Verslag van een vakantie in de cognacstreek. De Charente.

Beschrijvingen van reizen naar de cognacstreek door forumleden, inspiratie voor een eigen trip!
Plaats reactie
Louis
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 28 jun 2017, 10:29

Verslag van een vakantie in de cognacstreek. De Charente.

Bericht door Louis »

En dan rij je opeens door een glooiend landschap met erg veel druivenvelden, prachtig. We besloten om op de camping vlak naast het dorpje Cognac te gaan staan. Klein, mooi, basic maar prima. Onderweg overal borden langs de weg met namen van Chateau’s en domeinen. Waar te beginnen als nieuweling in deze. Ik stond te trappelen om mijn eerste ervaringen met bezoeken op te doen.

Op dit forum had ik geprobeerd wat tips te krijgen maar dat viel tegen. Alleen Ton kwam met wat interessante namen. Een goed startpunt. Om meer nuttige info te krijgen kwamen we op het idee om de prijswinnaars van het Concours General Paris 2015 en 2016 op te zoeken. Zo kon ik een klein lijstje maken. De winnaars zouden toch zeker fijn om te drinken moeten zijn.

Ik beschouw mijzelf niet als connaisseur maar als genieter. Dat betekent dat ik geen ervaring of kennis heb van alle smaken en geuren die er te vinden zijn in de cognac. Ik heb maar 2 graadmeters en dat zijn mijn eigen neus en smaak. Verder is het budget niet onbeperkt. Ik besloot van te voren al om een flinke voorraad in te slaan, deels voor het dagelijkse cognacje, een prima VSOP en gedeeltelijk voor specialere momenten de XO, Hors d’age, Vintage, etc. Ik hoopte de kleine domeinen en “cognacboeren” te vinden die voor mooie producten niet de hoofdprijs zouden vragen.

Ons eerste adres was J.C. Saunier in de Grande Champagne Mooi weggetje ernaartoe en we reden een prachtig erf op. De vrouw des huizes was thuis en nam ons mee naar de presentatie ruimte en zo zaten we om 10.00 uur in de morgen al aan de cognac. De vs, de vsop en de xo waren mij iets te scherp en het net niet helemaal maar de hors d’age was geweldig lekker. Ook winnaar van de zilveren medaille op bovengenoemd concours. Ja natuurlijk hangt daar een prijskaartje aan maar ik had het er voor over.

Als tweede had ik Michelet uitgekozen, mede door wat er hier over hem geschreven werd, ook in de Grande Champagne. Een mooi huis met op de hoek een kleine proefruimte. We werden hartelijk ontvangen door de ouders van Eric. We voelden ons meteen welkom. Mijn frans is erg matig dus de verbale communicatie verliep moeizaam, de non-verbale prima. Begonnen met de Vsop, en die was meteen al heerlijk. Zacht, 15 jaar oud! en een mooie afdronk. Hier op het forum las ik ergens dat er weinig verschil zat tussen deze en de oudere. Daar ben ik het niet mee eens. De Vieille Réserve was echt een stukje beter, ik geloof dat die 30 jaar oud is. Van beide wat aangeschaft natuurlijk.

Als derde adres Painturaud. Daar aangekomen stapten er net twee Nederlands hun auto in. Even een praatje met hen gemaakt en gevraagd wat hun ervaring was. Mooie cognac maar net zo duur als in de winkel…..hm daar kwam ik niet voor, en zij ook niet;-) Of ze nog een tip hadden….en die hadden ze. Prisset.
Voordat we daar naartoe gingen even snel bij de coöperatie in het centrum van Segonzac langs, waar ik hier ook over las. Dat was leuk. Veel cognac maar toch wat prijs betreft erg tegenvallend….hm. De flessen die we bij Michelet kochten was erg goed geprijsd…..hij kon toch niet de enige zijn? Dan naar Prisset. Een domein net in de Petite Champagne met een mooie gelikte presentatie ruimte. Proeven natuurlijk. Ze hebben de medaille d’or gewonnen met hun Vsop in 2016 zagen we. Die was ook echt heerlijk maar de XO uit 1983 deed er nog een schep bovenop. Tja van beide maar wat meegenomen natuurlijk. Zoals je leest beschrijf ik de cognac niet. Ik voel mij nog niet gekwalificeerd genoeg om dat te doen. Ik weet alleen maar wat ik lekker en mooi vind.

