Informatie rond enkele oude flessen

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
MaartenDs
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 2
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 13:09

Informatie rond enkele oude flessen

Bericht door MaartenDs »

Ik had graag jullie mening gehoord over enkele oude flessen
die ik bij de opruiming van een huis heb kunnen bemachtigen.
Zouden jullie mij er iets over kunnen vertellen,
aangezien ik zelf nog niet zo'n grote kennis heb hieromtrent.
Zoals of deze nog de moeite zijn om te openen, de eventuele waarde, enz.

- Fine cognac bisquit *** uit 1983
- 1,5 l Otard Special *** uit 1978
- Fine Champagne Napoléon réserve d'Austerlitz cognac exshaw uit 1968
- Fine cognac de luxe John Exshaw uit 1969
Bijlagen
20170809_143253.jpg
20170809_143253.jpg (821.86 KiB) 2540 keer bekeken
20170809_143138.jpg
20170809_143138.jpg (723.31 KiB) 2540 keer bekeken
20170809_143005.jpg
20170809_143005.jpg (729.15 KiB) 2540 keer bekeken
20170809_142908.jpg
20170809_142908.jpg (723.05 KiB) 2540 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Informatie rond enkele oude flessen

Bericht door Ton »

flessen ter evaluatie.jpg
flessen ter evaluatie.jpg (695.71 KiB) 2515 keer bekeken
Ik heb de flessen even rechtop gezet en in de juiste volgorde.

Leuke flessen overigens.
De Bisquit is niet veel waard en de minst interessante. Bisquit is tegenwoordig eigendom van het Zuid-Afrikaanse bedrijf Distell.
De andere drie zouden wellicht wel wat meer kunnen opbrengen, vanwege hun ouderdom. Maar het feit dat de flessen oud zijn, wil nog niet zeggen dat de cognac ook oud is. Dat klinkt misschien raar, maar cognac wordt niet ouder (lees: beter) als hij eenmaal is gebotteld.
De Otard is 1.5L en daarom alleen al wat interessanter. Best mogelijk dat er op een veiling €100 voor wordt geboden. Maar de intrinsieke waarde schat ik op €50, want het is een gewone drie sterren kwaliteit.
De Napoleon is kwalitatief de beste. De cognac die er in zit heeft minimaal 6 jaar gerijpt en het is heel goed denkbaar dat deze veel langer heeft gerijpt voordat hij werd gebotteld. Het merk is ook wat aantrekkelijker dan bijvoorbeeld de Bisquit. Ik denk dat deze ook rond de €100 kan opbrengen.
De tweede Exshaw is weer een gewone drie sterren cognac. Maar omdat het merk wat aantrekkelijker is - het heeft altijd goed aangeschreven gestaan - schat ik toch wel €70-80. Intrinsieke waarde: €30.
De niveaus in de fles zien er nog goed uit. Als de flessen altijd rechtop bewaard zijn gebleven, dan is de cognac die er in zit nog goed te drinken. Vooral de Napoléon zal zeker de moeite waard zijn.

Ik ben overigens benieuwd wat Emile Smits van Catawiki hiervan zou zeggen. Dat is een grotere expert dan ik op het gebied van prijzen.

Exshaw is een merk dat rond 1975 door Otard werd overgenomen. Na de Tweede Wereldoorlog is het financieel bergafwaarts gegaan.
Maar deze flessen dateren dus nog wel van vóór de overname. Wat Exshaw verder kenmerkte was dat ze zeer veel early landed cognacs hadden: cognacs die een of twee jaar na de distillatie naar Engeland werden gebracht om daar verder te rijpen in vochtige kelders.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt.
easmits
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 101
Lid geworden op: za 18 jun 2016, 18:56

Re: Informatie rond enkele oude flessen

Bericht door easmits »

Dag heren,

Bedankt voor de heldere uitleg, Ton. Ik heb niet zoveel toe te voegen. Dat dit Belgische flessen zijn met een importdatum achterop (vermoed ik?) helpt wel met de verwachte opbrengst op een veiling: verzamelaars houden van zulke duidelijkheid.

De Bisquit is inderdaad de minst interessante, met een verwacht opbrengst tussen de 15 en 25 euro op de veiling. Ik zie regelmatig nog flessen voorbijkomen.
Voor de magnum Otard zou ik ook tussen 75 en 125 euro verwachten, 40 tot 65 voor de Exshaw *** en weer 100 euro voor Exshaw Napoléon. Die laatste had ik openstaan met de Cognac-Expo, een iets recentere fles uit 1970 en die was erg goed.

Ik denk dat een verzamelaar bereid zou zijn om zo'n 150 euro te betalen voor de flessen, de verwachte opbrengst op de veiling ligt hoger maar dan moet je wel veilingskosten afdragen.

Voor mij zit de lol van oude flessen vooral in het vergelijken met de hedendaagse varianten. Ik weet niet in hoeverre oude flessen interessant zijn voor een beginnende drinker. Alle vier de flessen zijn in goede conditie, dus de inhoud zal ook nog goed zijn.

Had je eigenlijk al plannen voor de flessen, Maarten?

Hartelijke groet,
Emile
MaartenDs
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 2
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 13:09

Re: Informatie rond enkele oude flessen

Bericht door MaartenDs »

Bedankt voor beide reacties, nu weet ik al heel wat meer.
Het zijn inderdaad Belgische flessen met een importdatum achterop,
de beide flessen van Exshaw zitten ook nog in een doos.
Alle flessen zijn steeds rechtop bewaard geworden in een kelder.

Emile, u zegt dat voor u de lol vooral zit in het vergelijken van oude flessen met hedendaagse varianten.
Ik heb nu bijvoorbeeld thuis een fles openstaan uit 1969 (ongeveer even oud als deze van Exshaw)
''Vallein-Tercinier 'L'Erotique' Grande Champagne Tres Vieux Cognac'' en die bevalt mij zeer.
Maar vatrijping gedurende 45 jaar en pas enkele jaren geleden gebotteld,
valt qua ouderdom dan waarschijnlijk totaal niet te vergelijken?
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Informatie rond enkele oude flessen

Bericht door Ton »

Inderdaad, totaal onvergelijkbaar. L'Érotique is een geweldenaar, zowel qua kwaliteit en smaak, als qua prijs. Deze zit in het Hors d'Age segment.
Oude cognac bottelingen, met name VSOP, kunnen heel goed veel ouder zijn dan de minimaal vereiste ouderdom. Daarmee zou je ze nu kunnen vergelijken met een goede XO. Maar dat is nog geen Hors d'Age. Overigens is Hors d'Age geen officiële leeftijdsaanduiding, dat wil zeggen dat deze daarop niet door de wettelijke instanties (BNIC) wordt gecontroleerd. Het BNIC controleert tot aan XO. Maar Hors d'Age en vergelijkbare benamingen (Hors Pair, Reserve Familiale, Reserve des Ancetres etc etc) zijn in de loop der tijd door de producenten zelf aan deze flessen gegeven en je moet dus de producenten zelf geloven op de juistheid daar van. Overigens is die - op uitzonderingen na - meestal wel correct.
De L'Érotique heb ik zelf alleen een keer op een proeverij van Vallein-Tercinier geproefd. Prachtige cognac. Ik heb destijds zelf de Très Vieux Fins Bois gekocht. In prijsklasse vergelijkbaar. Maar inmiddels moet je al tegen de €300 voor zo'n fles betalen. Toen nog €225.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”