De cognacs van Bouju zijn karakteristiek van smaak en heel herkenbaar. Hout domineert.
“Cognac vraagt om tannine” tekent Reinier Koops uit zijn mond op.
De Réserve Familiale is de topcognac van Daniel Bouju.
In mijn cognacboeken wordt Daniel Bouju maar door een paar auteurs vermeld. Mac. A. Andrew en von Paczensky noemen hem zonder beschrijving, Axel en Bibiana Behrendt en Reinier Koops wijden een hoofdstukje aan hem.
De Daniel Bouju Réserve Familiale is verpakt in een cognaçaise-fles en houten kist. Van de Réserve Familiale heb ik nergens een proefnotitie kunnen vinden.
De website van Daniel Bouju geeft zeer beperkte informatie:
Tim en ik komen tot het volgende:Daniel Bouju schreef:Réserve Familiale
Terroir: Grande Champagne
Grape Variety: Ugni Blanc - Colombard - Folle Blanche
Ageing: In oak casks type Limousin oak, wide or medium grain.
Tasting: Naturally aged at 42 °, this Cognac is not filtered. An exceptional length on the palate. The rancio Charentais taste is increasingly complex and enriched by fruity scents
Packaging: Antique Cognac’s shape bottle 70 cl. Cork and wax. Wooden box included. Available in Miniature Bottle of 5 cl.
De kleur: diep, donker rood-bruin
De geur: Rijke eerste neus, fris, onmiskenbare Folle Blanche geur. Vooral fruit: abrikoos, pruim, rozijn, peer. Hint van perzik. Kruiden op de achtergrond, hint van nootmuskaat. Later jasmijn.
De smaak: direct de volle complexe smaak van een oude Grande Champagne. Zeer geprononceerde rancio. Randje van zwarte peper, smaak wordt toenemend rond en zacht.
De na-smaak: mooie lange houtige smaak
Leeftijd: 80 jaar gerijpt op vat
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: € 595,-- bij Mathias Hild in Wincheringen, in Nederland zo’n € 100,-- duurder.
Een prijs/kwaliteit verhouding is bij een dergelijke cognac niet te geven. Dit is nu eenmaal de prijs die je voor een Grande Champagne van deze leeftijd betaalt.
Een cognac van een dergelijke complexiteit, met het bijbehorende brede smaakpalet en geprononceerde rancio vind je jammer genoeg niet voor minder geld.