Single Estate Cognac afkomstig uit 2 Estates/gebieden?

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Single Estate Cognac afkomstig uit 2 Estates/gebieden?

Bericht door wouter »

Een korte vraag; kan een Single Estate Cognac gemaakt worden van druiven afkomstig van twee estates/gebieden?

Ik zou zeggen van niet, aangezien ik altijd dacht en gelezen heb dat een Single Estate Cognac gemaakt moest worden van druiven op het betreffende landgoed en daar vervolgens gedestilleerd en gelagerd wordt...

In een conversatie met het bedrijf Abecassis, dat ABK6, Leyrat en Le Reviseur Cognac maakt, vroeg ik waar hun ABK6 VSOP "Single Estate Cognac" vandaan komt aangezien Abecassis eigenaar is van twee Estates: Domain du Maine Drilhon, in het Petite Champagne gebied en Domain de chez Maillard, in het Fins Bois gebied.

Het antwoord dat ik hierop terug ontving was:
ABK6 is a Single Estate Cognac made only from the Estate owned by the Abécassis family in Fins Bois and Petite Champagne.
Leyrat is made with Fins Bois only.
Op de website van AKB6 staat de volgende quote, waaruit ook weer blijkt dat het gaat om één estate:
ABK6 offers the same type of upgrade compared to the classic Cognac brands.

The method : Single Estate Cognac.

Each step of the ABK6 Cognac production is carried out on the estate:

Vineyard, wine, distillation, aging, blending and bottling.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
whiskywillem
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 10:24

Re: Single Estate Cognac afkomstig uit 2 Estates/gebieden?

Bericht door whiskywillem »

denk wel dat het mogelijk is dat een single estate uit 2 gebieden komt.
Anders zouden ze ook 2 bottelhallen etc. moeten hebben.

In de bourgogne heb je ook heel veel wijndomaines die stukjes grond over de gehele bourgogne verdeeld hebben.
Al naar gelang van wat ze willen maken en de kwaliteit wordt er dan een single vineyard van gemaakt (bijv. meursault, perrieres wijngaard. of meursault, la goutte dór wijngaard). Of ze mengen ze bij elkaar en dan is het "gewoon" meursault maar van meerder wijngaarden uit de streek.
Doen ze er dan ook nog druiven van een ander gebied uit de bourgogne bij, noem een puligny montrachet, dan wordt het een cote de beaune omdat beide wijngaarden in die streek liggen.
Zowel de eerste als de laatste zijn single estate wijnen, doch uit diverse streken mogelijk.

hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegt. anders hoor ik het wel
groet
willem
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Single Estate Cognac afkomstig uit 2 Estates/gebieden?

Bericht door wouter »

whiskywillem schreef:denk wel dat het mogelijk is dat een single estate uit 2 gebieden komt.
Anders zouden ze ook 2 bottelhallen etc. moeten hebben.
Je hebt helemaal gelijk! Na uitvoerig contact met Abecassis hebben ze me verzekerd dat dit een Single Estate Cognac betreft uit 2 gebieden...

Zie voor de review over deze Cognac: ABK6 VSOP Super Premium.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
ABK6Nederland
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 21:22

Re: Single Estate Cognac afkomstig uit 2 Estates/gebieden?

Bericht door ABK6Nederland »

Klopt inderdaad helemaal. Zelf importeer ik reeds 2 jaar de Single Estate Cognacs van ABK6 en Cognac Leyrat.
Single Estate Cognac wil zeggen dat het volledige productieproces in eigen handen is van het bedrijf.

Dat wil zeggen, werk in de wijngaarden, oogst, wijnmaken, distilleren, rijping in vaten, blending proces, bottelen en de verkoop.

Aangezien dit in Cognac vrij uniek is (meestal gebeurt een onderdeel van het totale productieproces niet in eigen beheer) draagt dit domaine met trots de titel Single Estate Cognac. Natuurlijk helpt het ook wel mee in de strijd van marketing.

Op http://www.abk6.nl vind u alle cognacs van de Single Estate Cognacs ABK6 en Cognac Leyrat.

Neem eens een kijkje, we horen graag wat u ervan vindt!
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Single Estate Cognac afkomstig uit 2 Estates/gebieden?

Bericht door Roland »

ABK6Nederland schreef:Klopt inderdaad helemaal. Zelf importeer ik reeds 2 jaar de Single Estate Cognacs van ABK6 en Cognac Leyrat.
Single Estate Cognac wil zeggen dat het volledige productieproces in eigen handen is van het bedrijf.

Dat wil zeggen, werk in de wijngaarden, oogst, wijnmaken, distilleren, rijping in vaten, blending proces, bottelen en de verkoop.

