wel iemand zijn die genoemde prijzen wil betalen. Trouwen nog niet eens zoveel, als je ziet hoeveel er door sommigen aanbieders voor wordt gevraagd.
Benn
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 17:34

Re: privé proeverijtje

Bericht door Benn »

Ton, op de proeverij in Amersfoort zei je goede ervaringen te hebben met Cognac Paradise van
Marko Körner in Mülheim. Ook ik kan dit beamen. Perfect verpakt, snelle levering en uitstekende service.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: privé proeverijtje

Bericht door Hans »

Leuke proeverij, Ton. Tim en ik organiseren ook met enige regelmaat iets dergelijks voor onszelf. De betere tijdsbesteding.
Ton schreef:Ze doen nauwelijks voor elkaar onder. Belangrijkste verschil was dat de Hardy wat eleganter en verfijnder is, maar daardoor iets wegvalt tegen de houttonen van vooral de Normandin-Mercier en de Navarre. De Beaulon is ook wat lichter van smaak.
Is bij vergelijkbare kwaliteit toch vaak een kwestie van verschillend smaakpalet/karakter en ook voorkeur.
Ton schreef:Mijn zeer subjectieve jury-oordeel:
Kan dat anders dan? ;)
Ton schreef:1. Navarre Vieille Réserve
Blijft ook voor mij een topper. Al weer een tijdje geleden, dat ik hem gedronken hem, dat moesten we maar eens rechtzetten.


Overigens: late reactie als gevolg van ondoorgrondelijk beleid van de hoster, waardoor ik 8 dagen geen toegang tot het forum heb gehad.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”