Voor de liefhebber die serieus werk wil maken van ruiken en proeven van drank schijnen geurendozen onontbeerlijk te zijn.
“Schijnen” want ik spreek hier nog niet uit eigen ervaring. Wouter heeft op Wijnreview zijn geurendoos al beschreven, te koop bij surprisekookgerei
Zoals gezegd, ik ben nog op zoek. Dozen gericht op het proeven van cognac bestaan bij mijn weten niet. Als iemand ze kent houd ik me aanbevolen.
Whiskywillem attendeerde me op een doos, speciaal ontwikkeld voor nosing & tasting van whisky, The Scotch Whisky Aroma Nosing Kit. Deze is volgens hem ook goed bruikbaar voor cognac.
Ik wil jullie niet onthouden wat ik tot nu toe verder gevonden heb. Aanvullingen zijn zeer welkom:
De uitgebreide versie van Wouters geurendoos:
Pulltex 40 geuren (€ 125,-- bij Wijnopener)
Diverse dozen van Le Nez du Vin: (bij Wijnopener)
6 delig € 29,90
12 delig Fouten in de wijn € 69,--
12 delig Rood € 69,--
12 delig Wit € 69,--
24 delig € 139,--
54 delig € 259,--
Perfect Aroma’s 24 geuren € 74,95 (ook bij Wijnopener)
En dan is er de firma Arsan in Luxemburg, die de geuren verpakken in was, zodat ze langer meegaan en niet weg zijn als een potje omvalt.
In totaal hebben ze 80 geuren, verpakt in combinaties van 60 of 20, maar, en hier wordt het interressant, je kunt ze ook los bestellen. Je zou daar dus een cognacgeuren-set kunnen samenstellen.

We beraden ons daar nog op, we houden jullie op de hoogte. Het idee is, om het boek Véronique Lemoine - Les Arômes du Cognac daarbij als basis te gebruiken.
Ondertussen zijn, zoals gezegd alle ervaringen en ideeën welkom.