Raymond Ragnaud – 2002 Folle Blanche Grande Champagne Cognac

Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Raymond Ragnaud – Folle Blanche Grande Champagne Cognac

Bericht door Ton »

Ik las ergens dat Ragnaud-Sabourin (toch verre familie van Raymond Ragnaud?) in zijn Paradis ook nog vaten cognac heeft liggen van enkele andere druiven die vroeger werden gebruikt, namelijk: Balzac, Chalosse en Bouilleux.
Heeft één van jullie daar wel eens een cognac van gezien of beter nog, geproefd?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Raymond Ragnaud – Folle Blanche Grande Champagne Cognac

Bericht door Hans »

Ton schreef:(toch verre familie van Raymond Ragnaud?)
Niet zo heel ver, zie hier
Ton schreef:.... Balzac, Chalosse en Bouilleux. Heeft één van jullie daar wel eens een cognac van gezien of beter nog, geproefd?
Ik niet, ken ze alleen uit de boekjes.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Raymond Ragnaud – Folle Blanche Grande Champagne Cognac

Bericht door wouter »

Jurrit schreef:;) mysterieus inderdaad.

Heeft onze grote founder van dit mooie Forum hier een eigen merk willen lanceren...soms ? :twisted:

Bestaat deze cognac dus eigenlijk wel :?: :o ;)
Dat blijft zo te zien voorlopig de vraag... :twisted:
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Raymond Ragnaud – Folle Blanche Grande Champagne Cognac

Bericht door wouter »

Heren, jullie complottheorieen zijn bij deze ontkracht! ;-)

Check: Cognac made from Folle Blanche grapes and Grande Champagne op Cognac Fans!

Groeten,

Wouter
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Raymond Ragnaud – Folle Blanche Grande Champagne Cognac

Bericht door Hans »

Je was me een paar minuten voor, Wouter. ;) Is in beperkte oplage te koop bij Le-cognac.com voor € 75,--
Heb zojuist twee flessen besteld. :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Raymond Ragnaud – Folle Blanche Grande Champagne Cognac

Bericht door Ton »

Vintage 2002. Dat is wat jong voor een Grande Champagne. 75 Euro lijkt me dan flink aan de prijs!.
Ik ben heel benieuwd, misschien kan je binnenkort het tegendeel bewijzen :)
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Raymond Ragnaud – Folle Blanche Grande Champagne Cognac

Bericht door Hans »

Ton schreef:Vintage 2002. Dat is wat jong voor een Grande Champagne. 75 Euro lijkt me dan flink aan de prijs!.
Zou je normaal helemaal gelijk in hebben. Dit is echter een 100% Folle Blanche-cognac uit de Grande Champagne, zeer zeldzaam. En ook nog van een gerenommeerd huis.
Ton schreef:Ik ben heel benieuwd, misschien kan je binnenkort het tegendeel bewijzen :)
Ach, te bewijzen valt er niet veel. Gaat uiteindelijk toch om smaak. Zodra de flessen binnen zijn gaan ze open en zal ik er hier verslag van doen.
Alvast een voorproefje:
Le-Cognac.com schreef:Nez sophistiqué sur les fleurs blanches, trèfle, arômes végétaux fins, herbes fraîches des montagnes.
La bouche est sur le raisin épicé, la prune, la mirabelle, finale sur le gingembre,la jonquille, la cerise Napoléon, tendre et fraiche en même temps.
Cognac doux, pas du tout agressif et au parfum subtil de fleur.

Sophisticated nose of white flowers, clover, fresh herbs from the mountains.
The palate is on spicy grapes, plum, cherry plum, ginger final, daffodil, cherry Napoleon, tender and fresh at the same time.
This is a soft cognac, not agressive at all with a very special and delicate flower perfume.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Raymond Ragnaud – Folle Blanche Grande Champagne Cognac

Bericht door Hans »

Voor een liefhebber van cognacs op basis van Folle Blanche druiven èn van Grande Champagne cognacs zoals ik, is een cognac die beiden combineert natuurlijk heel interessant.

Voor de Phylloxera-crisis was de Folle Blanche de meest gebruikte druif. Tegenwoordig hebben verschillende cognacboeren er wel een paar hectare mee beplant. Die gebruiken ze om de duurdere cognacs extra complexiteit en frisheid mee te geven.

Een betaalbare cognac van Folle Blanche druiven is een zeldzaamheid. De onvolprezen Château de Beaulon VSOP (voorheen 7 ans) vormt daarop een uitzondering, maar die komt uit de Fins Bois.
RaymondRagnaud2002FolleBlanche.JPG
RaymondRagnaud2002FolleBlanche.JPG (45.78 KiB) 6551 keer bekeken
En nu is er dan de Cognac Folle Blanche Récolte 2002 van Raymond Ragnaud. In 1994 heeft dit gerenommeerde cognachuis in de Grande Champagne 4 hectare beplant met Folle Blanche. Voor het eerst gespot door Wouter op de Vinexpo in juni vorig jaar. Bij het schrijven van deze review alleen te koop bij Le-cognac.com, in zeer beperkte oplage. Inmiddels in Nederland te koop via van Wees en enkele van hun afnemers.

