Vakantie in de Cognacstreek

Beschrijvingen van reizen naar de cognacstreek door forumleden, inspiratie voor een eigen trip!
Bart
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 16:15

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door Bart »

OK merci.

Zat ik hier ondertussen een verslag te schrijven van mijn tweede vakantie ter plaatse, en als ik "bevestig" klik moest ik opnieuw inloggen wegens te lang geschreven. Resultaat: heel mijn posting weg.

Moderator, dat is geweldig frustrerend. Kan je niets aan de instellingen veranderen?
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door Roland »

Bart schreef:OK merci.

Zat ik hier ondertussen een verslag te schrijven van mijn tweede vakantie ter plaatse, en als ik "bevestig" klik moest ik opnieuw inloggen wegens te lang geschreven. Resultaat: heel mijn posting weg.

Moderator, dat is geweldig frustrerend. Kan je niets aan de instellingen veranderen?
Bart, laat u niet ontmoedigen.

Schrijf het begin. Bevestig dit, zodat het reeds op het forum staat.
En wijzig (vervolledig) dan.

Ik ben zeer nieuwsgierig naar uw sequel.

RolanD
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door Hans »

Roland schreef: Bart, laat u niet ontmoedigen.
Schrijf het begin. Bevestig dit, zodat het reeds op het forum staat.
En wijzig (vervolledig) dan.
Is inderdaad frustrerend, als je verhaal weg is. Overkwam mij in het begin ook. Een andere optie is om een langere tekst in Word te maken en dan te knippen en plakken.
Roland schreef:Ik ben zeer nieuwsgierig naar uw sequel.
RolanD
Ik ook. Graag een nieuwe poging Bart. (een goede cognac helpt mij doorgaans om frustratie te verminderen ;) )
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Bart
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 16:15

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door Bart »

OK op algemene en PM vraag, toch nog maar eens opnieuw. Het duurde wat lang maar er is zoveel te vertellen :-). Ik heb het eerst maar apart getypt en daarna hierheen gekopieerd.

Afgelopen zomer ben ik teruggeweest naar het walhalla van de Cognac. Ik heb er een paar vertrouwde adressen aangedaan en een paar nieuwe heerlijkheden ontdekt.

Het absolute hart van de cognacstreek is niet de stad Cognac maar het piepkleine dorpje Segonzac. Daar en binnen een straal van 10-20 km zit een amalgaam van gepassioneerde cognac verbouwers die op goede grond zitten en het ambacht in hun vingers hebben. Middenin de streek van de Grande Champagne ofte Premier Cru van de cognacs. In Segonzac ben ik opnieuw een voorraad Earl Mignolet gaan inslaan voor mezelf en vrienden. Opnieuw was de meesterbrouwer niet thuis, het bejaarde ouderpaar heeft mij verder geholpen zonder de wellicht enthousiaste uitleg van zoonlief. Want enthousiast is hij ongetwijfeld: zowat elke cognacboer is zo trots op zijn product dat hij of zij elke keer opnieuw met gedrevenheid kan vertellen over dat hemels goedje.

De andere 'oude bekende' is in hetzelfde dorpje, J. Painturaud. (Voor zij die zelf willen naar daar reizen: er zijn twee Painturaud's daar, ik heb het over die binnen de grenzen van het dorp). Een cognacbedrijfje met weinig allures. Ze hebben wel een leuk winkeltje maar vertellen zonder veel poeha dat ze zeker 3/4de van hun cognac verkopen aan de grote spelers, wellicht omdat ze meer produceren dan ze zelf kwijt kunnen, of af kunnen maken. Zonde, want hetgeen ze zelf fabicreren, smaakt echter helemaal anders, zij verwerken de congac op hun eigen manier. En die methode is "af". Het was verleden jaar zo, en dit jaar opnieuw: de beste die ik heb gedronken. De hors d'age. Hij kost een goede 70 euro voor 50 cl. Ze hebben nog één fles die nog beter is. Die kost 150 euro. Ik heb 'm geproeft de eerste keer en die is zacht, maar zo zacht, dat je eigenlijk geen alcohol meer proeft, alleen een volheid van geïntegreerde smaken. 60 jaar heeft die mogen rijpen. Ik was nog niet genoeg liefhebber om het over mijn hart te krijgen om 150 euro voor een fles te geven, maar de volgende keer ter plaatse: he's mine !

