Jean-Luc Pasquet - XO

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Jean-Luc Pasquet - XO

Bericht door Hans »

Jean-Luc Pasquet is een bouilleur de cru uit Eraville in de Grande Champagne, lid van de Vignerons Indépendants des Charentes. De wijngaard beslaat 8 hectares, is beplant met Ugni Blanc en vanaf 1730 in de familie. Pas vanaf 1977 wordt onder eigen naam verkocht. Er wordt volledig handmatig en biologisch gewerkt.

Gert von Paczensky over deze producteur in 1984: “Dit kleine, kwalitatief hoogstaande familiebedrijf levert zijn cognac op fust aan een van de grote huizen en verkoopt zijn eigen merk exclusief aan een beperkte kring van klanten”

De XO heb ik gekocht bij De Cognatheek in Antwerpen. Voor zover ik heb kunnen nagaan wordt deze cognac niet in Nederland verkocht. Ook in Frankrijk is hij maar op een enkele plaats verkrijgbaar.

De indrukken van Tim en mij:

De kleur: geel goud
De geur: vooral kruiden, saffraan, nootmuskaat, maar ook hout
De smaak: weer kruiden, noten en in mindere mate hout, hazelnoot en nootmuskaat
De na-smaak: mooi lang
Leeftijd: voor 2/3 deel 20 jaar oud, 1/3 deel uit 1950 en 1959
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: € 105,50
De prijs / kwaliteit verhouding: aan cijfers waag ik me niet meer. Met het voortschrijden van het inzicht en de kwaliteit van de cognacs kom ik daarmee toenemend in de problemen (de schaal wordt te krap ;) ). Ik vind deze cognac zeer goed met een prima prijs/kwaliteitverhouding.
Beoordeling: Het ligt voor de hand deze XO te vergelijken met de Fontvieille, die ongeveer hetzelfde kost. Na al mijn gejubel over de Fontvieille, kies ik toch voor de XO van Jean-Luc Pasquet. Ik vind deze cognac: mooier, ronder, complexer.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Jean-Luc Pasquet - XO

Bericht door Hans »

Deze cognac werd geproefd tijdens de 10e proeverij van het cognacforum
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Harold
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 16 okt 2011, 16:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Jean-Luc Pasquet - XO

Bericht door Harold »

Jawel hoor. Deze XO is te krijgen bij de Cognactheek in Apeldoorn. Van dit huis zijn vijf cognacs in het assortiment opgenomen.
Gebruikersavatar
CognacExpo
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 11:04
Contacteer:

Re: Jean-Luc Pasquet - XO

Bericht door CognacExpo »

Wat was jullie mening van de XO Tijdens de proeverij? Ik importeer voor Nederland 7 varianten van JLP. Prijs kwaliteit is de Tradition Familiale de beste na mijn mening. JLP heeft zo'n hele mooie toon van Old Candy. Zeker een aanrader mocht je hem nog niet geproefd hebben!
Gebruikersavatar
CarpeConniaco
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 21 mar 2021, 21:41

Re: Jean-Luc Pasquet - XO

Bericht door CarpeConniaco »

Hans schreef: De geur: vooral kruiden, saffraan, nootmuskaat, maar ook hout
De smaak: weer kruiden, noten en in mindere mate hout, hazelnoot en nootmuskaat
De na-smaak: mooi lang
Leeftijd: voor 2/3 deel 20 jaar oud, 1/3 deel uit 1950 en 1959
Heb deze oude variant van de XO vandaag weer genuttigd. Lekker!
Mijn aanvullingen:
Geur: ook vanille
Smaak: Als enige aanvulling proef ik gedroogde abrikoos en vanille.
Wat ik naast de smaak zo fijn aan deze cognac vind, is de entree die mij aan de attack van een wat jongere XO doet denken gevolgd door een mooie, complexe overgang en lange afdronk. Lijkt wel twee verschillende ervaringen naadloos samengebracht in één slok. <3
"It is well to remember that there are five reasons for drinking: the arrival of a friend, one’s present or future thirst, the excellence of the cognac, or any other reason" - W.C. Fields ;)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Jean-Luc Pasquet - XO

Bericht door Hans »

CarpeConniaco schreef: do 08 apr 2021, 13:26
Hans schreef: De geur: vooral kruiden, saffraan, nootmuskaat, maar ook hout
De smaak: weer kruiden, noten en in mindere mate hout, hazelnoot en nootmuskaat
De na-smaak: mooi lang
Leeftijd: voor 2/3 deel 20 jaar oud, 1/3 deel uit 1950 en 1959
Heb deze oude variant van de XO vandaag weer genuttigd. Lekker!
Mijn aanvullingen:
Geur: ook vanille
Smaak: Als enige aanvulling proef ik gedroogde abrikoos en vanille.
Wat ik naast de smaak zo fijn aan deze cognac vind, is de entree die mij aan de attack van een wat jongere XO doet denken gevolgd door een mooie, complexe overgang en lange afdronk. Lijkt wel twee verschillende ervaringen naadloos samengebracht in één slok. <3
Mooie aanvulling. Inmiddels zijn we 11 jaar verder. Is mogelijk ook een andere cognac.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
CarpeConniaco
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 21 mar 2021, 21:41

Re: Jean-Luc Pasquet - XO

Bericht door CarpeConniaco »

Hans schreef: nmiddels zijn we 11 jaar verder. Is mogelijk ook een andere cognac.
Goeie! Dan wordt vergelijken met flessen/proefnotities een stuk ingewikkelder. :roll: Kan in veel gevallen ws niet zeggen of ik dezelfde cognac heb of niet, tenzij jaartal?/ bottling? gemeld wordt. Zegt misschien niet veel, maar voor de volledigheid: zo ziet de fles eruit
Afbeelding
Bijlagen
jean-luc pasquet xo.jpeg
"It is well to remember that there are five reasons for drinking: the arrival of a friend, one’s present or future thirst, the excellence of the cognac, or any other reason" - W.C. Fields ;)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Jean-Luc Pasquet - XO

Bericht door Hans »

CarpeConniaco schreef: do 08 apr 2021, 18:11 Goeie! Dan wordt vergelijken met flessen/proefnotities een stuk ingewikkelder. :roll: Kan in veel gevallen ws niet zeggen of ik dezelfde cognac heb of niet, tenzij jaartal?/ bottling? gemeld wordt. Zegt misschien niet veel, maar voor de volledigheid: zo ziet de fles eruit
Afbeelding
Ook het etiket zegt niet alles helaas. Vaak worden verschillende oogsten door de jaren heen in flessen met hetzelfde etiket gebotteld. Sommige producenten geven gedetailleerde informatie over de inhoud (zoveel procent van deze oogst, zoveel van die), de meesten niet.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Jean-Luc Pasquet - XO

Bericht door Roland »

Komt vanavond waarschijnlijk in aanbieding bij Cognac-Paradise....
Gebruikersavatar
CarpeConniaco
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 21 mar 2021, 21:41

Re: Jean-Luc Pasquet - XO

Bericht door CarpeConniaco »

Roland schreef: Komt vanavond waarschijnlijk in aanbieding bij Cognac-Paradise
Ben wel heel benieuwd hoe je dit zag aankomen! Insider trading :lol: Of gewoon "friends in high places" ;)
"It is well to remember that there are five reasons for drinking: the arrival of a friend, one’s present or future thirst, the excellence of the cognac, or any other reason" - W.C. Fields ;)
Plaats reactie

Terug naar “Jean-Luc Pasquet”