Geurendozen

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Geurendozen

Bericht door Hans »

Ton schreef:Inmiddels heb je deze geurendoos ongeveer 2 jaar in je bezit. Kun je iets zeggen over de houdbaarheid van de geuren? In het cognacmuseum in Cognac zeiden ze destijds dat de geuren meerdere maanden goed bleven. Het zou mooi zijn als het wat langer was dan enkele maanden. Het is toch een aardige aanschafprijs.
Meerdere maanden is echt te kort. Nu na twee jaar zijn sommige geuren niet meer zo duidelijk, maar de meeste nog wel. Toevallig bij de laatste keer, toen Tim en ik de Sequinot Age Inconnu proefden, liepen we daar voor het eerst tegenaan. Vind een geurendoos voor mezelf nog steeds onontbeerlijk. Blijkbaar heb ik een minder goed ontwikkeld geurengeheugen. Koop over een poosje wel weer een nieuwe, als meerdere geuren onbruikbaar worden. Maar dat is nu nog niet nodig, ook de wat vager wordende geuren zijn nog goed te onderscheiden.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Geurendozen

Bericht door Ton »

Oké, goed om te weten. Misschien moet ik er dan ook maar eens een kopen. Mijn 'geurgeheugen' is ook niet echt geweldig.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Geurendozen

Bericht door Hans »

Inmiddels is de geurendoos van Les Arômes du Cognac wel grotendeels overleden. Is dus ongeveer 2¾ jaar meegegaan. Jammer genoeg is hij echter niet meer te bestellen. Het is ook onduidelijk of er nog nieuwe gemaakt gaan worden, voorlopig in ieder geval niet. Alleen de 12-delige versie is nog te koop, maar die vind ik te beperkt.

Heb vandaag na enig speur- en vergelijkwerk de 60-delige aromakoffer van Arsan besteld. Zal hier over enige tijd berichten hoe die bevalt.

Als de proefnotities binnenkort dus geuren gaan vermelden als zwarte aalbes, kweepeer of haagdoorn, dan weten jullie hoe dat komt ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Geurendozen

Bericht door Ton »

Hans schreef:Als de proefnotities binnenkort dus geuren gaan vermelden als zwarte aalbes, kweepeer of haagdoorn, dan weten jullie hoe dat komt ;)
Civetkat vind ik ook een mooie :lol:
Wel weer veel geld, ik denk twee mooie flessen, maar deze zou dus beduidend langer mee moeten gaan.
Ik ben heel benieuwd.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Geurendozen

Bericht door Hans »

Ton schreef:Civetkat vind ik ook een mooie :lol:
Inderdaad, hoewel ik me om de een of andere reden er niet op verheug deze in een cognac aan te treffen. :(
Ton schreef:Wel weer veel geld, ik denk twee mooie flessen, maar deze zou dus beduidend langer mee moeten gaan.
Ik ben heel benieuwd.
Ja, blijft een dure hobby. Als je het vergelijkt met de € 195,- + € 32,-- die Les Arômes du Cognac destijds gekost heeft, valt het wel weer mee, zeker als hij langer meegaat (zo verkoop ik dit soort aanschaffen thuis ;) ).
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
ikpatje
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 16 jun 2013, 19:14
Locatie: (g)limburg - BE

Re: Geurendozen

Bericht door ikpatje »

@Hans en andere geïnteresseerden.
Kwam deze site per toeval tegen , 17 verschillende reukdozen alias aromakoffers.
Wel staat er geen specifieke voor cognac tussen en pffffff aan de prijs.
Maar kan altijd wel eens nuttig zijn.
http://www.wijnaccessoires.be/shop/5-aromakoffers
Mijn Cognac-Collectie
Tips,advies,raad .... = steeds welkom , 2 weten meer als 1. Danks bij voorbaat.Patje.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Geurendozen

Bericht door Hans »

Dank Patrick. Heeft hetzelfde assortiment aIs www.wijnopener.be en http://www.wijnopener.nl, maar is net wat duurder.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Geurendozen

Bericht door Hans »

Inmiddels heeft de aromakoffer van Arsan zijn vuurdoop gehad. Zeer goede en duidelijk geuren, beter dan van Les arômes du cognac. Sommigen (truffel en civetkat o.a.) zijn zo sterk dat je ze van een afstandje moet benaderen. De verschillende bloemen en houtsoorten zijn zeer onderscheidend.

Minpuntje: bij aankomst zaten de dekseltjes niet goed vastgedraaid, waardoor weldra de hele kamer naar de koffer rook.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Geurendozen

Bericht door Jurrien »

De kerstman heeft mij verrast met de geurkoffer van Arsan. De 60 geuren zijn goed waarneembaar! Zoals Hans al aangeeft zijn enkele geuren zeer, zeer sterk. Met name van de Pyridine (Truffel) is te sterk om van dicht bij te ruiken, zou er bijna onpasselijk van worden.

Ik vind het echter wel een opgaaf om de geuren individueel te onderscheiden in de cognac. Ik denk dat ik veel moet oefenen om e.e.a. goed onder de knie te krijgen :D .
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Geurendozen

Bericht door Hans »

Jurrien schreef:De kerstman heeft mij verrast met de geurkoffer van Arsan. De 60 geuren zijn goed waarneembaar! Zoals Hans al aangeeft zijn enkele geuren zeer, zeer sterk. Met name van de Pyridine (Truffel) is te sterk om van dicht bij te ruiken, zou er bijna onpasselijk van worden.
Mooi kado, Jurrien, leuk! We gebruiken hem nu bijna een jaar vrij regelmatig en voor zover waarneembaar zijn vrijwel alle geuren nog goed.
Jurrien schreef:Ik vind het echter wel een opgaaf om de geuren individueel te onderscheiden in de cognac. Ik denk dat ik veel moet oefenen om e.e.a. goed onder de knie te krijgen :D .
Dat gold voor Tim en mij ook. Ik merk bij mezelf weinig groei op dit gebied, heb de doos nog steeds nodig om tot iets fatsoenlijks te komen. Wat we tegenwoordig handig vinden: per categorie geuren bepalen: bloemen, fruit, hout, kruiden. Dat maakt het wat overzichtelijker.

Sukses! Ben benieuwd naar je ervaringen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”