Proeven aan huis

Beschrijvingen van reizen naar de cognacstreek door forumleden, inspiratie voor een eigen trip!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Proeven aan huis

Bericht door Jurrien »

Afgelopen week wederom in Cognac geweest. Vele bezoeken bij grote en kleine-, bekende en onbekende-, persoonlijke en onpersoonlijke-, interessante en minder interessante cognac huizen. Ieder op hun eigen manier uniek. Wij proefden vele verschillende cognacs. Wat een verschillen in kleur, reuk en smaak! Onderstaand een overzicht van de bezochte cognac huizen:
• Jean Aubineau
Altijd een geweldig bezoek. Dit keer proefde ik alleen zijn fantastische Pineau in de keuken met zijn nieuwe liefde Mimi. Mimi is aan komen lopen en is een kat.
• Jean Fillioux
Altijd mooi om hier te vertoeven. Om aan de cognac te wennen startten we eerst met enkele cognacs uit het standaardassortiment: Cep d’or, tres vieux en de No 1. Daarna enkele blends uit het vat. De Fût Colette (Paul Beau) was lekker maar over het hoogtepunt heen en zou voor een blend worden gebruikt. De eerste was beter aldus Pascale.
• A. de Fussigny
Een bijzondere ontmoeting met de Maître de Chai. Ondanks lage verwachtingen omtrent de te proeven cognac was het een geweldige tasting. De L’Heritage was bijzonder smaakvol. Zelfs zo lekker dat ik een “refill” niet kon afslaan. Tevens is het interessant om de laatste stand van zaken over de 100% plantaardige verpakking te horen. Naar verwachting komt deze in 2025 op de markt.
• Gautier
Het enthousiasme van de “plant director” was enorm inspirerend in de koude en zeer vochtige kelders. Nieuwe historische feiten vernomen, zoals de rol van Zweden in de historie van destilleren. We proefden de gehele range. De Pinar Del Rio en de Tradition Rare sprongen er kwalitatief positief uit. In een eerdere proeverij bij een forumlid was ik bijzonder teleurgesteld in de laatstgenoemde en betitelde de cognac toen als kruidenbitter. Nu duidelijk anders: Mooi, hout, cream, rancio, rond en enorme lengte!
• Vivant
Een stel jonge ondernemers die biologische alcohol op de markt brengen: cognac, rum, gin en whisky. Wij proefden de VSOP (4-6 jaar), excellent (6 jaar) en de XO (12-14 jaar). Mooie lichte en florale cognacs.
• Croisard
Een bezoek “par hasard”. Een enthousiast bezoek en geweldige locatie. In het zonlicht komt het Chateau echt mooi tot zijn recht. Wij proefden de VS, VSOP, XO en de karamel likeur. De VS is fris en jong, super voor in een cocktail. De VSOP van 12 jaar oud is een volle rijke en ronde fins bois. De XO is 20 jaar oud. Complex, opbouwend, rancio, leer en bloemig tegelijkertijd. De caramelle is bloemig fris en lichte karamel als een boterbabbelaar. Wellicht is de VSOP wel de lekkerste.
• Michel Bureau
Tijdens mijn laaste bezoek, 8 jaar geleden bestond het assortiment uit een ***, VSOP, Napoléon, vieille réserve, XO, Le Secret en Le Mystere. Perssonlijk vind ik de vieille réserve, Le Secret en Le Mystere de lekkerste. Inmiddels zijn er twee bottelingen bijgekomen de 49º3 en een collection du Maître de chef. De laatste vond ik zo lekker dat ik de laatste fles heb gekocht. Deze is aan huis uitverkocht. Olivier gaf aan dat er aan een waardige opvolger wordt gewerkt.
• Maison Laurichesse (Paul Beau en Laurichesse)
Geweldig bezoek bij Lea en Olivier. Proefden buiten de Paul Beau en Laurichesse bottelingen Tevens enkele samples van jonge jaren. De Laurichesse bottelingen zijn allemaal geweldig (zie ook de 24ste forumproeverij).
• Painturaud frère
Mooi bezoek en proeverij
• Frapin
Nog geen nieuws over de nieuwste multimillésime botteling. Komt wel nieuwe botteling aan …………
• Seguinot
Mooi bezoek; de vaten waren verplaatst in verband met een ophanden zijnde grondige verbouwing en renovatie. Volgende keer proeverij.
• Chateau Beaulon
Mooi bezoek in het kasteel en schitterende tuin, bottelarij, kelders en het paradijs. Daarna mooie proeverij van cognac en pineau.
• Delisle
Persoonlijke ontvangst en proeverij van cognac uit het geboortejaar van mijn reisgenoot; enkele oude cognacs uit het vat, alsmede een cognac uit 1950 (PC) en 1959 (GC). De Borderies 1988 was mijn favoriet. Helaas was de 1965 uitverkocht.
• Chollet
We proefden de Bons Bois Hors, d’Age Fût No 16 en de Anniversaire 1952-2022. De laatste is een 45 jaar oude Grande Champagne. Beiden totaal verschillend, maar wist ze wel te waarderen.