Wat ik ooit al eens gedronken had en goed bevallen: Thorin, ook in de buurt. Het was wel een aantal jaar geleden. Ik naar daar, en ja hoor: super cognac! Ik heb de Napoleon en de XO gekocht. Absolute aanraders. Het vreemde is dat je daar op een boerderij aankomt, de wegwijzers en het bord zijn oud, het is een schril contrast met de grote merken met hun statige gebouwen en bezoekerscentra. In die boerderij een bescheiden proeflokaal, maar het is des te leuker als je daar die parels over je tong voelt rollen.

Ook Paul Giraud heb ik opnieuw bezocht, op vraag van een meereizende Nederlander. Ik was op mijn vakantie zo enthousiast aan het vertellen over mijn nakende trip naar dat hij meeging en oa die wou uitproberen. De Giraud heb ik verleden keer al beschreven. Wat me opviel deze keer, ik heb terug twee flessen gekocht, is dat ik daar echt mijn dagje voor moet hebben. De ene keer vind ik 'm minder dan de anderen, dan weer komt die mee aan de top. Misschien ligt het aan wat mijn smaakpapillen de uren voordien hebben gewaargeworden. Het blijft alleszins een knappe cognac, en alleen al die gedreven Louis de Funes figuur erbij maakt het plaatje af.

Menard. Dit is een goede cognac maar valt wat mij betreft minder op tussen de rest. Je proeft dat het grande champagne is, kwaliteit, ik heb er ook twee flessen gekocht, eentje rond de 35 en eentje rond de 50 euro. Prima cognac, zonder franjes wat mij betreft.

Brillet. Eenzelfde beleving als Menard. Goed, zonder franjes.

Delamain in Jarnac, tweede poging om hen te bezoeken, tweede keer voor gesloten deur.

Ik had ook plannen om Frapin te bezoeken en daar wat te kopen, maar die hadden het niet nodig om toeristen te ontvangen: degustatie niet mogelijk. We stonden er eerst rond de middag, dan bleek het lunchtijd te zijn, in de namiddag bleek proeven niet mogelijk. Best wel arrogant.

Ook Daniel Bouju nog eens bezocht, mijn collega degustateur was er ook door gecharmeerd, we hebben beiden een flesje gekocht en nog een klein flesje cadeau erbij gekregen. Sympathiek. Kanttekening toch: die cognac zijn zo donker dat je er niet door kan kijken en dat moet haast dor additieven zijn. Misschien speelt dat mee in mijn achterhoofd, maar als ik 'm thuis nog eens drink proef ik wat kunstmatig erin.

Fillioux. Die heb ik ook bezocht maar het is te lang geleden om er iets over te zeggen. Ik heb hier een flesje (Cep d'or) staan dus slecht zal het niet geweest zijn. :-)

Geffard in het dorpje Verrières: dit wil je niet voorbijrijden. In het boek 'Cognac' van Reinier Koops staond het al: doordat zij een gat in de voorraden hebben, hebben ze een tekot aan jonge cognacs. Het resultaat is dat ze flessen bottelen van 20 jaar oud onder de naam VSOP, normaal rond de 8 jaar oud. 20 jaar is eerder Napoleon, 25 kan XO zijn. Nu vind ik dat de auteur dit nog maar droogjes stelt, want wat je daar treft aan prijs/kwaliteit, dat is niet normaal. Ik heb er 3 of 4 flessen gekocht voor mezelf en een vriend en de reacties zijn bij iedereen laaiend. Stuk voor stuk trouwens eerder whiskey liefhebbers, die door o.m. Painturaud en Geffard ook de lusten van cognac tenvolle ontdekt hebben. Mijn twee flessen, de Vieille Reserve en de Très Vieux.

Onderweg naar de gite kwam ik nog het cognacbedrijfje Michel Forgeron tegen. Was niet van plan om nog ergens te stoppen, maar ja. Het was in Segonzac, ik had er nog nergens over gelezen, het trok me aan om toch maar te stoppen. En jawel hoor. Geweldig spul. Heb de duurste of toch 1 van de duurdere gekocht, 70 euro dacht ik, de "Vieux Cognac". De ontvangst was trouwens de meest hartelijke, ondanks dat de rest ook vriendelijk was. Maar de dame, een 50'ster met een elegantie waarvan elke 50'ster droomt, was ook erg sympathiek en familiaal. Ze liet me ook het goedje proeven voor het op vat ging, 70° of meer, ik weet het niet meer juist. Weinig smaak, maar leuk om te proeven en dan te vervolgen met wat zij uit het vat halen. Mooie herinnering. Ook weer zo'n boerderij met een klein proeflokaaltje.