Allereerst de indrukken van Wouter:
wouter schreef:Geur: bloemig (narcissen) en verse kruiden.
Smaak: druiven, pruimen, kersen, geranium (jawel!), hint van eucalyptus en gember. Frisse smaak maar tegelijkertijd ook vol en bijzonder.
Na-smaak: gemiddeld lang.
Le-Cognac.com geeft de volgende proefnotitie:
Le-Cognac.com schreef:Nez sophistiqué sur les fleurs blanches, trèfle, arômes végétaux fins, herbes fraîches des montagnes.
La bouche est sur le raisin épicé, la prune, la mirabelle, finale sur le gingembre,la jonquille, la cerise Napoléon, tendre et fraiche en même temps.
Cognac doux, pas du tout agressif et au parfum subtil de fleur.

Sophisticated nose of white flowers, clover, fresh herbs from the mountains.
The palate is on spicy grapes, plum, cherry plum, ginger final, daffodil, cherry Napoleon, tender and fresh at the same time.
This is a soft cognac, not agressive at all with a very special and delicate flower perfume.
De kleur: helder geel goud
De geur: fris, bloemen, klavertjes, narcis, geranium en inderdaad verse kruiden. Of die uit de bergen komen (“herbes fraîches des montagnes”) kan ik lastig bepalen.
De smaak: kruidig, fruit, pruimen. Gember en peperig randje op het laatst. Mooie combinatie van frisheid, kruidigheid en toch ook zachtheid.
De na-smaak: niet zo lang, wel passend bij de leeftijd.
Leeftijd: 8 jaar rijping op vat
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: € 67,99 bij Whiskysite, € 68,70 bij van Wees, € 75,-- bij Le-cognac.com
De prijs/kwaliteit verhouding: Gezien het bijzondere karakter van deze cognac is het lastig daar iets over te zeggen. Ik neig ertoe hem wat aan de prijzige kant te vinden, wat waarschijnlijk mede verklaard wordt door de geringe beschikbaarheid.



Een vergelijk met de Château de Beaulon VSOP (voorheen 7 ans) ligt voor de hand:

Beiden van uitsluitend Folle Blanche druiven gemaakt, beiden ongeveer even oud (de Château de Beaulon heeft één jaar korter gerijpt). Belangrijkste verschil is de cru: Fins Bois en Grande Champagne.
Beaulon&Ragnaud.jpg
Beaulon&Ragnaud.jpg (23.47 KiB) 6551 keer bekeken
Over het verschil tussen pre-phylloxera cognacs van Folle Blanche uit de Fins Bois en de Grande Champagne heeft Mac A. Andrew
het een en ander opgemerkt:
Mac A Andrew, p.126 schreef:On three different occasions we have tested pre-phylloxera Cognacs from 1802, 1804 and 1860. They were all definitely different from the present day Fins Bois region and they were light, aromatic and round, but surprisingly short. There was no spice, no hint of wood, no smoky flavours. They were all very good.

We have also, on a couple of occasions, had the opportunity of tasting pre-phylloxera eaux-de-vie from a Grande Champagne cru. What a difference! Suddenly there was strenght, a touch of spice, even a hint of smokiness. They were also very good. These are rare moments for an amateur taster.
In grote lijnen herken ik de verschillen die Mac Andrew noemt bij deze cognacs:
De Raymond Ragnaud is kruidiger, krachtiger. De rokerigheid is vooral de volgende morgen duidelijk in het glas aanwezig. De Beaulon is bloemiger, wat lichter, wat minder complex, wat scherper ook. Maar de overeenkomsten zijn groter dan de verschillen, die alleen opvallen als je ze naast elkaar zet. De Raymond Ragnaud heeft net even wat meer finesse.
Het zijn beiden uitstekende cognacs en in het prijs/kwaliteit vergelijk wint voor mij dan toch de Beaulon met zijn belachelijke prijs van € 30,--.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Raymond Ragnaud – Folle Blanche Grande Champagne Cognac

Bericht door Ton »

En als je helemaal niet naar de prijs kijkt? Welke vind je beter?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Raymond Ragnaud – Folle Blanche Grande Champagne Cognac

Bericht door Hans »

Ton schreef:En als je helemaal niet naar de prijs kijkt? Welke vind je beter?
Dan wint de Raymond Ragnaud wat mij betreft. Kruidiger, net even wat complexer, wat meer finesse.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Raymond Ragnaud”