Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door Hans »

In 2010 voor het laatst uitgebreid beschreven (maar niet voor het laatst geproefd ;) ), deze cognac. Aangezien we intussen wel wat hebben bijgeleerd, maar eens een nieuwe poging gewaagd.

Tim en ik komen nu tot het volgende:

De kleur: donker mahonie

De geur: fris, vol, aanvankelijk viooltjes en oranjebloesem. Geconfijt fruit, hint van perzik, hint van sousbois, later eikenmos, nog later de geraniumgeur van de folle blanche

De smaak: mooie, diepe, volle smaak. Kruidig, nootmuskaat, macadamia, pecan, paddestoel, candij, donkere chocolade, mooie aardse tonen, rancio.

De na-smaak: mooi lang, passend bij de leeftijd

Leeftijd: 35 jaar gerijpt

De herkomst: Grande Champagne

De prijs: € 124,95 bij Cognacshop.be

De prijs/kwaliteit verhouding: Dit blijft toch een hele mooie Grande Champagne cognac. Als je regelmatig zo’n 7 tientjes aan een fles uitgeeft, zou je af en toe eens door moeten sparen om deze cognac te kopen. Je zult niet worden teleurgesteld!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door JohanB »

Ik heb zo'n gedacht dat dit de volgende in mijn collectie gaat worden. Ik heb hem kunnen vinden aan een interessante prijs.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door Ton »

Uitstekende keuze!
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door Roel »

JohanB schreef:Ik heb zo'n gedacht dat dit de volgende in mijn collectie gaat worden. Ik heb hem kunnen vinden aan een interessante prijs.
Heb hem afgelopen jaar op het Pot Still Festival in Amersfoort geproefd en hij staat sindsdien ook hoog op mijn lijstje. Heerlijke cognac! Het staat mij bij dat ik hem, hoe merkwaardig ook, (iets) lekkerder vond dan de duurdere Florilège. Kortom, ga de Fontvieille binnenkort zelf ook aanschaffen. Ben benieuwd wat jij ervan vindt.
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door JohanB »

Net de fles geopend.

Neus: aanvankelijk redelijk alcoholisch, maar toch behoorlijk fruitig, tabak,

Smaak: Meer van hetzelfde. Man dit is LEKKER ! Wat ben ik blij dat ik mij hier een fles van heb aangeschaft. Super gewoon. Heel anders dan de stijl van Bouju, die ik ook heel goed vind. De rancio is veel subtieler, lichter, fruitiger (tikje pompelmoes).

Afdronk: Tja, laaaaang.

En dat voor minder dan 100 €. Op zo'n momenten ben ik blij dat ik whisky de rug heb toegekeerd.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door Roel »

JohanB schreef:Net de fles geopend.

Neus: aanvankelijk redelijk alcoholisch, maar toch behoorlijk fruitig, tabak,

Smaak: Meer van hetzelfde. Man dit is LEKKER ! Wat ben ik blij dat ik mij hier een fles van heb aangeschaft. Super gewoon. Heel anders dan de stijl van Bouju, die ik ook heel goed vind. De rancio is veel subtieler, lichter, fruitiger (tikje pompelmoes).

Afdronk: Tja, laaaaang.

En dat voor minder dan 100 €. Op zo'n momenten ben ik blij dat ik whisky de rug heb toegekeerd.
Heb zelf ook nog een ongeopende fles in de kast staan. Hij stond al hoog op het lijstje als 'volgende te openen fles', maar als ik jouw bevindingen zo lees, Johan, stijgt hij met stip naar één.

Ben overigens wel reuze benieuwd waar je deze cognac voor minder dan € 100,- hebt aangeschaft. Als ik het mij goed herinner heb ik er zelf iets van rond de € 125,- voor betaald. Kun je daar iets meer over zeggen?
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door JohanB »

Na wat ik allemaal gelezen had over de Fontvieille hoopte ik dat hij ook zo lekker zou zijn, maar dit had ik van een cognac toch niet echt verwacht. Me happy.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door Roel »

Inmiddels heb ik het laatste drupje uit de fles geknepen en waag ik mij aan een proefnotitie. Weliswaar (of uiteraard) niet zo uitgebreid als die van Hans, maar de Fontvieille heeft mij niet minder gesmaakt.

Kleur: Mooie, donkere koperkleur
Geur: Prikkelt, maar is niet scherp. Ik meen wat leer en kruiden te ruiken.
Smaak: Hij prikkelt ook wat op de tong. Wellicht komt dit door het hogere alcoholpercentage (43%), maar dit hogere percentage zit de smaak zeker niet in de weg. Duidelijke houttonen en rancio (?).
Nasmaak: Heerlijk lang, minstens 15 à 20 minuten. Met een glas kun je zo een uurtje of twee vooruit.
Conclusie: Prachtige cognac en ik geef hem een 8,5. Wat ik verder nog vermeldenswaardig vind is de mooie doos waarin de cognac zat. Uiteraard zegt dat niets over de kwaliteit van de cognac zelf, maar het is wel mooi voor het plaatje :)
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door JohanB »

Dit is IMHO toch echt een cognac waarvan je ooit toch minstens 1 fles van in je collectie moe(s)t hebben.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Ragnaud-Sabourin no.35 Fontvieille

Bericht door Hans »

Roel schreef:Inmiddels heb ik het laatste drupje uit de fles geknepen en waag ik mij aan een proefnotitie. Weliswaar (of uiteraard) niet zo uitgebreid als die van Hans, maar de Fontvieille heeft mij niet minder gesmaakt.

Kleur: Mooie, donkere koperkleur
Geur: Prikkelt, maar is niet scherp. Ik meen wat leer en kruiden te ruiken.
Smaak: Hij prikkelt ook wat op de tong. Wellicht komt dit door het hogere alcoholpercentage (43%), maar dit hogere percentage zit de smaak zeker niet in de weg. Duidelijke houttonen en rancio (?).
Nasmaak: Heerlijk lang, minstens 15 à 20 minuten. Met een glas kun je zo een uurtje of twee vooruit.
Conclusie: Prachtige cognac en ik geef hem een 8,5. Wat ik verder nog vermeldenswaardig vind is de mooie doos waarin de cognac zat. Uiteraard zegt dat niets over de kwaliteit van de cognac zelf, maar het is wel mooi voor het plaatje :)
Mooie omschrijving Roel! Uitgebreid is geen doel, sommige mensen hebben nu eenmaal meer woorden nodig. :| Blijft toch persoonlijk, dat proeven.
JohanB schreef:Dit is IMHO toch echt een cognac waarvan je ooit toch minstens 1 fles van in je collectie moe(s)t hebben.
Volledig mee eens Johan, ben zelf nooit lang zonder een Fontvieille in de kast. ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Ragnaud-Sabourin & Marcel Ragnaud”