De Cognatheek in Antwerpen

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

De Cognatheek in Antwerpen

Bericht door Hans »

De Cognatheek in Antwerpen

In het hartje van Antwerpen bevindt zich sinds 1999 De Cognatheek, een zaak gerund door vader Ivo en zoon Johan Kerstens. De Cognatheek verkoopt zo’n 150 cognacs vanaf € 20,-- tot € 1.000,--, 70 pineaus, enkele van cognac afgeleide producten (bv. Poire Williams) en enkele soorten champagne. De prijzen zijn in het algemeen bescheiden te noemen, vergelijkbaar met het Franse prijsniveau, dus duidelijk beneden het Nederlandse.
cognatheek.jpg
cognatheek.jpg (228.86 KiB) 15881 keer bekeken
Uitgangspunt voor het assortiment vormen de normen van de Vignerons Indépendants des Charentes die er o.a. op neer komen, dat de producteur het hele proces vanaf het planten tot het bottelen zelf in de hand houdt en zijn eigen productie verkoopt. Uitsluitend enkel-domein cognacs en mono-cru dus.

Vandaag ben ik voor het eerst (en zeker niet voor het laatst!) in De Cognatheek geweest.
Ik heb twee uur gesproken met de heer Ivo Kerstens, een gepassioneerde wandelende cognac-encyclopedie, met duidelijke opvattingen. Dat staat garant voor een prettige, boeiende en leerzame conversatie. De heer Kerstens weet ALLES van de cognacs die hij verkoopt (en heel veel van cognacs die hij niet verkoopt), heeft de domeinen bezocht, kent de producteurs en hun families, voert alles zelf rechtstreeks in.
Ik heb verschillende cognacs geproefd en ben uiteindelijk met drie mooie cognacs (Henri Geffard Vieille Réserve, Jean-Luc Pasquet XO en Laurent Merlin Hors-Pair) weer huiswaarts gekeerd. Voor de duurste van de drie, de Laurent Merlin, heb ik me laten overtuigen om over de grenzen van mijn primaire interesse heen te stappen, want het is een Petite Champagne. Uit de streek rond Archiac-Arthenac, dat dan weer wel. Ik kreeg deze blind voorgezet en was verkocht! Duidelijk beter dan de door mij bejubelde Fontvieille, daar kom ik nog een keer op terug.
cognatheek2.jpg
cognatheek2.jpg (31.88 KiB) 15881 keer bekeken
De Cognatheek voert cognacs van de volgende producteurs:

Grande Champagne cognacs: Paul Beau, Patrick Drouet, Claudine Dudognon, Henri Geffard, Paul-Jean Giraud, André Jullien, Daniel Landreau, Christian Landreau, R. Navarre, Jean-Luc Pasquet, Robert Pouilloux, Raymond Ragnaud, Claude Thorin
Petite Champagne cognacs: Dominique Chainier, Jacques Estève, Pierre Julliard, Laurent Merlin
Borderies cognacs: Paul Beau, François Giboin, Jean-Pierre Grateaud
Fins Bois cognacs: Paul Bossuet, Bernard Boutinet, François Giboin
Bons Bois cognacs: Edgard Fourcade, Francis Motard

De Cognatheek heeft geen website en verkoopt niet online. Je zult er dus naar toe moeten. Voordeel daarvan is dat er geproefd kan worden en dus gemotiveerd gekocht. Een andere goede reden is dat delen uit het assortiment alleen bij hen en bij de producteur te koop zijn.
De heren Kerstens hebben verschillende klanten die een paar keer per jaar een weekendje Antwerpen combineren met het aanvullen van hun cognac voorraad.
Uit bovenstaande mag blijken, dat ik zeer enthousiast ben over deze zaak, die ik iedere cognac liefhebber van harte kan aanbevelen.

De Cognatheek
Steenhouwersvest 27
2000 Antwerpen, België
+32 (0)3 232 88 90
decognatheek@yahoo.com

Geopend
Ma t/m za 11.00-18.00 uur
(in december alle dagen open)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: De Cognatheek in Antwerpen

Bericht door wouter »

Dat is nog eens een leuk uitje Hans! Geweldig! Leuk geschreven ook!

Twee uur in een winkel is best lang (voor een man) :shock: moet wel schitterend geweest zijn!

Leuk dat ze veel redelijk onbekende Cognac merken verkopen! Ook goed om te horen dat de prijzen "reasonable" tot goedkoop (voor NL begrippen) zijn, ik meen ooit van iemand gehoord te hebben dat ze "stevig" aan de prijs waren... :?