Aangezien dit in Cognac vrij uniek is (meestal gebeurt een onderdeel van het totale productieproces niet in eigen beheer) draagt dit domaine met trots de titel Single Estate Cognac. Natuurlijk helpt het ook wel mee in de strijd van marketing.

Op http://www.abk6.nl vind u alle cognacs van de Single Estate Cognacs ABK6 en Cognac Leyrat.

Neem eens een kijkje, we horen graag wat u ervan vindt!
- Waar zit het verschil tussen ABK6, Leyrat, Le Réviseur ?
- Aangezien ze Single Estate "hanteren", kopen ze dus geen GC of PC in, en is het dus Fin Bois. Ook de Extra ?
- Ik heb een kijkje genomen op uw site, maar ik vind het prijsverschil voor de ABK6 Extra groot in vergelijking met
http://www.cognatheque.com/collection/3 ... extra.html
- Le Réviseur vind ik niet. Waarom ?

Mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Single Estate Cognac afkomstig uit 2 Estates/gebieden?

Bericht door Hans »

Heb wat speurwerk verricht in de hoop wat meer helderheid te kunnen verkrijgen in deze verwarrende terminologie.

"Estate" is iets anders dan wijngaard of cru, het verwijst naar eigendom, bezit. "Estate" is geen gereglementeerde cognac-term en kan dus vrij gebruikt worden. Een Estate kan zich uitstrekken over meerdere wijngaarden uit meerdere cru’s. In het geval van ABK6 gaat het dan om Domaine du Maine Drilhon (Petite Champagne) en Domaine de chez Maillard (Fins Bois) aanvulling, zie onder: en Châteaubernard (Grande Champagne). Theoretisch zou een “single estate” dus alle cru’s en vele wijngaarden kunnen omvatten, als je die allemaal in bezit hebt.

Daarmee is meteen duidelijk dat het geen kwaliteitsaanduiding is. Voor zover ik heb kunnen nagaan, komt de term oorspronkelijk uit de koffiewereld. Of het daar een kwaliteitsaanduiding is weet ik niet. Volgens mij wordt het ook in de whiskywereld gebruikt, waar ik ook niet in thuis ben.

ABK6Nederland maakt de claim:
ABK6Nederland schreef:Single Estate Cognac wil zeggen dat het volledige productieproces in eigen handen is van het bedrijf.
Dat wil zeggen, werk in de wijngaarden, oogst, wijnmaken, distilleren, rijping in vaten, blending proces, bottelen en de verkoop.
Aangezien dit in Cognac vrij uniek is (meestal gebeurt een onderdeel van het totale productieproces niet in eigen beheer) draagt dit domaine met trots de titel Single Estate Cognac. Natuurlijk helpt het ook wel mee in de strijd van marketing.
Hierbij lijken wat zaken door elkaar te gaan lopen. Als één Estate zo veel bezit kan omvatten, kan de distilleerderij in theorie dus ook in China staan. Hier lijkt gerefereerd te worden aan een term als “bouilleur de cru” een term die in de Franse agricultuur wel aan reglementen onderhevig is, zie het ABC van cognac van Ton. En bouilleurs de cru zijn overigens niet zo zeldzaam als gesuggereerd wordt, kun je een flinke kast mee vullen ;)

De gebruikte terminologie lijkt vooral een marketingmiddel te zijn. Net als de door ABK6 en Leyrat gebruikte termen “Grand Cru” (lijkt op Grande Champagne en premier cru, maar is het niet), “Pure single” (zijn er ook onzuivere?) “Fine cognac” (lijkt op Fine Champagne maar is het niet), “premium” en “elite”. Niets mis met marketing als je een product wilt verkopen, mits je het zuiver houdt.

Hiermee is natuurlijk nog helemaal niets gezegd over de kwaliteit van deze cognacs. Persoonlijk zal ik ze niet kopen, ze liggen buiten mijn primaire aandachtsgebied (namelijk bouilleurs de cru uit de Grande Champagne). Misschien kan meneer ABK6Nederland er enkele doneren voor een volgende forumproeverij, zodat we ons van de kwaliteit kunnen laten overtuigen?
Roland schreef:- Waar zit het verschil tussen ABK6, Leyrat, Le Réviseur ?
- Aangezien ze Single Estate "hanteren", kopen ze dus geen GC of PC in, en is het dus Fin Bois. Ook de Extra ?
Voor zover ik kan achterhalen is ABK6 een marriage van Fins Bois en Petite Champagne, komt Leyrat uit de Fins Bois en Le Réviseur uit de Petite Champagne. De laatste mag kwalitatief dus als de betere gezien worden.

