Brandy Antica Riserva 10 Anni (V.S.O.P) - Aurum Distillerie

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
JasperNL
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 1
Lid geworden op: za 13 mei 2017, 10:47

Brandy Antica Riserva 10 Anni (V.S.O.P) - Aurum Distillerie

Bericht door JasperNL »

Een tijdje geleden kwam ik bij de faillissementsverkoop van een plaatselijke slijterij deze prachtige fles Brandy tegen. Ik besloot de fles uit pure nieuwsgierigheid aan te schaffen, maar het vinden van informatie over deze Brandy blijkt een stuk lastiger dan verwacht; zeker ook aangezien mijn Brandy-kennis zeer beperkt is. Misschien kan iemand op dit forum mij verder helpen? Ik ben vooral erg benieuwd naar aanvullende informatie over de herkomst, het productjaar en de huidige retailwaarde van deze fles Brandy Antica Riserva.

Op de verpakking van de fles staat dat deze Brandy is geproduceerd en gebotteld bij ‘Illva Saronno/Aurum Distillerie’. Ik heb hierop contact opgenomen met Illva Saronno en kreeg per email te horen dat zij geen verdere informatie hebben aangezien zij deze Brandy al meer dan 20 jaar niet meer produceren. Omdat er op zowel de fles als verpakking staat dat het hier om een tien jaar oude Brandy gaat (’10 anni’) verwacht ik dat de fles toch minstens 30 jaar oud is.

Het lijkt er echter op dat deze Brandy zelfs nog ouder is, aangezien deze werd geproduceerd in de ‘Aurum Distilleria’ te Pescara, welke al sinds de jaren ’70 gesloten blijkt en tegenwoordig dienst doet als Cultureel Centrum.

Verder begrijp ik van de verpakking dat het om een V.S.O.P. Riserva gaat, welke is gerijpt op Sloveens eikenhouten vaten, maar meer informatie dan dat heb ik helaas niet. Ik hoor dan ook graag of iemand meer weet over deze bijzondere Brandy. Zie ook de bijgesloten foto’s van de fles en verpakking;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groeten,
Jasper
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Brandy Antica Riserva 10 Anni (V.S.O.P) - Aurum Distillerie

Bericht door Ton »

Misschien dat iemand informatie heeft over deze fles, je weet maar nooit, maar bedenk wel dat het hier om een brandy gaat en dat is nog geen cognac! Dit is een cognac-forum.
easmits
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 101
Lid geworden op: za 18 jun 2016, 18:56

Re: Brandy Antica Riserva 10 Anni (V.S.O.P) - Aurum Distillerie

Bericht door easmits »

Hoi Jasper,

bedankt voor de uitstekende foto's: altijd fijn om alle details te kunnen zien. Leuke informatie heb je gevonden over Distillerie Aurum. Ik ben voornamelijk bekend met oudere flessen van Aurum uit de jaren '50, '60 & '70. Bij Catawiki hebben we er een aantal geveild.

Distillerie Aurum was een middelgrote producent van brandy en likeuren met voornamelijk de Italiaanse thuismarkt als afzetgebied. Mijn vermoeden is dat het bedrijf over de kop is gegaan, waarna de stokerij is gesloten en het merk overgekocht door Illva. Dat is een grote producent met internationaal bereik, inderdaad bekend voor hun likeur uit Saronno (Disaronno). Zij zullen het merk hebben voortgezet om de bestaande klanten te behouden zonder er veel mee te doen. Het merk is op die manier langzaamaan een stille dood gestorven.

Jouw fles stamt uit de jaren '90 en is dus iets recenter geproduceerd dan je hoopte. Op basis van de informatie die je van Disaronno hebt gekregen is het waarschijnlijk de laatste versie van de brandy. De merknaam ('Distillerie Aurum') is gehanteerd gebleven maar nergens op etiketten of doos is er een verwijzing naar Pescara te vinden.

Uit de reactie van Ton kan je al een beetje opmaken dat er weinig interesse is voor Italiaanse brandy. De markt voor brandy is redelijk conservatief en draait vernamelijk om Cognac (ik hoop dat ik hier niemand mee voor het hoofd stoot). Wat ook niet helpt is dat de Italianen een veelvoud aan brandy-merken hebben, waarvan een groot aantal van dubieuze kwaliteit. Omdat jaren '90 vrij recent is in verzamelaarstermen lijkt dit vooral een fles om open te trekken bij mooie gelegenheid. Het is een mooi verhaal.

Ter illustratie zijn hier twee veilingresultaten voor wat oudere flessen. Een enkele fles uit de jaren '70:
https://veiling.catawiki.nl/kavels/5124043
En een gemixed kavel met een jaren '60 fles:
https://veiling.catawiki.nl/kavels/9131301

Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt!

Groet,
Emile
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”