Weer in de auto en eigenlijk om de hoek zagen we het domein van Bernard Gauthier. Toch ff kijken…… We stoorden hem onder het eten, hm, dat is minder maar hij wilde ons graag zijn cognac laten proeven. Die was er in drie kwaliteiten van heel goedkoop naar prijzig. De goedkoopste was de cognac Tradition, volgens hem 10 jaar oud maar ik denk ondanks mijn gebrek aan kennis minder. Zo’n flesje kostte 20 euro! Beetje hard qua alcohol maar de smaak en geur daarachter mooi en lekker. En ach, leuk om bij de groeiende voorraad te hebben en thuis eens de verschillen echt te onderzoeken. Genoeg voor dag 1. We voelden de kleine slokjes aardig, meer zou erbij zou niet slim zijn.

Dag twee begon met een bezoek aan domein Birius, in de Petite Champagne. Een klein familiebedrijf van 32 hectare. We reden het prachtige erf op en zagen meteen een oude man met blauwe overall, zeis en een baretje op. Duidelijk fysiek niet helemaal in orde, maar nog aan het werk en hij wees ons vrolijk de weg naar de parkeerplek. Wat een bijzondere man met zoveel uitstraling. Het bleek de vader van Phillippe Bouyer de eigenaar. Die sprak gelukkig wat engels en samen met zijn dochter die dat nog beter deed werd het een enorm plezierig bezoek, wat een aardige mensen, en wat trots op hun bedrijf. De gezellige destilleer ruimte met de grote ketels was tegelijk de proefruimte. De Vsop had goud gewonnen en dat was te proeven. Heerlijk, zacht, lange afdronk, echt genieten. De XO deed daar nog eens een flinke stap bovenop. Het is een blend van Cognac uit 1984 en 1972 die nog gemaakt is door de oude baas die we net zagen. Wat een heerlijke smaken, veel hout ook. Tja we hebben daar weer wat flesjes ingeslagen:-) In ons gesprek vertelde ik dat we nu naar Chateau Montifaud zouden gaan en dat we nog meer domeinen wilden bezoeken. Hij vertelde ons dat dat een groot bedrijf is….hm we zouden het gaan zien.

Op naar Montifaud dus dat 8 km verder ligt…..niets is ver in de Charente. Van ver zagen we al dat dit echt een groot bedrijf is, 200 hectare hoorden we al van Phillipe. Groot erg netjes erf met ergens een ontvangstruimte. De jongedame aldaar was aan het bellen, of we even wilde wachten. Natuurlijk. We lieten ons na even wachten maar zelf binnen in de daadwerkelijke ontvangstruimte. Die zag er sfeervol uit. Er was duidelijk over nagedacht hoe je een sfeervolle beetje engelse ruimte moet inrichten om het cognac en sigaren gevoel te creëren. Het even wachten werd een half uur, ach ja kan gebeuren. Ik moet erbij vertellen dat ik al jaren Montifaud drink en echt fan ben. Net voor de vakantie een Napoleon met veel plezier leeggemaakt nog. Goed, dan het proeven. Met de vsop begonnen en die viel meteen keihard tegen! De L10 ook al! Blijkbaar heeft mijn smaak zich razendsnel ontwikkeld door het bezoeken van de domeinen van de dag ervoor en deze ochtend. Het viel zo reuze tegen. En de prijzen ook! Ik koop het hier in Amsterdam bij Overmars voor minder. Dat vertelde ik de jongedame net als dat ik erg teleurgesteld was in de smaak. Dit had ze blijkbaar niet verwacht. Ze bood mij vervolgens 10 procent korting aan die ik natuurlijk niet wilde nemen. Kortom het bezoek werd een flinke teleurstelling. Ik voelde geen liefde voor het vak maar eerder de liefde voor zakendoen. Terwijl we wegliepen besefte ik mij opeens dat ik op een vloer liep die deed vermoeden dat het zeer oud hout was maar gemaakt was van vinyl……

Met de kater en mijn impulsiviteit terug gereden naar domein Birius, Phillipe en hem verteld dat we niets hadden gekocht bij Montifaud, dat we teleurgesteld waren en dat we zijn cognac veeeeel beter en lekkerder vonden. Die opmerking deed hem zichtbaar goed en er verscheen een glimlach. Meteen nog wat extra flessen van hem ingeslagen;-)

Dan weer onderweg en nu naar Thorin, ook een prijswinnaar. Dat bleek ook een supergroot bedrijf van 170 hectare. Commercieel maar een hartelijke ontvangst. De enige fles die mij echt aansprak was de Vintage uit 2004 en die hebben we dus ook gekocht. Heerlijk hoor.

Ik begon ook door te krijgen dat de domeinen die zich bijvoorbeeld in die coöperatie verenigd hebben, of in de info boekjes van de VVV in Cognac toch duurder zijn dat de kleine boeren en domeinen die minder geld steken in reclame. Het is een gedachte, geen idee het werkelijk is.

Claude Louis Audebert is ook zo’n prijswinnaar. Hij heeft geen website en dat intrigeerde mij wel. Op dag 3 zijn we hem in de Fins du Bois ( Villars) gaan bezoeken. Prachtig oud authentiek frans boerenerf, net als in de film. Claude begroette ons hartelijk en nam ons mee zijn destilleer en proefruimte in. Nou ja eigenlijk al heel snel naar de opgeslagen vaten in de donkere schuur. Vol met spinnen rag, beetje spookachtig maar geweldig mooi en indrukwekkend. Wat een aardige baas en wat een geweldige cognac maakt hij! De Vsop was geweldig, een van de beste die we gehad hebben en zijn XO was ook briljant. (winnaar sommelier prijs2015) Wat een prachtig adres om onze zoektocht af te sluiten. Zo mooi en alles met zoveel liefde en vakmanschap gemaakt.
Beste lezer ik zal vast hier en daar een fout gemaakt hebben in het een of ander qua vorm of inhoud. Ik voel mij een beginnend connaisseur en tja daar hoort dat bij. Het was een fantastische ervaring en ik kan iedereen zo’n reis aanraden. Cognac proven en kopen bij de bron is zo mooi. Ik ben voorlopig even voorzien:-)
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Verslag van een vakantie in de cognacstreek. De Charente.

Bericht door Roland »

