Begrijp het ook niet.
Dit zou dus ook geen vintage zijn ?
Begrijp het ook niet.
Ik vind ook niets.JohanB schreef: ↑wo 05 mei 2021, 21:45 Ik heb dit toch eens nagelezen in 1 van mijn cognacboeken. OK, het is niet de meest recente, maar ik ga even Reinier Koops citeren:
"Tegenwoordig mogen producenten weer flessen met jaartal verkopen, maar de eisen zijn streng. Vaten die later met jaartal verkocht gaan worden, moeten door een medewerker van het BNIC worden verzegeld. Bij elke controle van de inhoud, het overgieten in een ander vat en bij de botteling moet een medewerker van het BNIC aanwezig zijn. Een andere mogelijkheid is dat de vaten voor opslag naar een kelder van Oreco (Organisation Economic du Cognac) worden gebracht. Als laatste is er de mogelijkheid van een aparte kelder in eigen huis, met twee sleutels: een voor de eigenaar en een voor het BNIC. Slecht met de twee sleutels tegelijk kan de deur worden geopend ... "
Nergens wordt er vermeld dat er specifiek 'vintage' op de fles moet staan om het een millésime te noemen, want de Fransen gebruiken het woord 'vintage' helemaal niet.
Als dit allemaal onder controle van de BNIC is gebeurd, dan verklaart dat inderdaad wel de prijs.
Inderdaad! Ben benieuwd.
Correct.DiscoverCognac schreef: ↑za 08 mei 2021, 08:48 Ik zie dat mijn reactie iets te kort door de bocht was om het punt te maken. Er moet vintage op staan en gecontroleerd zijn door de BNIC, dit kan met een zegel, een afgesloten kelder met de 2/3sleutels of door een strake admin bij een klein merk (Duquai) .
Een jaartal (vintage) of een exacte leeftijd (50 ans) mag dus alleen maar genoemd worden als het echt door de BNIC is gecontroleerd. Dan is het een Vintage.
Een lot, of single cask of andere term is geen vintage.
Dus deze 2 op de foto zijn geen vintage. Wellicht dat de producent wel echt een Vintage hebben uitgebracht maar niet wilde betalen voor de controle. De suggestie word gewekt dat het uit 83 komt, maar het is dus geen vintage 1983. Maar op de achterkant van de fles staat dan weer wel dat het 37 jaar oud is. Maar je kan dus niet zeggen dat het een Vintage is. Ook een single cask is dus niet (wettelijk meteen) een Vintage. Een merk zoals Giboin produceert ieder jaar een vintage omdat hij geen blends maakt. Maar ook dit word door een nauwelijks administratie door de BNIC gecontroleerd.
Met vintage wordt een jaartal bedoeld.