Binnen een paar weken trekken we opnieuw naar Frankrijk, andere locatie. Gisteren ontdekte mijn vrouw dat we minder ver van de streek zaten dan ik dacht, nl. anderhalf uur. Dat opent mogelijkheden... Als ik er geraak, is die Painturaud van 60 jaar van mij! :-)
Gebruikersavatar
MaartenV
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 19:38
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door MaartenV »

Prachtig verslag in nog mooier Vlaams. Châpeau!
Helaas zal ik mijn Cognacreis een jaar moeten uitstellen. Herstelwerkzaamheden aan mijn huis zijn duurder uitgevallen dan begroot en ik wil eenmaal daar ook wel de financiële mogelijkheden hebben om met wat aardige cognac terug te komen.

Maar ook voor cognac geldt: wat in het vat zit, verzuurt niet. ;)
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it - John Raper

My best advice to anyone who wants to raise a happy, mentally healthy child is: Keep him or her as far away from a church as you can - Frank Zappa
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door Roland »

Ons wachten werd beloond. Mooi verslag Bart.
Bart schreef: In Segonzac ben ik opnieuw een voorraad Earl Mignolet gaan inslaan voor mezelf en vrienden. Opnieuw was de meesterbrouwer niet thuis, het bejaarde ouderpaar heeft mij verder geholpen zonder de wellicht enthousiaste uitleg van zoonlief. Want enthousiast is hij ongetwijfeld: zowat elke cognacboer is zo trots op zijn product dat hij of zij elke keer opnieuw met gedrevenheid kan vertellen over dat hemels goedje.
Ik kan dit enkel maar bevestigen.
Ik heb uren met Eric en z'n vrouw aan tafel gezeten.
Een avond die ik nooit vergeet, en die ik graag opnieuw wil beleven.
Bart schreef: De andere 'oude bekende' is in hetzelfde dorpje, J. Painturaud. (Voor zij die zelf willen naar daar reizen: er zijn twee Painturaud's daar, ik heb het over die binnen de grenzen van het dorp). Een cognacbedrijfje met weinig allures. Ze hebben wel een leuk winkeltje maar vertellen zonder veel poeha dat ze zeker 3/4de van hun cognac verkopen aan de grote spelers, wellicht omdat ze meer produceren dan ze zelf kwijt kunnen, of af kunnen maken. Zonde, want hetgeen ze zelf fabicreren, smaakt echter helemaal anders, zij verwerken de congac op hun eigen manier. En die methode is "af". Het was verleden jaar zo, en dit jaar opnieuw: de beste die ik heb gedronken. De hors d'age. Hij kost een goede 70 euro voor 50 cl. Ze hebben nog één fles die nog beter is. Die kost 150 euro. Ik heb 'm geproeft de eerste keer en die is zacht, maar zo zacht, dat je eigenlijk geen alcohol meer proeft, alleen een volheid van geïntegreerde smaken. 60 jaar heeft die mogen rijpen. Ik was nog niet genoeg liefhebber om het over mijn hart te krijgen om 150 euro voor een fles te geven, maar de volgende keer ter plaatse: he's mine !
Je hebt Guillon-Painturaud (http://www.guillon-painturaud.com) en Maison Jacques Painturaud. (http://www.cognac-painturaud.fr)
De 60 jaar oude heet (als ik mij niet vergis) Le Cognac Générations.
Bart schreef: Wat ik ooit al eens gedronken had en goed bevallen: Thorin, ook in de buurt. Het was wel een aantal jaar geleden. Ik naar daar, en ja hoor: super cognac! Ik heb de Napoleon en de XO gekocht. Absolute aanraders.
Menard. Dit is een goede cognac maar valt wat mij betreft minder op tussen de rest. Je proeft dat het grande champagne is, kwaliteit, ik heb er ook twee flessen gekocht, eentje rond de 35 en eentje rond de 50 euro. Prima cognac, zonder franjes wat mij betreft.
Brillet. Eenzelfde beleving als Menard. Goed, zonder franjes.
Fillioux. Die heb ik ook bezocht maar het is te lang geleden om er iets over te zeggen. Ik heb hier een flesje (Cep d'or) staan dus slecht zal het niet geweest zijn. :-)
