Cognatheek Antwerpen sluit de deuren - deel 2

Heb je een nieuwtje over Cognac, vertel het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ikpatje
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 16 jun 2013, 19:14
Locatie: (g)limburg - BE

Cognatheek Antwerpen sluit de deuren - deel 2

Bericht door ikpatje »

Vervolg van Nieuwsbrief nr 41 - 27 aug 2013 Cognatheek Antwerpen.

Hoe zien/vinden jullie de huidige/toekomstige evolutie ?
Moeten we lichtjes gaan panikeren ?

Belangrijkste evoluties van de laatste jaren en de te verwachten gevolgen gezien uit het oogpunt van Ivo.

Omwille van enerzijds het commerciële succes van de (merken-)cognacs in het Verre Oosten, vnl. China, en anderzijds de beperkte productiecapaciteit, het wettelijk afgebakende en niet-uitbreidbare productie-areaal en de zeer kleine beschikbare voorraden, verwachten wij de volgende jaren grote problemen aangaande :
1. de beschikbaarheid op termijn van cognacs van kleine familiale domeinen, aangezien we nu vaststellen dat vele van deze producenten grote hoeveelheden uit hun beschikbare voorraad “en vrac” aan de grote cognachuizen verkopen die noodgedwongen hogere prijzen betalen omwille van de schaarste
2. de ouderdom van de verschillende cognac-kwaliteiten bij veel van de kleinere producenten, aangezien de grote huizen al enkele jaren grote hoeveelheden opkopen om aan de nieuwe XO-regeling (minimaal 10 jaar vat) te kunnen voldoen in 2016, wij verwachten dan ook binnen afzienbare tijd een verjonging van de cognacs bij veel van de onafhankelijke cognacboeren, doordat de meesten in het verleden teveel stock verkocht zullen hebben, zullen zij noodgedwongen jongere cognacs gaan bottelen en zo zal hun huidige ouderdomsvoordeel verloren gaan.
3. de beschikbaarheid van de uitzonderlijk oude cognacs (type Hors d’âge) zoals wij die momenteel aan heel decente prijzen kunnen aanbieden, dit door de grotere vraag, vooral in het Verre Oosten, naar oudere cognacs en de erg beperkte voorraden ervan bij vooral de kleine producenten, “op is op” geldt hier zeker. Daarnaast verwachten wij ook spectaculaire prijsstijgingen voor de “echte oude cognacs” die nog wel aangeboden zullen worden
4. de huidige “democratische” prijszetting van artisanale cognacs, deze zal niet meer houdbaar zijn : omwille van schaarste en onder invloed van de verkoopprijzen van de grote merken, zullen de prijzen voor artisanale producten zeer fors stijgen, tekenend hiervoor is dat wij de afgelopen 2 jaar al heel wat prijsverhogingen van meer dan 20% te slikken kregen en dat stijgingen van 40 à 50 % geen uitzonderingen waren.


Toekomstvisie.

Onze visie is dat de toekomst van de artisanale cognac er, spijtig genoeg, erg somber uitziet : naar onze verwachting zullen er door o.a. snelle winstneming en kortzichtig beheer de komende jaren heel wat familiale domeinen verdwijnen, anderzijds zullen de assemblages in de fles almaar jonger worden en zullen de prijzen explosief stijgen.
Het ergste wat zou kunnen gebeuren bij de kleine producenten is dat de huidige kwaliteitsnorm zou geslachtofferd worden omdat de kwantiteit het belangrijkste productie-criterium zou kunnen worden.

Ivo & Johan
Cognatheek Antwerpen.
Mijn Cognac-Collectie
Tips,advies,raad .... = steeds welkom , 2 weten meer als 1. Danks bij voorbaat.Patje.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognatheek Antwerpen sluit de deuren - deel 2

Bericht door Hans »

Je was me net voor Patrick, met het plaatsen van dit bericht. Voor zover ik dat kan overzien is de analyse van Ivo en Johan juist. Maar paniek, nee. Prijzen zullen flink stijgen en het wordt lastiger om ambachtelijke cognacs van kleine huizen te vinden, maar dat wisten we denk ik al. Die trend is al een poosje gaande.

Voor degenen die daartoe de gelegenheid hebben is een trip naar Antwerpen wel aan te raden!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Cognatheek Antwerpen sluit de deuren - deel 2

Bericht door wouter »

Hans schreef:Je was me net voor Patrick, met het plaatsen van dit bericht. Voor zover ik dat kan overzien is de analyse van Ivo en Johan juist. Maar paniek, nee. Prijzen zullen flink stijgen en het wordt lastiger om ambachtelijke cognacs van kleine huizen te vinden, maar dat wisten we denk ik al. Die trend is al een poosje gaande.

Voor degenen die daartoe de gelegenheid hebben is een trip naar Antwerpen wel aan te raden!
Inderdaad een mooie analyse. De toegenomen krapte op de markt van Cognac begin ik ook wel een beetje zat te worden ;-( afgelopen jaar is de waarde van de verkochte Cognac met 7,3% gestegen terwijl de verkochte volume Cognac met 1,1% afnam.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
ikpatje
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 16 jun 2013, 19:14
Locatie: (g)limburg - BE

Re: Cognatheek Antwerpen sluit de deuren - deel 2

Bericht door ikpatje »

Sinds ik begon , nu een 3 tal jaar geleden met een verzamelen van lekkere dingen die het leven aangenamer kunnen maken stel ik al een zeer serieuze stijging vast in de prijszettingen.
Persoonlijk denk ik dat we diep in onze buitel moeten gaan tasten om de betere dingen te gaan (kunnen) kopen.
Meer en meer export naar nieuwe werelddelen die willen meespelen en er gretig voor betalen.
Zie ook vaker dat de kwantiteit de bovenhand neemt tov de kwaliteit.
Het bewust of onbewust creeren van schaarste.
De marchandising rond het product , neem nu het verhaal rond Ardbeg , mens moet zich al in 7 bochten wringen om aan 1 bepaald flesje te geraken en voor sommige flessen diep in zijn portemonnee tasten en ja wij dommeriken trappen daar ook nog in , wie is dan de winnaar en verliezer in dit verhaal.
Nog veel meer in de cognac wereld stel ik zo vast , de verpakking , gelimiteerde flessen , fles op zich is bijna meer waard als de eigenlijke inhoud en het verkoopt , wederom wie is hier winnaar of verliezer?
Mijn Cognac-Collectie
Tips,advies,raad .... = steeds welkom , 2 weten meer als 1. Danks bij voorbaat.Patje.
zeesting
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 18:24

Re: Cognatheek Antwerpen sluit de deuren - deel 2

Bericht door zeesting »

Zonder woorden...
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwtjes”