Even voorstellen: Roel

Stel jezelf in het kort even voor!
Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Even voorstellen: Roel

Bericht door Roel »

Dag leden van het Cognac forum,

Als kersverse gebruiker van het forum zal ik me even voorstellen.

Ik ben Roel, eind twintig en woonachtig in Heesch (Noord-Brabant). Als fiscalist ben ik werkzaam in Amstelveen en tevens schrijf ik momenteel een proefschrift aan de Universiteit van Amsterdam. Zo'n zes jaar geleden, gedurende mijn studententijd, ben ik in aanraking gekomen met cognac. Het was een aangename kennismaking. Via de slijterij die bij toen bij mij om de hoek zat - was geen grote zaak, maar ben de naam nu even kwijt - werd ik, nadat ik al een paar keer Remy Martin VSOP bij hem had gekocht, geattendeerd op Chateau de Montifaud. Van dat cognachuis heb ik toen van alles geproefd en gekocht.

Ondertussen zijn we al weer een tijd verder en heeft zowel mijn vermogenspositie als mijn smaak zich verder ontwikkeld. Ik wil me dan ook verder gaan verdiepen in cognac en ben zodoende een tijdje geleden op dit forum terecht gekomen. Na wat speurwerk op diverse sites en dit forum heb ik inmiddels mijn kleine cognac-collectie wat verder uitgebreid. Zo heb ik recent de volgende cognacs gekocht:

• Chateau de Montifaud, fine petite champagne, VSOP;
• Chateau de Beaulon, Folle Blanche, VSOP; en
• Raymond Ragnaud, Folle Blanche, Grande Champagne.

Ik pretendeer absoluut niet dat ik enige kennis heb op het gebied van cognac en ben slechts een 'beginneling', maar was vooral nieuwsgierig of ik het verschil tussen de Ugni Blanc cognacs en de Folle Blanche cognacs kan proeven. Dit gaat komende week waarschijnlijk gebeuren (heb ze nu alleen nog maar los van elkaar geproefd).

Komende week ga ik trouwens voor het eerst naar een cognac- proeverij. Wijnkoperij 'De Gouden Ton' in 's-Hertogenbosch organiseert komende zondag namelijk een Masterclass cognac, verzorgd door Guilhem Grosperrin. Ik ben benieuwd!

Ik hoop dat ik nog veel van jullie kan en mag leren!
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Even voorstellen: Roel

Bericht door wouter »

Welkom op het Forum Roel.

Leuke beginnende collectie heb je! De Raymond Ragnaud, Folle Blanche, Grande Champagne is een erg leuke en vooral moeilijk te krijgen Cognac. Waar heb je die gekocht?
Roel schreef:Komende week ga ik trouwens voor het eerst naar een cognac- proeverij. Wijnkoperij 'De Gouden Ton' in 's-Hertogenbosch organiseert komende zondag namelijk een Masterclass cognac, verzorgd door Guilhem Grosperrin. Ik ben benieuwd!
Leuk! Kun je hier meer informatie over in het proeverijen-gedeelte plaatsen? ;)
Roel schreef:Ik pretendeer absoluut niet dat ik enige kennis heb op het gebied van cognac en ben slechts een 'beginneling', maar was vooral nieuwsgierig of ik het verschil tussen de Ugni Blanc cognacs en de Folle Blanche cognacs kan proeven. Dit gaat komende week waarschijnlijk gebeuren (heb ze nu alleen nog maar los van elkaar geproefd).
Ben benieuwd of je ook de geranium-geur in de Folle Blanche Cognac hebt geproefd! ;-D
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Even voorstellen: Roel

Bericht door Roland »

Roel schreef: Ik pretendeer absoluut niet dat ik enige kennis heb op het gebied van cognac en ben slechts een 'beginneling', maar was vooral nieuwsgierig of ik het verschil tussen de Ugni Blanc cognacs en de Folle Blanche cognacs kan proeven. Dit gaat komende week waarschijnlijk gebeuren (heb ze nu alleen nog maar los van elkaar geproefd).
Ik bevind mij in dezelfde situatie.

Roel schreef: Komende week ga ik trouwens voor het eerst naar een cognac- proeverij. Wijnkoperij 'De Gouden Ton' in 's-Hertogenbosch organiseert komende zondag namelijk een Masterclass cognac, verzorgd door Guilhem Grosperrin. Ik ben benieuwd!

Ik hoop dat ik nog veel van jullie kan en mag leren!
Ligt deze zaak niet in de Hinthamerstraat ?
Ik ben daar enkele maanden geleden geweest, maar was een beetje teleurgesteld in het aanbod van cognac.

In dezelfde straat, een honderdtal meter verderop (nr 224) vind je Wijnhuis Belgers (op de hoek).
Zij hebben een ruimer aanbod cognac.

Groeten,
RolanD
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Even voorstellen: Roel

Bericht door Roel »

Roel schreef:
Komende week ga ik trouwens voor het eerst naar een cognac- proeverij. Wijnkoperij 'De Gouden Ton' in 's-Hertogenbosch organiseert komende zondag namelijk een Masterclass cognac, verzorgd door Guilhem Grosperrin. Ik ben benieuwd!

Ik hoop dat ik nog veel van jullie kan en mag leren!
Ligt deze zaak niet in de Hinthamerstraat ?
Ik ben daar enkele maanden geleden geweest, maar was een beetje teleurgesteld in het aanbod van cognac.
Klopt. Ben bij beide zaken geweest. Moet zeggen dat ik het bij beide zaken wat tegen vond vallen. Ken Guilhem Grosperrin echter niet en ben wel benieuwd wat ik komende zondag allemaal te horen ga krijgen.

Ken jij overigens nog andere goede plekken in het zuiden van Nederland (zie dat je zelf uit België komt) om een mooie cognac aan te schaffen?

Groet, Roel
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Even voorstellen: Roel

Bericht door Roland »

Roel schreef:
Ken jij overigens nog andere goede plekken in het zuiden van Nederland (zie dat je zelf uit België komt) om een mooie cognac aan te schaffen?

Groet, Roel
Neen.
Ik heb familie in 's Hertogenbosch, en ik wandel graag...
Soms heb je mooie aanbiedingen bij de Gall & Gall.
Maar, dan moet je wachten op de aanbiedingen, anders vind ik ze te duur.

In Nederland heb je mooie internetsites,...
Je vind deze hier op het forum.

Groeten,
RolanD
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Even voorstellen: Roel

Bericht door Roel »

wouter schreef:Welkom op het Forum Roel.

Leuke beginnende collectie heb je! De Raymond Ragnaud, Folle Blanche, Grande Champagne is een erg leuke en vooral moeilijk te krijgen Cognac. Waar heb je die gekocht?
Die fles heb ik gekocht via http://www.le-cognac.com. Ben zeer te spreken over de werkwijze van die site. Binnen vier dagen na bestelling stond de postbode al op de stoep :D
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2156
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Roel

Bericht door Ton »

Ik heb nog wel interesse in die proverij zondag.
Enig idee of er nog plaatsen vrij zijn?
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Even voorstellen: Roel

Bericht door Roel »

Ton schreef:Ik heb nog wel interesse in die proverij zondag.
Enig idee of er nog plaatsen vrij zijn?
Het aantal plaatsen is gelimiteerd, maar toen ik vorige week een plaatsje reserveerde was er volgens mij nog plek genoeg. Als ik jou was zou ik even bellen met De Gouden Ton. Dan weet je het zeker ;)
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Even voorstellen: Roel

Bericht door Hans »

Welkom op het forum Roel! Mooie start gemaakt met je collectie, dat er nog velen mogen volgen. Je ontwikkeling door de cognac lijkt veel op de mijne in het begin.
Roel schreef:Ik pretendeer absoluut niet dat ik enige kennis heb op het gebied van cognac en ben slechts een 'beginneling'
Hoe veel je er ook van weet, het blijft uiteindelijk een kwestie van smaak en voorkeur.
Roel schreef:... maar was vooral nieuwsgierig of ik het verschil tussen de Ugni Blanc cognacs en de Folle Blanche cognacs kan proeven. Dit gaat komende week waarschijnlijk gebeuren (heb ze nu alleen nog maar los van elkaar geproefd).
Ben zeer benieuwd. Mijn bevindingen over de Raymond Ragnaud en de Beaulon vind je hier. Maar ik vermoed, dat je dat al gelezen hebt, aangezien je bij Le cognac.com hebt gekocht. Is de enige plaats die ik heb kunnen vinden waar de Raymond Ragnaud te koop is.
Roel schreef:Ik hoop dat ik nog veel van jullie kan en mag leren!
Dat leren gaat natuurlijk wederzijds worden: vergeet vooral niet je proefnotities met ons te delen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Even voorstellen: Roel

Bericht door Roel »

Roel schreef: Ik pretendeer absoluut niet dat ik enige kennis heb op het gebied van cognac en ben slechts een 'beginneling', maar was vooral nieuwsgierig of ik het verschil tussen de Ugni Blanc cognacs en de Folle Blanche cognacs kan proeven. Dit gaat komende week waarschijnlijk gebeuren (heb ze nu alleen nog maar los van elkaar geproefd).
Ondertussen is het zover gekomen en heb ik beide recent aangeschafte Folle Blanche cognacs naast elkaar geproefd. Hierbij mijn eerste poging om iets van een smaaknotitie aan het papier toe te vertrouwen.

Raymond Ragnaud, Folle Blanche, 2002, GC

Kleur: Licht goud
Geur: Bloemen, fruitig, 'ronde' geur
Smaak: Abrikozen, fruit, naar het einde wat scherper

Lekkere cognac, waarbij ik de fruitsmaak kon waarderen. Een wat zoete cognac, zeker in de na-smaak.

Château de Beaulon, Folle Blanche, 7 jaar, V.S.O.P.

Kleur: Licht goud
Geur: Turf (?), bloemen
Smaak: Vrij scherp, pure chocolade, sinaasappel, smaak wordt minder scherp na verloop van tijd.

Vrij scherpe cognac. Niets mis mee, maar vind de Raymond Ragnaud lekkerder en fruitiger.

Hans, dank voor jouw eerdere proefnotities die je reeds op dit forum hebt gegeven met betrekking tot beide cognacs. Dat bood me een mooi referentiekader voor mijn eerste proefexercitie :)
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”