Geffard in het dorpje Verrières: dit wil je niet voorbijrijden. In het boek 'Cognac' van Reinier Koops staond het al: doordat zij een gat in de voorraden hebben, hebben ze een tekot aan jonge cognacs. Het resultaat is dat ze flessen bottelen van 20 jaar oud onder de naam VSOP, normaal rond de 8 jaar oud. 20 jaar is eerder Napoleon, 25 kan XO zijn. Nu vind ik dat de auteur dit nog maar droogjes stelt, want wat je daar treft aan prijs/kwaliteit, dat is niet normaal. Ik heb er 3 of 4 flessen gekocht voor mezelf en een vriend en de reacties zijn bij iedereen laaiend. Stuk voor stuk trouwens eerder whiskey liefhebbers, die door o.m. Painturaud en Geffard ook de lusten van cognac tenvolle ontdekt hebben. Mijn twee flessen, de Vieille Reserve en de Très Vieux.
Thorin, Menard, Brillet, Fillioux en Geffard : met deze Cognac-boeren heb ik nog geen ervaring.
Bart schreef: Ook Paul Giraud heb ik opnieuw bezocht, op vraag van een meereizende Nederlander. Ik was op mijn vakantie zo enthousiast aan het vertellen over mijn nakende trip naar dat hij meeging en oa die wou uitproberen. De Giraud heb ik verleden keer al beschreven. Wat me opviel deze keer, ik heb terug twee flessen gekocht, is dat ik daar echt mijn dagje voor moet hebben. De ene keer vind ik 'm minder dan de anderen, dan weer komt die mee aan de top. Misschien ligt het aan wat mijn smaakpapillen de uren voordien hebben gewaargeworden. Het blijft alleszins een knappe cognac, en alleen al die gedreven Louis de Funes figuur erbij maakt het plaatje af.
Over welke cognac heb je het? De Vieille Réserve, de Très Rare, of ..... ?
Bart schreef: Delamain in Jarnac, tweede poging om hen te bezoeken, tweede keer voor gesloten deur.
Dit staat op hun site vermeld. Bij Delamain geraak je alleen met een afspraak binnen.
Bart schreef: Ik had ook plannen om Frapin te bezoeken en daar wat te kopen, maar die hadden het niet nodig om toeristen te ontvangen: degustatie niet mogelijk. We stonden er eerst rond de middag, dan bleek het lunchtijd te zijn, in de namiddag bleek proeven niet mogelijk. Best wel arrogant.
Vreemd. Ik ben er maandag nog geweest, en werd (zoals vorige keer) hartelijk ontvangen.
Bart schreef: Ook Daniel Bouju nog eens bezocht, mijn collega degustateur was er ook door gecharmeerd, we hebben beiden een flesje gekocht en nog een klein flesje cadeau erbij gekregen. Sympathiek. Kanttekening toch: die cognac zijn zo donker dat je er niet door kan kijken en dat moet haast dor additieven zijn. Misschien speelt dat mee in mijn achterhoofd, maar als ik 'm thuis nog eens drink proef ik wat kunstmatig erin.
Ik heb eens gelezen (voor wat het waard is) : "Met veel tannine kun je alles wat slecht is verbergen...."
Bart schreef: Onderweg naar de gite kwam ik nog het cognacbedrijfje Michel Forgeron tegen. Was niet van plan om nog ergens te stoppen, maar ja. Het was in Segonzac, ik had er nog nergens over gelezen, het trok me aan om toch maar te stoppen. En jawel hoor. Geweldig spul. Heb de duurste of toch 1 van de duurdere gekocht, 70 euro dacht ik, de "Vieux Cognac". De ontvangst was trouwens de meest hartelijke, ondanks dat de rest ook vriendelijk was. Maar de dame, een 50'ster met een elegantie waarvan elke 50'ster droomt, was ook erg sympathiek en familiaal. Ze liet me ook het goedje proeven voor het op vat ging, 70° of meer, ik weet het niet meer juist. Weinig smaak, maar leuk om te proeven en dan te vervolgen met wat zij uit het vat halen. Mooie herinnering. Ook weer zo'n boerderij met een klein proeflokaaltje.
Michel Forgeron kun je in Antwerpen ... kopen aan een reductie van minstens 20 %... http://www.wijnhuis.be/catalogue_keywords/cognac.htm
Vele cognacboeren hanteren "bruto verkoopprijzen". Begrijpelijk, maar voor de particulier soms vervelend.
Bart schreef: Binnen een paar weken trekken we opnieuw naar Frankrijk, andere locatie. Gisteren ontdekte mijn vrouw dat we minder ver van de streek zaten dan ik dacht, nl. anderhalf uur. Dat opent mogelijkheden... Als ik er geraak, is die Painturaud van 60 jaar van mij! :-)
Bart, als je de tijd hebt, passeer eens bij Château de Beaulon. (17240 Saint-Dizant-du-Gua) (een kleine 40 km onder Segonzac).
Ik ben er maandag ochtend geweest, en heb de eer gehad, om één uur te mogen luisteren naar Christian Thomas.
Later deze week schrijf ik een (kort) verslagje.
Bart
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 16:15

