Beginner Cognac?

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Helly1975
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 1
Lid geworden op: za 06 nov 2010, 21:17

Beginner Cognac?

Bericht door Helly1975 »

Ik dronk in het verleden wel eens een cola/cognac in het cafe. Dit zal voor liefhebbers, zoals jezelf, waarschijnlijk als barbaars worden gezien ;) .
Dit gevoel werd nog eens versterkt door het lezen van je site, en alle reacties van gebruikers, welke met zoveel liefde en waardering spreken over deze "godendrank".

Dus als beginnend cognac drinker heb ik je advies opgevolgd door een fles Remy Martin VSOP aan te schaffen. Deze in een glas te schenken zonder de gezelschap van cola.
Ik besef dat smaak en iets lekker vinden heel persoonlijk is. Maar ik vind de R.M. VSOP als beginner behoorlijk scherp.

Wat kun je mij aanraden wanneer ik dus prijs zou stellen op een (nog) wat zachtere cognac?. Moet ik het dan gaan zoeken in een XO?. Daarnaast heb ik qua smaak een voorkeur voor zoet.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Beginner Cognac?

Bericht door wouter »

Welkom op het forum! :D
Helly1975 schreef:Ik dronk in het verleden wel eens een cola/cognac in het cafe. Dit zal voor liefhebbers, zoals jezelf, waarschijnlijk als barbaars worden gezien ;) .
Foei! Inderdaad barbaars ;) maar ben blij dat je via deze weg op deze site en forum bent gekomen!
Helly1975 schreef:Dus als beginnend cognac drinker heb ik je advies opgevolgd door een fles Remy Martin VSOP aan te schaffen. Deze in een glas te schenken zonder de gezelschap van cola.
Ik besef dat smaak en iets lekker vinden heel persoonlijk is. Maar ik vind de R.M. VSOP als beginner behoorlijk scherp.

Wat kun je mij aanraden wanneer ik dus prijs zou stellen op een (nog) wat zachtere cognac?. Moet ik het dan gaan zoeken in een XO?. Daarnaast heb ik qua smaak een voorkeur voor zoet.
Zoetig dus.... Probeer eens een Martell VSOP of een Courvoisier Exclusif VSOP. Dit zijn 2 goed verkrijgbare flessen.

In welke prijscategorie zoek je precies, de bovenstaande zijn tot de 40 euro.

Heeft iemand nog meer tips van zachte/zoete Cognacs?
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Beginner Cognac?

Bericht door Ton »

wouter schreef:Heeft iemand nog meer tips van zachte/zoete Cognacs?
Wat dacht je van een Otard VSOP?
Voor echt mooie, zachte cognacs kom je toch makkelijk in het duurdere (XO) segment.
Maar deze Otard heeft een aangename complexe smaak.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Beginner Cognac?

Bericht door Jurrit »

Ik kan me wel voorstellen dat Helly de RM VSOP om te beginnen redelijk scherp vindt.
Die smaakmening herken ik wel bij deze bekende cognac.

In dit Forum is erg positief gesproken over onderstaande cognacs, waar het gaat om de zachte en zoetige smaak ( naast de tips van Wouter en Ton uiteraard )

- Francois Peyrot VSOP met een prijs rond de € 40,=
- Chateau Montifaud XO, prijs circa € 50,=.

Beide zijn toegankelijk en prettig op de tong.

Ben benieuwd naar het vervolg :)

Succes.
Gebruikersavatar
Michiel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 76
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 10:02

Re: Beginner Cognac?

Bericht door Michiel »

Dag Helly

Leuk dat je een fles Remy Martin VSOP hebt aangeschaft en aan de slag bent gegaan. Mijn allereerste aanraking met cognac was een miniproeverijtje van de Courvoisier VS, Courvoisier VSOP en de RM VSOP. In deze opzet vond ik de RM VSOP echt een klasse beter, vooral de vanille kwam sterk naar boven.

Een aantal tips:
Voor mij is proeven vooral vergelijken. Proef de RM VSOP daarom eens tegenover een aantal VS cognacs (mini-flesjes van 5cl zijn al verkrijgbaar vanaf 3,-) en probeer te bepalen wat de RM VSOP beter maakt dan de andere cognacs.
Wacht een tijdje (minimaal 10 minuten) nadat je de cognac ingeschonken hebt voordat je hem proeft. Cognac heeft tijd nodig om te 'ademen' en zich te openen. Hierdoor is de smaak minder scherp.
Gebruik een goed glas. Het juiste glas om cognac te proeven en te drinken is een keldermeester-glas, kleiner en smaller dan het bekende ballon-glas. Doordat er minder alcohol verdampt is de smaak minder scherp.

Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen in je smaak en proeven. Hou je ons op de hoogte?
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way when you criticize them, you will be a mile away and you will have their shoes.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”