Vakantie

Heb je een nieuwtje over Cognac, vertel het hier!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Vakantie

Bericht door Hans »

Ton schreef:Ik ben geweest bij André Petit, Testaud, Méry, Beaulon, Giraud, Forgeron, Delaunay en Guillon Painturaud
Mooi! Dat was dus de moeite waard.
Ton schreef:Erg illegaal, hij kocht het per jerrycan van 5 liter bij de plaatselijke gendarme.
La Douce France... illegale cognac kopen bij de politie :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
goldengate
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 18:55

Re: Vakantie

Bericht door goldengate »

Leuk dat je even bij Forgeron bent geweest. Zowel Michel, zijn vrouw en verder familie zijn zeer aargige en gatvrije mensen.interessant bedrijf..hij is aan het experimenteren met andere druivenrassen, gemodificeerd om het zomaar eens te zeggen. Ik ga er in oktober weer even heen. De Napoleon
Bevalt mij het beste ..al jaren..ik heb ook zijn jaartal cognac geproefd..die uit 1953 is echt heerlijk.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door Ton »

goldengate schreef:hij is aan het experimenteren met andere druivenrassen, gemodificeerd om het zomaar eens te zeggen.
Ik neem aan dat hij Folignan heeft aangeplant en mogelijk Select B. Beide zijn nieuwe kruisingen en zijn toegestaan.
Folignan is een kruising tussen Folle Blanche en Ugni Blanc en Select B is een kruising tissen Ugni Blanc en Jurançon. Voor beiden geldt dat maximaal 10% is toegestaan in een blend.
Behalve dit is experimenteren met druivenrassen niet toegestaan, behalve in laboratoria en proefvelden onder toezicht van het BNIC.
goldengate schreef:Ik ga er in oktober weer even heen.
Ik zou bijna zeggen: doe ze mijn hartelijke groeten. Mevrouw Forgeron heeft mijn naam nog opgeschreven voor het geval ik een soort tweede Mac Andrew zou worden, haha.
Inderdaad een leuk bedrijf. Ik wens je alvast veel plezier in oktober.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Vakantie

Bericht door Roland »

Ton schreef:
goldengate schreef:hij is aan het experimenteren met andere druivenrassen, gemodificeerd om het zomaar eens te zeggen.
Ik neem aan dat hij Folignan heeft aangeplant en mogelijk Select B. Beide zijn nieuwe kruisingen en zijn toegestaan.
Folignan is een kruising tussen Folle Blanche en Ugni Blanc en Select B is een kruising tissen Ugni Blanc en Jurançon. Voor beiden geldt dat maximaal 10% is toegestaan in een blend.
Behalve dit is experimenteren met druivenrassen niet toegestaan, behalve in laboratoria en proefvelden onder toezicht van het BNIC.

Van de Select B had ik nog niet gehoord.
Ook de Jurançon wordt (voor zover ik weet) niet meer zoveel "gekweekt".


Ps : Is Follignan niet met 2x l ?

Groeten,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door Ton »

Roland schreef:Is Follignan niet met 2x l ?
Nee, met 1x l.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Vakantie

Bericht door Roland »

Ton schreef:
Roland schreef:Is Follignan niet met 2x l ?
Nee, met 1x l.
Geen punt.
Maar pag. 138 van Knoops
"In de wijngaarden, voornamelijk beplant met ugni blanc, vindt een experiment plaats. "De afgelopen drie jaar hebben we onder toezicht van
de autoriteiten getest met een kruising tussen ugni blanc en folle blanche. Recent hebben we 30 hectare beplant met deze druif, de follignan," .....

Wanneer ik denk aan een afgeleide (kruising) van folle blanche vs ugni blanc.... = follignan, dan zou ik denken aan 2x l.

Op de "duitse" wikipedia staat het met 1x l
De franse wikipedia kent beiden niet.
De Nederlandstalige schrijft het met 2x l...

Ik vermoed dat het 2x l is, maar ik durf er geen Château de Beaulon 1983 om te verwedden ;)

Een leuke discussie voor de volgende "proeverij"

Groeten,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door Ton »

Het is echt Folignan. De verwarring is ongetwijfeld ontstaan doordat het een kruising is van Folle Blanche en Ugni Blanc.
Als je wilt kun je het denk ik wel nakijken op sites over druivensoorten of misschien bij het B.N.I.C.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Vakantie

Bericht door Roland »

Ton schreef:Het is echt Folignan. De verwarring is ongetwijfeld ontstaan doordat het een kruising is van Folle Blanche en Ugni Blanc.
Als je wilt kun je het denk ik wel nakijken op sites over druivensoorten of misschien bij het B.N.I.C.
Ton, je hebt gelijk.
Op de site van het bnic :
http://www.bnic.fr/cognac/_en/2_cognac/ ... ppellation

According to the 1936 decree, the following grape varieties only can be used for the production
of wine for the Controlled Appellations Cognac, Eau-de-vie de Cognac and Eau-de-vie des Charentes:
Colombard, Folle Blanche, Jurançon blanc, Meslier Saint-François, Montils, Sémillon, and Ugni Blanc.
Folignan, Sélect (each representing a maximum of 10% of the plantings).

Groeten,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door Ton »

Als je nog wat meer over druivenrassen wilt weten:
hier
is een site waar je kunt zoeken. (dtabase search; cultivar name; bijvoorbeeld: %folig)
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Vakantie

Bericht door Roland »

Jongens,

het is hier fantastisch in Segonzac.
Lekker temperatuurtje, zo'n 32 °... en een heleboel verhaaltjes.

Deze verhaaltjes zal ik op het forum plaatsen na 22 juli ;)

Vandaag bezochten wij
- Henri Geffard (wij zijn Hans, Patrick en Ton niet vergeten),
- Château de Beaulon (sorry Jurrit, maar € 39 voor 6 glaasjes vond ik veel te duur)
- Audry,
- Martell,
- Logis de Montifaud (Christian Landreau)

Grtz,
Peter en Roland
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwtjes”