Cognacproeverij

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
karlos
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 5
Lid geworden op: za 03 apr 2010, 17:14

Cognacproeverij

Bericht door karlos »

Beste cognacliefhebbers:
Het onderwerp van een cognacproeverij, zo blijkt, leeft sterk onder de gebruikers van dit forum. Een tijd geleden had ik een prooeverij aangekondigd te houden in kleine kring. Welnu, de proeverij is gehouden op een zaterdagmiddag en was een overdeeld succes. De groep bestond uit drie echtparen, waarvan vooral de mannen actief aan de proeverij hebben deelgenomen. De vrouwen traden meer op als supporters en hebben het initaitief van harte ondersteund. De mannen hebben al vaker aan wijn- en whiskeyproeverijen deelgenomen, maar een cognacproeverij was ook voor hen nieuw.
Tijdens de proeverij zijn de volgende cognacsoorten op tafel gekomen:
- een Grand Rayon Cognac, VS kwaliteit, een pretentieloze eenvoudige en in zijn soort goedkope cognac met een lagering van 30 maanden,
- een Frapin VS cognac
- een Meukow VS cognac
- een Hine Rare Fine Champagne, een cognac van VSOP kwaliteit
- een Remy Martin, Fine Champagne cognac, van VSOP-kwaliteit,
- een Chateau Montifaud premier Cru du Cognac,
- een Chateu Montifaud XO Cognac Appellation petite Champagne controlee.
De proeverij heb ik opgeluisterd met een werkstuk en aan de deelnemers uitgereikt. In het werkstuk zijn een aantal aspecten van cognac belicht. Daarbij is dan te denklen aan een uiteenzetting over de cognacstreek, kwaliteitsaanduiing, lagering, blending etc. , maar ook over de wijze en de kunst van het proeven. Voor het werkstuk en de beschrijving van geur en smaak heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de informatie zoals die in "cognacreview" beschikbaar was, waarvoor mijn dank aan vooral Wouter. De proeverij begon met koffie en een pretentieloze Grand Rayon VS cognac, vervolgens hebben we successievelijk de gehele rij de revue laten passeren onder het genot van crackers, mooie Franse kaassoorten, maar vooral ook chocoladetaart en bittere chocolade, een en ander om de smaakpapillen te neutraliseren. We hebben de proeverij beeindigd met koffie en een Chateau Montifaud XO. In het algemeen werd de Chateau Montifaud premier Cru du Cognac het meest gewaardeerd en dat was toch ook voor mij een verrassing, temeer omdat de prijs (ong. 30 €) best redelijk genoemd mag worden.
Al met al een geslaagde proeverij.

Karlos
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Cognacproeverij

Bericht door wouter »

Leuk om te horen dat de proeverij zo'n succes was! Leuke opbouw van Cognacs!

Is de Chateau Montifaud premier Cru du Cognac een VSOP cognac?

Welke kaassoorten heb je trouwens laten proeven?
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”