Een proefnotitie maken

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Een proefnotitie maken

Bericht door Hans »

Op een andere plaats heeft Ton een mooie aanzet gegeven voor een soort handleiding: Hoe maak ik een proefnotitie?
Ton schreef:Ook zeer eenvoudige proefnotities kunnen heel waardevol zijn.
Begin eenvoudig met onderscheid maken in: 'lekker' of 'valt tegen'; zacht of scherp; weinig aroma of juist veel, zoet of niet.
Voor mij is een belangrijk criterium of ik bij de eerste slok ga glimlachen.

Als je verder wilt gaan in je ontdekkingstocht van smaken, dan helpt het soms om een slokje in de mond te nemen en geuren van verschillende soorten fruit in je herinnering te roepen en dan kijken of je dat in die slok terugproeft.
Smaken die soms duidelijk te herkennen zijn, zijn: peer, appel, perzik, abrikoos, framboos etc. Maar ook chocola of 'hout'; en natuurlijk nog veel meer smaken. Er zijn meer dan 100 verschilende stoffen in cognac die er smaak aan geven. Ik weet niet of ze allemaal al definitief (met chromatografie) zijn aangetoond, maar in 1973 waren er al meer dan 60 op deze manier onderscheiden.
Dit verdient naar mijn idee een apart onderwerp, om forumleden over de streep te trekken om dit ook te gaan doen.

Mijn eigen ervaringen op dit gebied zijn jonger dan het cognacforum. In het begin vond ik het erg lastig en was ik teveel bezig met wat ik behoorde te proeven. Dat is dus onzin weet ik inmiddels. Mensen ruiken en proeven verschillende dingen en smaken verschillen nu eenmaal, dat maakt het alleen maar boeiender.
Het wordt steeds makkelijker en leuker, naarmate je het vaker doet, zoals dat voor meer dingen geldt.
Ik heb zelf op enig moment de geurendoos van Les Arômes du Cognac gekocht. Mijn geurengeheugen is niet zo best, handig om dat in een doos te hebben. Dat helpt enorm, maar is absoluut niet noodzakelijk.
Het is leuk om een proefnotitie met meerderen te maken, dan ontdek je ook meer. Tim en ik spannen op dit gebied regelmatig samen.

Een paar praktische tips:

Het is handig als je in grote lijnen weet wat je kunt verwachten. Een overzicht van algemene kenmerken van de verschillende cru’s kan daarbij helpen. Zelf zoek ik ook altijd naar de omschrijving van de producent, als die er is. Die willen zich nog wel eens verliezen in lyrische taal, niet altijd behulpzaam.
Een omschrijving in een cognacboek helpt ook. Niet gewanhoopt als je iets anders ruikt of proeft. Ik lees in die beschrijvingen regelmatig geuren of smaken die ik met de beste wil van de wereld niet herken.

Overzichten van de verschillende geuren en smaken zijn heel behulpzaam. Zeker als de geur of smaak wat complexer is, krijg ik het zelf echt niet bij elkaar bedacht. Simpel zo’n rijtje langslopen kan dan een Aha-Erlebnis geven. Hieronder staan La Roue des Arômes van het BNIC en de vertaling van Reinier Koops, die vrijwel identiek is aan degene die CognacNet gebruikt bij proeverijen. De laatste gebruik ik tegenwoordig standaard.

Zelf gebruik ik het format:

De kleur:
De geur:
De smaak:
De na-smaak:
Leeftijd:
De herkomst:
De prijs:
De prijs/kwaliteit verhouding:

Maar dat is absoluut geen must. Zoals Ton al schrijft: Begin eenvoudig en “Lekker” of “Valt tegen”, enzovoorts is ook een proefnotitie.
Ik hoop met dit verhaal duidelijk te maken, dat een proefnotitie maken geen “gave “ is, zoals Roland het eerder noemde, maar gewoon een kunstje dat zich snel ontwikkelt, als je het met enige regelmaat beoefent.
larouedesaromes.JPG
larouedesaromes.JPG (57.02 KiB) 1846 keer bekeken
BNIC1kl.jpg
BNIC1kl.jpg (55.26 KiB) 1846 keer bekeken
BNIC2kl.jpg
BNIC2kl.jpg (49.68 KiB) 1846 keer bekeken
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Re: Een proefnotitie maken

Bericht door Hans »

Ontdek net, dat dit onderwerp in mei 2010 ook al eens langs geweest is op het forum, hier
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”