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door Bart »

Van Giraud heb ik de Vieille reserve staan, idem van Michel Forgeron (45°). Ik weet de prijs niet meer van buiten.

Dat je als particulier de volle pot moet betalen vind ik niet meer dan normaal verder, ze steken er toch ook hun tijd in. En zou het niet zo zijn dat de korting die ze aan handelaars geven, er gewoon terug bijkomt in hun eindprijs?
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door Roland »

Bart schreef:Van Giraud heb ik de Vieille reserve staan, idem van Michel Forgeron (45°). Ik weet de prijs niet meer van buiten.
De Vieille Reserve van Giraud moet goed zijn.
Van Michel Forgeron heb ik de VS, VSOP en XO.
Ik meen mij te herinneren dat de XO ook 45° was.
Bart schreef:Dat je als particulier de volle pot moet betalen vind ik niet meer dan normaal verder, ze steken er toch ook hun tijd in. En zou het niet zo zijn dat de korting die ze aan handelaars geven, er gewoon terug bijkomt in hun eindprijs?
De handelaar zal er zelf ook wel op verdienen.
Persoonlijk vind ik het vervelend, als je voor één bepaalde fles, bij een handelaar in de buurt, 15 € minder betaalt, dan bij de fabrikant zelf.

Ik was vroeger aan- en verkoper van meubelen.
Meestal ontving je van de leverancier een aankoopprijslijst, en ook een verkoopprijslijst.
De verkoopprijslijst was "bruto". Meestal gaf je op deze prijslijst een korting van 15 tot 20 %.
Dit was courant.
Maar niet alle winkels gaven deze 20 %.
Persoonlijk hou ik van een afgesproken verkoopprijs, die iedereen hanteert.
Als iedereen dit doet, dan voel je je als klant nooit "bedrogen". Tenminste, als iedereen zich aan de afspraken houdt.
Bart
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 16:15

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door Bart »

Klopt, zo gaat het in de meeste sectoren. Ik denk dat ik mijn flessen cognac ook gewoon in de Cognatheek voor hetzelfde geld kan gaan kopen (of minder, wie weet?) maar de ervaring van op de plaats van distillatie en rijping te kopen is onbetaalbaar vind ik. Ik voel me er zeker niet bedrogen als ze hun maximum prijs rekenen.

Afgelopen weekend nog een degustatie gehouden met een paar vrienden, in crescendo qua smaken en subtiliteit. Die Forgeron 45° wekte toch redelijke extase op :).
Gebruikersavatar
Cognacshop
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 22:15
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Vakantie in de Cognacstreek

Bericht door Cognacshop »

Goede avond Bart,

Het is wel zo dat sommige boeren meer vragen dan de prijs in de winkel. Zo kennen wij er toch een paar die helemaal niet geïnteresseerd zijn om te verkopen op hun domein voor verschillende redenen (papieren rompslomp, er moet bijna altijd iemand aanwezig zijn,…) en daarom hogere prijzen vragen.

Op onze site vragen wij altijd een eerlijke prijs voor een heerlijke cognac ;)

In elk geval is het een unieke ervaring om bij cognachuizen een bezoek te brengen en cognac en pineau te mogen degusteren “rechtstreeks uit het vat” !

Ik ga er nog eentje inschenken voor mezelf ! Santé !! :P

Gert
Cognac Shop
http://www.cognacshop.be
Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar de Charente, de cognacstreek”