Folle Blanche, Montils, Colombard, 1er cru

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Folle Blanche, Montils, Colombard, 1er cru

Bericht door Hans »

Kent iemand een producent uit de Grande Champagne die met deze druiven werkt? (En ook nog een beetje betaalbaar is ;) )

Ik ken eigenlijk alleen Château de Beaulon, maar dat is Fins Bois.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Re: Folle Blanche, Montils, Colombard, 1er cru

Bericht door wouter »

Leuk onderwerp dit! :D

Godet is goed bezig met Folle Blanche met onder andere de Antarctica, Epicure, Vintage 1989 en de 1990. Helaas geen Grande Champagne dus...

Een Cognac met Colombard ben ik nog niet tegengekomen. Ben benieuwd of iemand hier wat namen kan opnoemen!

Cognac moet trouwens voor minstens 90% uit ugni blanc, colombard of folle blanche druiven bestaan.

Voor maximaal 10% mag gebruikt gemaakt worden van Blanc Ramé, Jurancon blanc, Montils, Semillon en nog een paar meen ik...

Weet iemand de reden van deze regel?
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

wouter schreef:Godet is goed bezig met Folle Blanche
Inderdaad. Volgens informatie van hun webstite wordt heden ten dage maar 300 van de 84.000 hectare met Folle Blanche beplant.
Misschien toch maar eens wat Epicure, Millésime 1989 en 1990 aanschaffen. Cognac uit de vriezer zoals Antarctica is voor mij nog een te grote stap. :D
wouter schreef:Een Cognac met Colombard ben ik nog niet tegengekomen. Ben benieuwd of iemand hier wat namen kan opnoemen!
De Château de Beaulon 12 ans is geassembleerd uit Colombard, Montils en Folle Blanche. De verhouding kan ik niet ontdekken.
wouter schreef:Cognac moet trouwens voor minstens 90% uit ugni blanc, colombard of folle blanche druiven bestaan. Voor maximaal 10% mag gebruikt gemaakt worden van Blanc Ramé, Jurancon blanc, Montils, Semillon en nog een paar meen ik... Weet iemand de reden van deze regel?
Had ik al eens gelezen, maar de achtergrond weet ik niet
Laatst gewijzigd door Hans op zo 20 jun 2010, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

wouter schreef:Cognac moet trouwens voor minstens 90% uit ugni blanc, colombard of folle blanche druiven bestaan.
Voor maximaal 10% mag gebruikt gemaakt worden van Blanc Ramé, Jurancon blanc, Montils, Semillon en nog een paar meen ik...
Weet iemand de reden van deze regel?
Uit de BNIC-samenvatting van de regels die gerespecteerd moeten worden om te voldoen aan de AOC Cognac:

Encépagement
Les vins destinés à l’élaboration des eaux-de-vie sont issus des cépages blancs suivants :
* colombard B, folle blanche B, montils B, ugni blanc B, sémillon B.
* folignan B, représentant au maximum 10 % de l’encépagement.

http://www.pro.cognac.fr/cognac/pdf/vit ... nthese.pdf

Voor folignan geldt dus een beperking van maximaal 10%, voor de andere genoemde druivenrassen geldt geen beperking. Een reden daarvoor heb ik in de BNIC documenten nog niet kunnen vinden.

Beschreven cognacs
Cognac boeken
eurotail
Cognac XO
Cognac XO
Contacteer:

Bericht door eurotail »

Ik heb een La Fontaine de la Pouyade in de kast staan: 100% Folle Blanche uit de Grande Champagne. Zag onlangs ook nog enkele flesjes eau-de-vie Folle Blanche bij een of andere groothandel, ben het merk ff kwijt.
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

eurotail schreef:Ik heb een La Fontaine de la Pouyade in de kast staan: 100% Folle Blanche uit de Grande Champagne.
Dank je, Stefan. Voldoet waarschijnlijk niet aan mijn criterium "beetje betaalbaar" 8-)

Interessant merk van het huis Bouyer-Dubousquet. Bestond al in 1592. Pas de laatste jaren op de markt, werd voorheen bewaard voor "une élite d'amis et connaisseurs"

De enige vermelding met prijs die ik aanvankelijk kon vinden was van het Trianon Palace Hotel in Versailles : € 130,-- per glas :shock:

Inmiddels ook gevonden op Ebay: $ 1.100,-- voor een fles

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”