Zoals uit bovenstaande blijkt proefden we cognac van de verschillende cru’s: Bon Bois, Fins Bois, Borderies, Petite en Grande Champagne en verschillende blends Fins Champagne. De geproefde cognacs varieerden in leeftijd van het jaar 2022 (dus nog geen cognac) tot en met een cognac uit het jaar 1875 en velen die daar qua leeftijd tussen zitten. Alcoholpercentages van onder de 40% (geen cognac meer) tot achterin de 60%.

De conclusie is dat alle genoemde huizen een bezoek waardig zijn. Voor liefhebbers van jonge tot zeer oude cognac van elke cru. Zoals je zult begrijpen was het voor ons een echt feestje, al was het deels werk. Voor diegenen die nog nimmer een bezoek hebben gebracht aan de regio wil ik hierbij oproepen om dat echt eens te gaan doen. Ga ter plaatse proeven en ervaren en mooie herinneringen maken.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Proeven aan huis

Bericht door Hans »

Mooi verslag. Goed gevulde en geslaagde week, zo te lezen Jurrien!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
harryjose123
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 21 nov 2016, 21:24

Re: Proeven aan huis

Bericht door harryjose123 »

mooi verslag , toch een groot aantal huizen bezocht moet wel een mooie en gezellige reis zijn geweest :)
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Proeven aan huis

Bericht door Ton »

14 verschillende huizen bezocht! Hoe lang ben je wel niet in Charente geweest?
Vivant. Dat is Alcools Vivant denk ik? En de cognac die zij verkopen is Decroix? Of zit ik er nu helemaal naast?
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Proeven aan huis

Bericht door Jurrien »

Ton,
in antwoord op je vragen hierbij een reactie:
14 verschillende huizen bezocht! Hoe lang ben je wel niet in Charente geweest?
Wij zijn daar een week geweest. Vrijdag nacht heen de vrijdagavond daarop terug.
Vivant. Dat is Alcools Vivant denk ik? En de cognac die zij verkopen is Decroix? Of zit ik er nu helemaal naast?
Klopt: Vivant is Alcools Vivant en ze verkopen idd Decroix.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Proeven aan huis

Bericht door Ton »

Hadden ze ook nog cognac Loriot? Of zijn ze daar mee gestopt?
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Proeven aan huis

Bericht door DiscoverCognac »

ja, dat was weer een weekje voor in de boeken :)
Maison Laurichesse was voor mij een giga verassing! echt super! En Beaulon had echt hele lekkere Pineau.
Andere leuke verassing was A.de Fussigny L’Heritage , die fles woog 3.5kg! bizar zwaar. Ook nog de 1988 en de 1992 geproefd. En bij DEAU geweest en Roland Bru geproefd. Al met al weer een geweldige week.
Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar de Charente, de cognacstreek”