Raymond Ragnaud en Marcel Ragnaud/Ragnaud-Sabourin

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Raymond Ragnaud en Marcel Ragnaud/Ragnaud-Sabourin

Bericht door Hans »

Dit stukje is gekopieerd uit een discussie over Ragnaud-Sabourin Fontvieille. Leek me hier ook op zijn plaats.
Michiel schreef:... en volgens mij zijn er dus twee bedrijven: Raymond Ragnaud en Ragnaud-Sabourin, waarbij Marcel Ragnaud een label is dat gevoerd wordt door Ragnaud-Sabourin. Ofzo...
Klopt.
Hans schreef: Korte achtergrond:

Er zijn twee firma's die de naam Ragnaud voeren: Ragnaud-Sabourin en Raymond Ragnaud. Beide firma's hebben wijngaarden in de Grande Champagne en komen voort uit één familie.

Ragnaud-Sabourin wordt geleid door Annie Ragnaud, dochter van Marcel Ragnaud en haar man, Paul Sabourin.

Raymond Ragnaud wordt geleid door Marie-Françoise Ragnaud, weduwe van Raymond Ragnaud (broer van Marcel Ragnaud).

Inmiddels treedt in beide huizen de nieuwe generatie aan, ik zal het niet te ingewikkeld maken. ;) Gert von Paczensky beschrijft hoe in de jaren '80 de belangen van drie firma's van de familie Ragnaud nog als één geheel behartigd werden. Tegenwoordig wordt tussen de beide overgebleven firma's alleen via advocaten gecommuniceerd. :?
Er waren eens ;) twee broers: Raymond en Marcel die de erfenis opdeelden in twee bedrijven. Beiden zijn inmiddels overleden, hun kleinkinderen staan nu aan het roer. Het bedrijf Raymond Ragnaud bestaat nog onder die naam. Met de komst van meneer Sabourin als echtgenoot van Annie (dochter van Marcel) is de "modernisering" ingetreden, bron van de latere conflicten. Het bedrijf onder de nieuwe naam Ragnaud Sabourin heeft het label Marcel Ragnaud nog een tijd gevoerd, naast het nieuwe. Wanneer ze er precies mee gestopt zijn vertellen ze niet.
wouter schreef:Hetgeen ik weet over deze twee is dat Marcel Ragnaud, alles kleinschalig houd en zo eerlijk als mogelijk probeert te produceren, Ragnaud-Sabourin is veel groter qua afzet, werknemers en productie, ondanks dezelfde oppervlakte wijngaarden, dit wekt bij sommigen wat argwaan over de kwaliteit en herkomst (komt het wel uit de wijngaarden van Ragnaud-Sabourin, etc).
Hier begint de verwarring. Als je in dit citaat Marcel door Raymond vervangt, klopt het weer. Om deze reden worden producten van het bedrijf Raymond Ragnaud bijvoorbeeld wel gevoerd door De Cognatheek in Antwerpen en die van Ragnaud Sabourin niet.

Hopelijk werpt dit betoog enig licht op de kwestie :)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Raymond Ragnaud”