Zo te horen moet ik een bezoek aan de Cognatheek ook maar is combineren met een weekendje Antwerpen ;)

P.s. Heb je nog wat lekkers gekocht? 8-)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: De Cognatheek in Antwerpen

Bericht door Hans »

wouter schreef:Twee uur in een winkel is best lang (voor een man) :shock: moet wel schitterend geweest zijn!
Ja, dit zou mijn record wel eens kunnen zijn.
wouter schreef:Ook goed om te horen dat de prijzen "reasonable" tot goedkoop (voor NL begrippen) zijn, ik meen ooit van iemand gehoord te hebben dat ze "stevig" aan de prijs waren... :?


Nee zeker niet. Heb een redelijk beeld van de prijzen in Nederland en online in Frankrijk en Duitsland en ik had een uitgebreide lijst bij me. Daar kwamen ze goed uit, voor wat betreft degenen die ik kon vergelijken natuurlijk. Ze hebben redelijk wat bijzondere cognacs en die kosten wat natuurlijk, maar daarmee zijn ze nog niet "aan de prijs".
wouter schreef:P.s. Heb je nog wat lekkers gekocht? 8-)
Jazeker!
Hans schreef:...en ben uiteindelijk met drie mooie cognacs (Henri Geffard Vieille Réserve, Jean-Luc Pasquet XO en Laurent Merlin Hors-Pair) weer huiswaarts gekeerd.
Ik ben er nog niet uit waar ik vanavond mee begin ;)

Overigens heb ik o.a. nog een nieuwe geur-aanduiding geleerd van de heer Kerstens: Velpon. Inderdaad, naar de lijm. Dan zou je denken dat zoiets een diskwalificatie is, maar niets is minder waar. De Henri Geffard Vieille Réserve die ik gekocht heb heeft bijvoorbeeld "Velpon" in de 1e neus. Had het zelf nooit bedacht, maar het klopt wel.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 395
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: De Cognatheek in Antwerpen

Bericht door Jurrit »

Wat een leuk verhaal, Hans, top !
Ik ga zeker de moeite nemen een tripje naar Antwerpen te ondernemen.
Wat ik wel bijzonder vindt is dat je de cognac kunt proeven alvorens deze te kopen.
Wordt een 'verplicht' nachtje Antwerpen er aan vastplakken dus want met de auto retour zal lastig worden......hè bah :P
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: De Cognatheek in Antwerpen

Bericht door Hans »

Jurrit schreef:Wat ik wel bijzonder vindt is dat je de cognac kunt proeven alvorens deze te kopen.
Er zijn meer slijters die deze service bieden, Van Wees in Amersfoort bijvoorbeeld en onze eigen whiskywillem in Alphen aan den Rijn. Daar mag je trouwens ook altijd een fles terug geven als hij niet bevalt. Heb ik wel eens gedaan met een fles 10 jaar oude Château de Montifaud, geen enkel probleem. ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Bart
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 16:15

Re: De Cognatheek in Antwerpen

Bericht door Bart »

Die man is inderdaad begeesterd door die geestrijke dranken. Hij heeft me Cognac pas tenvolle leren appreciëren: een smaakwereld ging voor me open bij het proeven ter plaatse. Ik heb er o.m. een Paul Giraud gekocht, een cognachuis dat ik twee weken terug op vakantie bezocht heb.

De Cognatheek is zeker een aanrader als je in Antwerpen bent. Het was trouwens de eerste in de wereld, nu is er ook eentje in … Cognac. :)
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: De Cognatheek in Antwerpen

Bericht door wouter »

Aankomende donderdag ga ik een dagje naar Antwerpen! Daar ga ik allicht even langs bij de Cognatheek! :D
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 395
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: De Cognatheek in Antwerpen

Bericht door Jurrit »

Top, Wouter.
Veel plezier... ;)
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: De Cognatheek in Antwerpen

Bericht door wouter »

Het bezoek aan de Cognatheek was erg interessant, leuke gesprekken gevoerd met Ivo Kerstens!

Snel meer hierover, moet er nu helaas weer snel vandoor :(
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: De Cognatheek in Antwerpen

Bericht door wouter »

Het complete verhaal over de Cognatheek staat nu op CognacReview!
Cognatheek Antwerpen (4).jpg
Cognatheek Antwerpen (4).jpg (210.72 KiB) 15710 keer bekeken
Naast de Cognatheek vond ik de stad Antwerpen ook zeer de moeite waard! :D zeker voor herhaling vatbaar! :)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”