(Opmerkingen, aanvullingen en correcties zijn zoals gewoonlijk meer dan welkom.)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Single Estate Cognac afkomstig uit 2 Estates/gebieden?

Bericht door Ton »

Een aanvulling dan:
ABK6 heeft ook 30 ha wijngaard in de Grande Champagne gekocht (al vóór 2008).

En een opmerking:
Verder houd ik absoluut niet van het gebruik van verwarrende termen als Grande Cru alsof het om een appellation gaat. De Franse regering zou dit beter moeten reglementeren (lees: verbieden)! Dit is echte misleiding.

Ten slotte een vraag: weet iemand wie voorheen de eigenaar was van le Réviseur of van Domaine du Maine Drilhon?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Single Estate Cognac afkomstig uit 2 Estates/gebieden?

Bericht door Hans »

Ton schreef:Een aanvulling dan:
ABK6 heeft ook 30 ha wijngaard in de Grande Champagne gekocht (al vóór 2008).
Interressant, vind ik geen enkele vermelding over, ook niet bij ABK6. Zouden ze toch trots op zijn, zou je verwachten. Wordt niet de Petite Champagne bedoeld?

Wat ik wel vond bij Cognacworld:
Cognacworld schreef:15 octobre 2003
Originaire du Languedoc, Francis Abécassis a investi 5 millions d’euros dans deux propriétés à Barret et Claix : Maine Drilhon et Leyrat (95 ha en tout). Il a reçu le soutien du BNIC afin de relancer l’activité des propriétés.
Ton schreef:En een opmerking:
Verder houd ik absoluut niet van het gebruik van verwarrende termen als Grande Cru alsof het om een appellation gaat. De Franse regering zou dit beter moeten reglementeren (lees: verbieden)! Dit is echte misleiding.
Hear, hear! Wat mij overigens ook opvalt is dat veel zich respecterende "kenners" het allemaal klakkeloos overnemen.
Ton schreef:Ten slotte een vraag: weet iemand wie voorheen de eigenaar was van le Réviseur of van Domaine du Maine Drilhon?
Helaas niet kunnen vinden.

Wel dat de notariële acte op 20-1-2003 is gepasseerd en dat het domaine daarvoor ernstig verlies leed.
MaineDrilhon1.JPG
MaineDrilhon1.JPG (126.22 KiB) 4223 keer bekeken
MaineDrilhon2.JPG
MaineDrilhon2.JPG (81.11 KiB) 4223 keer bekeken
MaineDrilhon3.JPG
MaineDrilhon3.JPG (77.41 KiB) 4223 keer bekeken
Overigens ligt het wel in de goede hoek van de Petite Champagne, vlakbij waar bijvoorbeeld ook de cognac van Laurent Merlin vandaan kwam:
MaineDrilhon4.JPG
MaineDrilhon4.JPG (51.56 KiB) 4223 keer bekeken
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Single Estate Cognac afkomstig uit 2 Estates/gebieden?

Bericht door Ton »

Hans schreef:
Ton schreef:Een aanvulling dan:
ABK6 heeft ook 30 ha wijngaard in de Grande Champagne gekocht (al vóór 2008).
Interressant, vind ik geen enkele vermelding over, ook niet bij ABK6. Zouden ze toch trots op zijn, zou je verwachten. Wordt niet de Petite Champagne bedoeld?
Nee, Grande Champagne.
Ik heb het bij Koops gelezen, de enige (van de boeken die ik heb gelezen) die al iets over ABK6 heeft geschreven.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Single Estate Cognac afkomstig uit 2 Estates/gebieden?

Bericht door Hans »

Ton schreef:Nee, Grande Champagne.
Ik heb het bij Koops gelezen, de enige (van de boeken die ik heb gelezen) die al iets over ABK6 heeft geschreven.
Klopt, ik lees het ook. Aanvankelijk dacht ik aan een slip-up van Koops. Hij is de enige die dit meldt. Overal wordt alleen melding gemaakt van Fins Bois en Petite Champagne.

In een artikel uit 2010 in de Charente Libre over de aanstelling van de 23-jarige Elodie Abécassis als manager, vond ik een opsomming van de vier productiesites:
revue presse schreef:quatre sites de production à Champagne-Vigny, Barret, Jonzac et Châteaubernard
Champagne-Vigny ligt in de Fins Bois, Barret in de Petite Champagne, Jonzac in de Petite Champagne en last but not least: Châteaubernard ligt inderdaad in de Grande Champagne.
Bijzonder, dat ze daar geen melding van maken, gezien hun marketing-mindedness. Mogelijk komt er later een Grande-Champagne-lijn.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”