En nu??

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: En nu??

Bericht door Ton »

Beaulon een stuk goedkoper? Waar dan?
Ik denk dat ik hem dan meteen ga kopen :D
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: En nu??

Bericht door JohanB »

Dit is een verdomd interessant forum. Ik vind hier tip na tip. Ik blijf mij er echter over verbazen dat bepaalde cognacs in topics van 6 of 7 jaar geleden nog steeds heel vlot te verkrijgen zijn voor relatief dezelfde prijzen. Dit is met whisky helaas niet het geval.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: En nu??

Bericht door Ton »

Dan heb jij een betere ervaring dan ik. Bijna steeds is alles duurder geworden en het wordt nog steeds duurder.
Audry Memorial was 110, nu 130.
Paul Beau Hors d'Age was 38,30 nu 69,95
Chateau de Beaulon 7 Ans was 29,95 nu 38,50
Chateau de Beaulon 12 Ans was 39,95 nu 56,-
Paul Giraud Tres Rare was 100, nu 160
Zo maar even een paar.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: En nu??

Bericht door JohanB »

Inderdaad, alles wordt duurder. Maar die stijgingen zijn nog doenbaar. Voor whisky ligt dat nu wel even anders. Ik kocht vroeger whisky's (5 à 6 jaar geleden) van de jaren '70 voor 150 - 200 €. Diezelfde flessen kosten nu soms bijna 400 €, of meer in sommige gevallen. Vintage whisky's van begin jaren '80 kosten nu al bijna 300 €. Nog niet zo lang geleden kon je nog makkelijk kwaliteitswhisky van 15 tot 18yo voor ongeveer 100 €. Nu kost een 10 tot 12yo al makkelijk 100 € en betaal je voor een 18yo tussen de 120 en 140 €. Dan heb je nog die bloggers zoals een Serge Valentin die met 1 goede review een stormloop voor een bepaalde fles kan veroorzaken. Het is dikwijls een kwestie van er razendsnel bij te zijn als er een nieuwe fles uitkomt of hij is in een mum van tijd uitverkocht. Dan heb ik het nog niet gehad over de investeerders die whisky's kopen en met woekerwinsten proberen te verkopen op allerlei fora. Naar mijn gevoel wordt whisky veel meer gehypet dan cognac.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Bram84
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 3
Lid geworden op: do 09 mar 2017, 20:14

Re: En nu??

Bericht door Bram84 »

JohanB schreef:Inderdaad, alles wordt duurder. Maar die stijgingen zijn nog doenbaar. Voor whisky ligt dat nu wel even anders. Ik kocht vroeger whisky's (5 à 6 jaar geleden) van de jaren '70 voor 150 - 200 €. Diezelfde flessen kosten nu soms bijna 400 €, of meer in sommige gevallen. Vintage whisky's van begin jaren '80 kosten nu al bijna 300 €. Nog niet zo lang geleden kon je nog makkelijk kwaliteitswhisky van 15 tot 18yo voor ongeveer 100 €. Nu kost een 10 tot 12yo al makkelijk 100 € en betaal je voor een 18yo tussen de 120 en 140 €. Dan heb je nog die bloggers zoals een Serge Valentin die met 1 goede review een stormloop voor een bepaalde fles kan veroorzaken. Het is dikwijls een kwestie van er razendsnel bij te zijn als er een nieuwe fles uitkomt of hij is in een mum van tijd uitverkocht. Dan heb ik het nog niet gehad over de investeerders die whisky's kopen en met woekerwinsten proberen te verkopen op allerlei fora. Naar mijn gevoel wordt whisky veel meer gehypet dan cognac.
Ook in het cognac wereldje is Serge actief...
Whiskyfun by Valentin Serge, november 2013
Vallein-Tercinier 'Hors-d'Age' (42%, OB, cognac, +/-2013) Five stars
This one is a blend of Petite and Grande Champagne, the younger being 40 years old! Should be good. Colour: dark amber. Nose: we're in old whiskies territories again. THIS is a malternative house. Between a 1966 Bowmore and a 1972 Caperdonich, only less expensive. Perfect tropical fruits, beehivy tones, damp earth, tangerines, camphor, eucalyptus... Everything is perfect in this nose. Mouth: a notch less impressive than on the nose, mainly because of the tannins that are flying here and there (maybe a little too much cinnamon) but other than that, it's perfect. Ripe red apples, butter pears, peaches (of course), a little rosewater, some 'nervous honey' (say white heather) and then some spicy gingerbread. This, at 46% vol.! Finish: good length (hurray), spicier. Oranges, cinnamon and white pepper. An earthy touch in the aftertaste. Comments: I had never heard of Vallein-Tercinier before September and it's a Swiss friend who drew my attention towards them. SGP:561 - around 90 points.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: En nu??

Bericht door JohanB »

Ik had die review ook al gelezen. Ik dacht eerst dat ik een andere versie van die Vallein Tercinier in mijn glas had. Ik lees dus de cognac reviews van Serge niet meer. Wat die daar allemaal bij sleurt ... Rozenwater, really??
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”