Cognac voor gerecht

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Cathal
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 21:56

Cognac voor gerecht

Bericht door Cathal »

Misschien bega ik nu wel een doodzonde. Maar ik ben opzoek naar een cognac voor in een champignon saus. Ik heb de ballen verstand van alcohol en weet ook niet welke cognac ik hiervoor moet gaan gebruiken.
Ik ben wel rond gaan kijken en zelf zit ik te denken aan een Remy Martin VSOP.
Heeft iemand van jullie een beter idee of is dit wel een mooie keuze?
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Cognac voor gerecht

Bericht door JohanB »

Met mijn zeer beperkte ervaring met cognac zou ik daar toch geen VSOP voor gebruiken, maar eerder een 'gewone' VS.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognac voor gerecht

Bericht door Ton »

Een gewone VS voldoet prima.
Maar... aangezien ik zelf nooit een gewone VS in huis heb, gebruik ik meestal wat ik wél heb. Vaak een XO. Zonde? Ik weet niet, het smaakt in elk geval uitstekend!
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Cognac voor gerecht

Bericht door JohanB »

Ik herinner me nog dat ik een jaar of 5 geleden eens scampi's met cognacsaus gemaakt heb. Als ik me niet vergis heb ik daar toen een gewone Martel VS voor gebruikt en dat smaakte ook heel lekker. Het is 'maar' voor in de saus te draaien, hè.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
StefanB
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 18:45
Locatie: Delft

Re: Cognac voor gerecht

Bericht door StefanB »

Ik heb zelf van Alexander een keer een fles kook-cognac gekregen. Dit is een cognac zonder echt bekende herkomst waar 1% peper en zout aan toegevoegd is. Hierdoor is de cognac niet meer zo te drinken en hoef je geen accijns meer te betalen. Strikt genomen zou het daarom goedkoper moeten zijn.
Zulke flessen zijn wel alleen te krijgen bij de groothandel of online. De enige prijs die ik zo snel tegenkom is €19,10 voor een liter. Nog steeds duurder dan de goedkoopste cognac ooit gevonden op het forum. (Spoiler <€10,- voor 0,7 liter).

Overigens ben ik niet ontevreden over de smaak van deze cognac in de gerechten waarin ik het heb toegepast. Daarnaast gebruik ik ook wel eens restjes cognac tot en met XO kwaliteit. Maar goed dat komt eigenlijk meer omdat ik teveel flessen open heb... :oops:
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”