Meer info over drie cognac flessen

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
VTraxx
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 nov 2016, 21:17

Meer info over drie cognac flessen

Bericht door VTraxx »

Met een verhuis enkele weken geleden van mijn overbuurvrouw zijn er nog een aantal flessen cognac boven gekomen tussen een heel aantal rode wijnen.
Deze waren bedoel om in de afvoer te gaan en daarna in de glasbak, wat ik zelf wel zonde vond.

Zelf ben ik geen cognac drinker, maar wel een whisky drinker. Van Congac weet ik echter niets.

Heeft er iemand meer info over deze drie flessen, zo ja ook een waarde ?
Heb zelf enig research gedaan en het lijkt mij om "gewone" flessen te gaan, al hebben ze toch al enige ouderdom (hoe oud, of wat dan ook weet ik niet).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk kan iemand me hiermee verder helpen!
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Meer info over drie cognac flessen

Bericht door Ton »

Hallo,

Bij cognac gaat het niet om ouderdom als ze al in de fles zitten - ze worden niet meer beter in de fles - maar om het aantal jaren dat ze daaraan voorafgaande in een eikenhouten vat hebben gerijpt. De bovenste twee zijn wat dat betreft jonge cognacs, de derde is een VSOP en moet minimaal 4 jaar op vat hebben gelegen.
Verder is het mogelijk van belang of ze langere tijd liggend zijn bewaard. Het hoge alcoholgehalte tast de kurk aan en dat proef je wel. Je moet cognac dus altijd rechtop staand bewaren.

De eerste twee zijn eigenlijk niet bedoeld om puur te drinken, maar om te gebruiken in een mix. Cognac met sinaasappelsap is heerlijk. Maar ook met een heleboel andere frisdranken. Kan ook in de koffie of om te gebruiken bij het koken.

De derde is dus een VSOP en al wat beter, maar voor een cognac-liefhebber begint het eigenlijk pas daarna, dus als ze meer dan 5 jaar op vat hebben gelegen. Het merk Des Paysans Charentais is in Nederland vrij onbekend. Het is een merk van de coöperatie Unicoop die ook Prince Hubert de Polignac maakt. Ik weet niet hoe hij zal smaken, maar het is goed mogelijk dat hij je best zal bevallen. Ik zou hem zeker niet weggooien.

Prijzen? Ik schat de eerste twee op ongeveer €25,00 per stuk en de derde op ongeveer €30,00-35,00.
De eerste twee kun je nog volop kopen (hoewel de Hennessy nu een moderner etiket heeft), maar die derde is niet meer in de handel. Cognacs worden soms veel meer waard wanneer ze niet meer in de handel zijn, maar dan moeten ze enige naam hebben en dat heeft de Cognac des Paysans Charentais beslist niet.

Kortom, je hebt gelijk dat het om "gewone" flessen gaat, maar er is geen reden om ze weg te gooien, zeker niet als ze niet liggend bewaard werden.
VTraxx
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 nov 2016, 21:17

Re: Meer info over drie cognac flessen

Bericht door VTraxx »

Bij de verhuis hebben we deze drie staand gevonden in een kast, in de voorraadkelder.
Nu is er enige manier hoe ik kan nakijken of de kurk is aangetast evt ?

Eigenlijk mogen deze flessen van mij weg, mits cognac op dit moment niet mijn hoofdinteresse is en ik vooral nu meer bezig ben met Whisky.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Meer info over drie cognac flessen

Bericht door Ton »

Of de kurk is aangetast kun je pas zien als je hem opent. Maar als je ze staand hebt aangetroffen, zal het wel in orde zijn.
Als je ze kwijt wil, kun je ze aanbieden onder 'vraag en aanbod'. Maar verwacht er niet te veel voor te krijgen.
Overigens kan die VSOP je wel eens verrassen. Ik denk dat hij beter smaakt dan menige whisky ;)
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”