Leuk verhaal Louis. Zeer aangenaam om te lezen.
Louis schreef:Op dit forum had ik geprobeerd wat tips te krijgen maar dat viel tegen. Alleen Ton kwam met wat interessante namen. Een goed startpunt. Om meer nuttige info te krijgen kwamen we op het idee om de prijswinnaars van het Concours General Paris 2015 en 2016 op te zoeken. Zo kon ik een klein lijstje maken. De winnaars zouden toch zeker fijn om te drinken moeten zijn.
Het is niet gemakkelijk om "tips" te geven. Ik bezoek de streek jaarlijks. Heb ondertussen meer dan 50 verschillende huizen bezocht.
Op cognac-ton.nl zoek ik altijd informatie. Hiermee destilleer ik onze jaarlijkse reis.
Louis schreef: Ons eerste adres was J.C. Saunier in de Grande Champagne Mooi weggetje ernaartoe en we reden een prachtig erf op. De vrouw des huizes was thuis en nam ons mee naar de presentatie ruimte en zo zaten we om 10.00 uur in de morgen al aan de cognac. De vs, de vsop en de xo waren mij iets te scherp en het net niet helemaal maar de hors d’age was geweldig lekker. Ook winnaar van de zilveren medaille op bovengenoemd concours. Ja natuurlijk hangt daar een prijskaartje aan maar ik had het er voor over.
Dit huis heb ik bezocht in 2015, en heb destijds ook enkele hors d'age's aangekocht.
Louis schreef: Als tweede had ik Michelet uitgekozen, mede door wat er hier over hem geschreven werd, ook in de Grande Champagne. Een mooi huis met op de hoek een kleine proefruimte. We werden hartelijk ontvangen door de ouders van Eric. We voelden ons meteen welkom. Mijn frans is erg matig dus de verbale communicatie verliep moeizaam, de non-verbale prima. Begonnen met de Vsop, en die was meteen al heerlijk. Zacht, 15 jaar oud! en een mooie afdronk. Hier op het forum las ik ergens dat er weinig verschil zat tussen deze en de oudere. Daar ben ik het niet mee eens. De Vieille Réserve was echt een stukje beter, ik geloof dat die 30 jaar oud is. Van beide wat aangeschaft natuurlijk.
Ik heb Eric tijdens mijn eerste bezoek aan de streek bezocht. Wij overnachten altijd in Segonzac (http://www.druivenparadijs.nl), en gingen te voet. En maar goed ook. Uren later... hebben wij de dubbele afstand afgelegd. :-) Onvergetelijk bezoek.
Louis schreef: Als derde adres Painturaud. Daar aangekomen stapten er net twee Nederlands hun auto in. Even een praatje met hen gemaakt en gevraagd wat hun ervaring was. Mooie cognac maar net zo duur als in de winkel…..hm daar kwam ik niet voor, en zij ook niet;-) Of ze nog een tip hadden….en die hadden ze. Prisset.
Waarschijnlijk heb je het over Jacques Painturaud, bij Eric Michelet om de hoek.
Louis schreef: Voordat we daar naartoe gingen even snel bij de coöperatie in het centrum van Segonzac langs, waar ik hier ook over las. Dat was leuk. Veel cognac maar toch wat prijs betreft erg tegenvallend….hm. De flessen die we bij Michelet kochten was erg goed geprijsd…..hij kon toch niet de enige zijn? Dan naar Prisset. Een domein net in de Petite Champagne met een mooie gelikte presentatie ruimte. Proeven natuurlijk. Ze hebben de medaille d’or gewonnen met hun Vsop in 2016 zagen we. Die was ook echt heerlijk maar de XO uit 1983 deed er nog een schep bovenop. Tja van beide maar wat meegenomen natuurlijk. Zoals je leest beschrijf ik de cognac niet. Ik voel mij nog niet gekwalificeerd genoeg om dat te doen. Ik weet alleen maar wat ik lekker en mooi vind.
Prisset heb ik bezocht in 2016. Mocht er zelfs hun 1872 proeven.
Prisset.jpg
Prisset.jpg (167.81 KiB) 3163 keer bekeken
Louis schreef: Weer in de auto en eigenlijk om de hoek zagen we het domein van Bernard Gauthier. Toch ff kijken…… We stoorden hem onder het eten, hm, dat is minder maar hij wilde ons graag zijn cognac laten proeven. Die was er in drie kwaliteiten van heel goedkoop naar prijzig. De goedkoopste was de cognac Tradition, volgens hem 10 jaar oud maar ik denk ondanks mijn gebrek aan kennis minder. Zo’n flesje kostte 20 euro! Beetje hard qua alcohol maar de smaak en geur daarachter mooi en lekker. En ach, leuk om bij de groeiende voorraad te hebben en thuis eens de verschillen echt te onderzoeken. Genoeg voor dag 1. We voelden de kleine slokjes aardig, meer zou erbij zou niet slim zijn.
Bernard Gauthier heb ik nog niet bezocht. Als ik het mij goed herinner, heeft Ton hun dit jaar bezocht.
Louis schreef: Dag twee begon met een bezoek aan domein Birius, in de Petite Champagne. Een klein familiebedrijf van 32 hectare. We reden het prachtige erf op en zagen meteen een oude man met blauwe overall, zeis en een baretje op. Duidelijk fysiek niet helemaal in orde, maar nog aan het werk en hij wees ons vrolijk de weg naar de parkeerplek. Wat een bijzondere man met zoveel uitstraling. Het bleek de vader van Phillippe Bouyer de eigenaar. Die sprak gelukkig wat engels en samen met zijn dochter die dat nog beter deed werd het een enorm plezierig bezoek, wat een aardige mensen, en wat trots op hun bedrijf. De gezellige destilleer ruimte met de grote ketels was tegelijk de proefruimte. De Vsop had goud gewonnen en dat was te proeven. Heerlijk, zacht, lange afdronk, echt genieten. De XO deed daar nog eens een flinke stap bovenop. Het is een blend van Cognac uit 1984 en 1972 die nog gemaakt is door de oude baas die we net zagen. Wat een heerlijke smaken, veel hout ook. Tja we hebben daar weer wat flesjes ingeslagen:-) In ons gesprek vertelde ik dat we nu naar Chateau Montifaud zouden gaan en dat we nog meer domeinen wilden bezoeken. Hij vertelde ons dat dat een groot bedrijf is….hm we zouden het gaan zien.
Leuk. Ik heb domein Birius genoteerd. :-)
Louis schreef: Op naar Montifaud dus dat 8 km verder ligt…..niets is ver in de Charente. Van ver zagen we al dat dit echt een groot bedrijf is, 200 hectare hoorden we al van Phillipe. Groot erg netjes erf met ergens een ontvangstruimte. De jongedame aldaar was aan het bellen, of we even wilde wachten. Natuurlijk. We lieten ons na even wachten maar zelf binnen in de daadwerkelijke ontvangstruimte. Die zag er sfeervol uit. Er was duidelijk over nagedacht hoe je een sfeervolle beetje engelse ruimte moet inrichten om het cognac en sigaren gevoel te creëren. Het even wachten werd een half uur, ach ja kan gebeuren. Ik moet erbij vertellen dat ik al jaren Montifaud drink en echt fan ben. Net voor de vakantie een Napoleon met veel plezier leeggemaakt nog. Goed, dan het proeven. Met de vsop begonnen en die viel meteen keihard tegen! De L10 ook al! Blijkbaar heeft mijn smaak zich razendsnel ontwikkeld door het bezoeken van de domeinen van de dag ervoor en deze ochtend. Het viel zo reuze tegen. En de prijzen ook! Ik koop het hier in Amsterdam bij Overmars voor minder. Dat vertelde ik de jongedame net als dat ik erg teleurgesteld was in de smaak. Dit had ze blijkbaar niet verwacht. Ze bood mij vervolgens 10 procent korting aan die ik natuurlijk niet wilde nemen. Kortom het bezoek werd een flinke teleurstelling. Ik voelde geen liefde voor het vak maar eerder de liefde voor zakendoen. Terwijl we wegliepen besefte ik mij opeens dat ik op een vloer liep die deed vermoeden dat het zeer oud hout was maar gemaakt was van vinyl……
Vreemd. Wij bezochten Chateau de Montifaud in 2016 en ook in april van dit jaar. Telkens een leuk bezoek. En hun prijs van de Héritage Louis Vallet, is aan huis, aanzienlijk goedkoper dan bij Ton Overmars.
Louis schreef: Met de kater en mijn impulsiviteit terug gereden naar domein Birius, Phillipe en hem verteld dat we niets hadden gekocht bij Montifaud, dat we teleurgesteld waren en dat we zijn cognac veeeeel beter en lekkerder vonden. Die opmerking deed hem zichtbaar goed en er verscheen een glimlach. Meteen nog wat extra flessen van hem ingeslagen;-)

Dan weer onderweg en nu naar Thorin, ook een prijswinnaar. Dat bleek ook een supergroot bedrijf van 170 hectare. Commercieel maar een hartelijke ontvangst. De enige fles die mij echt aansprak was de Vintage uit 2004 en die hebben we dus ook gekocht. Heerlijk hoor.

Ik begon ook door te krijgen dat de domeinen die zich bijvoorbeeld in die coöperatie verenigd hebben, of in de info boekjes van de VVV in Cognac toch duurder zijn dat de kleine boeren en domeinen die minder geld steken in reclame. Het is een gedachte, geen idee het werkelijk is.

Claude Louis Audebert is ook zo’n prijswinnaar. Hij heeft geen website en dat intrigeerde mij wel. Op dag 3 zijn we hem in de Fins du Bois ( Villars) gaan bezoeken. Prachtig oud authentiek frans boerenerf, net als in de film. Claude begroette ons hartelijk en nam ons mee zijn destilleer en proefruimte in. Nou ja eigenlijk al heel snel naar de opgeslagen vaten in de donkere schuur. Vol met spinnen rag, beetje spookachtig maar geweldig mooi en indrukwekkend. Wat een aardige baas en wat een geweldige cognac maakt hij! De Vsop was geweldig, een van de beste die we gehad hebben en zijn XO was ook briljant. (winnaar sommelier prijs2015) Wat een prachtig adres om onze zoektocht af te sluiten. Zo mooi en alles met zoveel liefde en vakmanschap gemaakt.
Ook dit huis heb ik genoteerd.
Louis schreef: Beste lezer ik zal vast hier en daar een fout gemaakt hebben in het een of ander qua vorm of inhoud. Ik voel mij een beginnend connaisseur en tja daar hoort dat bij. Het was een fantastische ervaring en ik kan iedereen zo’n reis aanraden. Cognac proven en kopen bij de bron is zo mooi. Ik ben voorlopig even voorzien:-)
Het mooiste, is uw fantastische ervaring.
mvg,
RolanD
Louis
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 28 jun 2017, 10:29

Re: Verslag van een vakantie in de cognacstreek. De Charente.

Bericht door Louis »

Dank voor je leuke reactie Roland. Wat de tips betreft. Ik had gehoopt dat er mensen op het forum uit hun eigen ervaring wat leuke adressen hadden gegeven. Maar goed ik snap je punt.

We stonden idd voor de deur bij Jacgues Painturaud.

Ik ben wel een beetje jaloers op die Prisset van 1872;-) Wie weet kom ik er nog eens...... Ik merkte wel dat taal een barrière kan zijn. Wil je echt goed contact maken is beheersen van het frans best handig. En van daaruit kom je eerder bij het proeven van speciale cognac.

Wat Montifaud betreft. Wie weet waren mijn verwachtingen ook wel te hoog. Ik vond het gewoon heel erg commercieel. En ja zal vast gelijk hebben, niet alle prijzen waren net als in de winkel. Ik was na het proeven bij Birius gewoon ook teleurgesteld in de smaak en de leeftijd van hun cognac.

Grt Louis
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Verslag van een vakantie in de cognacstreek. De Charente.

Bericht door Ton »

Pracht verhaal en zeer nuttig.
Wij zijn al weer bezig ons voor te breiden op de volgende trip naar Charente en dus komen de positieve ervaringen van met name Prisset en Birius - die ik zelf ook al eerder op mijn short-list had staan - goed van pas.
Gauthier ben ik drie maanden geleden geweest. Ik heb daar twee flessen XO gekocht voor €90 per fles. Niet heel goedkoop voor zo'n onbekende producent die weinig aan marketing doet, maar wel erg goed. Deze had ook prijzen gewonnen (2).

Wat het beschrijven van smaken betreft, probeer het - als je een keer zin hebt - met eenvoudige smaakkwalificaties zoals scherp, zacht, zoet, hout, complex en je komt al een heel eind en doet er velen een plezier mee.
:)
toevoeging: de prijs-kwaliteit waarde is ook altijd interessant.
:D
Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar de Charente, de cognacstreek”