Is een Cognac duur?

Heb je een nieuwtje over Cognac, vertel het hier!
Plaats reactie
1gerdrenth2
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 2
Lid geworden op: di 13 apr 2010, 16:38
Contacteer:

Is een Cognac duur?

Bericht door 1gerdrenth2 »

Is een cognac duur ?
Ik kan uiteraard alleen spreken over de Cognac van Francois Peyrot.
In dit geval zeg ik : nee !

Het " Waarom " verklaart het volgende :
Tijdens de periode van begin december tot eind maart, het toegestane termijn om cognac te distilleren,
wordt bij het Cognac-huis Francois Peyrot met gebruik van de L`Alambic Charentais " een cyclus van 48 uur gehanteerd.
In 3 fases van elk 10 uur wordt van 7500 liter wijn tijdens de eerste distillatie 2460 liter Brouillis gemaakt.
Vervolgens wordt de " Chaudière " de distilleerketel omgespoeld en gevuld, hetgeen 6 uur in beslag neemt.
Voor de tweede distillatie " la Bonne Chauffe " gebruikt men de 2460 liter Brouillis , dat na 12 uur een vat
van 600 liter cognac oplevert met een alcoholpercentage van 72 %.
Hierna volgt een jarenlang proces van rijping op " Limousin " eikenhouten vaten.
Per jaar verdampt 4 tot 6 % cognac " la Part des Anges " dat weer aangevuld wordt met cognac van hetzelfde jaar.
Hoe zo, cognac duur ?
Geniet ervan, maar met mate.

Ger Drenth, importeur Cognac Francois Peyrot.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Is een Cognac duur ?

Bericht door wouter »

Leuk onderwerp en artikel! Kan een interessante discussie uitkomen ;)

Persoonlijk denk ik wel dat veel bekende Cognac's zeker gezien hun kwaliteit iets aan de dure kant zijn. bv: Remy Martin en Hennessy.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
THP
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 14
Lid geworden op: di 13 apr 2010, 21:08

Re: Is een Cognac duur ?

Bericht door THP »

Wat ik uit dit verhaaltje onder meer haal is dat dus voor 1 fles cognac je 12 flessen wijn nodig hebt, dan zeg ik weer, cognac is eigenlijk nog goedkoop.
Gebruikersavatar
eurotail
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 129
Lid geworden op: do 13 mei 2010, 09:57
Contacteer:

Re: Is een Cognac duur?

Bericht door eurotail »

Deze discussie is al eerder gevoerd, ben persoonlijk van mening dat cognac, gezien de tijd en kosten die er mee gemoeid zijn, zeker niet te duur geprijst is. Om een beetje knappe XO op de markt te kunnen brengen moet je toch minimaal 25 jaargangen in de kelder hebben liggen en dit kost natuurlijk wel een beetje. Het is wel zo dat sommige producenten hun producten verhoudingsgewijs duur in de markt zetten, wat ongewijfeld met de naam en faam te maken zal hebben. Vergelijk echter de prijs van een 25 jaar oude cognac met die van een 25 jaar oude whisky en je zult jezelf gelukkig prijzen dat je Frans drinkt. Ikzelf heb ooit een Macallan 1856 gekocht voor 7000 Euro, een vergelijkbare cognac koste me slechts 200 piek ! Vive la France dan maar..
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.
Bas
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 03 mar 2010, 12:09

Re: Is een Cognac duur?

Bericht door Bas »

Ben ook van mening dat het qua prijs allemaal wel meevalt, zeker gezien de tijd en effort die er in moet worden gestoken om een mooie cognac te maken.

Al ben ik het er ook wel mee eens dat de bekende merken (RM, Hennessy) vaak wel voor erg veel over de (Ebay-)toonbank gaan. Gelukkig is er met een beetje geluk zo af en toe ook wel iets moois voor een goede prijs te halen!
whiskywillem
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 10:24

Re: Is een Cognac duur?

Bericht door whiskywillem »

eurotail schreef:. Ikzelf heb ooit een Macallan 1856 gekocht voor 7000 Euro,
En dan te bedenken dat vrijwel alle flessen oude Macallan vals waren.
Althans fles was echt, maar inhoud was uit de jaren 80 van deze eeuw.

Groet
Willem
goldengate
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 18:55

Re: Is een Cognac duur?

Bericht door goldengate »

Natuurlijk is cognac, zeker van de bekende huizen, veeeel te duur hier.
Als een XO van een van de grote merken via parallelimport minder dan de helft kost van de 'normale' prijs...
Je weet zeker dat je wat dat dan betreft gepakt wordt..........
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwtjes”