7e forumproeverij: hoge kwaliteit in cognacs en gezelligheid

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

7e forumproeverij: hoge kwaliteit in cognacs en gezelligheid

Bericht door Hans »

Gisteren de al weer 7e forumproeverij gehouden, zoals gebruikelijk gastvrij bij Alexander Wijnhuis in Amersfoort.
Veel oude bekenden en een enkel nieuw gezicht. Behalve de ingebrachte cognacs lekkere kaas van Eef en heerlijke Belgische chocolade van Roland. Er werd even gediscussieerd of dit niet een chocoladeproeverij met cognac moest heten.
De proeverij verliep wat ongestructureerder dan vorige edities. Ergens halverwege nam de gezelligheid de overhand en werden de beschrijvingen wat vergeten, ondanks verwoede pogingen van Alexander om een en ander ordelijk te laten verlopen.
Belangwekkende thema’s kwamen langs: voetbal (zo bleek een niet nader te noemen Belg een fervent aanhanger van FC Emmen), enkele nationale kwesties: koningshuizen en seksuele geaardheid, de landsgrenzen tussen Nederland en België werden wat gecorrigeerd, handel met Rusland en zo meer.

De geproefde cognacs:

ABK6 XO Family Reserve
Over dit label is op het forum al het een en ander uitgewisseld.
Een 10 jaar gerijpte XO, waarschijnlijk een melange van Petite Champagne en Fins Bois. Bloemen, hout en wat velpon in de neus. In de mond in eerste instantie wat scherp, later vlakt dat wat af. Weinig complex. Heeft wel wat tijd nodig. Kort.
Kost € 81,-- werd wat aan de prijzige kant gevonden.

Frapin Multimillésime no.2
Deze fles is al eens langsgekomen op het forum, maar was nog niet eerder beschreven. Inmiddels hebben Tim en ik een uitgebreider beschrijving gemaakt, heb Jurrit op de proeverij verlost van het restje. Zo'n gesjouw, naar het noorden. ;)
De nog beperkte omschrijving van de proeverij: Mooie Grande Champagne geur, bloemen, viooltjes. Randje van zwarte peper in de mond, walnoot, amandel. Mooi gebalanceerd. Beetje sous bois, lichte rancio.
Vrijwel niet meer verkrijgbaar. Enkele laatste exemplaren wisselden tijdens de proeverij discreet van eigenaar.

Frapin VIP XO
Een nog mooiere Frapin, volgens velen! Meer hout in de neus (wordt een jaar op nieuw hout gelagerd). Aardse tonen en een duidelijke rancio. Kruidig. Inmiddels heeft Roland een uitgebreide beschrijving van deze cognac gemaakt.

Hine Antique GC
Mooie 25 jaar oude Grande Champagne. Bloemen en velpon in de neus. Wat scherp begin, wordt snel zachter en gebalanceerder. Amandel, hout en kruiden.

Forgeron XO
Mooie, krachtige 25 jaar gerijpte Grande Champagne op 45%. Niet heel geprononceerde geur met bloemen, kruiden, wat caramel. Des te verrassender is de zeer geprononceerde, mooi complexe smaak: kruiden, nootmuskaat, cederhout, zwarte peper. Mooi lang. Sinds kort in het assortiment bij CognacNet

Testaud Réserve d’Antan
Een compliment waard aan Ton. Geen van de aanwezigen kende deze bouilleur de cru, terwijl de meeste aanwezigen wel eens eerder een cognacje hebben genuttigd :D .
25 jaar gerijpte Grande Champagne met karakteristieke geur. Scherp begin in de mond. Over de smaak werd heftig gediscussieerd. Er was iets ondefinieerbaars, chemisch. Werd als te zoet ervaren.

Audry Memorial
Prachtige Fine Champagne. Bij de meesten wel bekend en gewaardeerd. Al eerder beschreven op het forum en op cognacreview. Weinig aan toe te voegen. Genieten!

Geffard Vieille Réserve
Klassieke Grande Champagne, op het forum eerder beschreven. Mijn persoonlijke favoriet.

Séguinot Age Inconnu
Uitgesproken Grande Champagne, waarover de meningen aardig verdeeld waren. De een vond hem moeilijk, de ander heerlijk. Eerder beschreven op het forum

Camus Extra
Tja, hier komen we bij het magische gedeelte van de proeverij. Van deze en de volgende cognac correspondeerden de flessen en de inhoud niet. Omgeven met een verhaal over handel met Rusland, opsturen van lege flessen (de volle komen niet aan). We kennen de inbrenger gelukkig als een goudeerlijk handelaar ;)
Deze Camus is een mélange van crus van tussen de 30 en 50 jaar oud. De smaak deed denken aan de Séguinot.

De Luze 1968
In een fles van Phillipe de Castaigne (volgende proeverij graag andersom :lol: )
Waarschijnlijk Fine Champagne. Mooie, complexe en gebalanceerde cognac, zacht.

Tja. En dan zijn we gewend om te stemmen over de nummers een, twee en drie van de proeverij. Dat lukte deze keer dus niet. In opperbeste sfeer verschilden we diametraal van mening. Bij kaarslicht, want er was een stroomstoring in Amersfoort. De lijnen van het dispuut:

De ABK6 en de Testaud werden verdrongen door het hoofdzakelijk Grande Champagne geweld.
Veel genoemd als "besten": Frapin VIP XO, Hine Antique XO, Séguinot Age Inconnu, Audry Memorial, Geffard Vieille Réserve, Forgeron XO.

Het wordt nog een hele klus om dit te evenaren bij proeverij nummer 8.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: 7e forumproeverij: hoge kwaliteit in cognacs en gezelligheid

Bericht door Jurrit »

:D een erg leuke beschrijving van de avond, Hans. Mijn complimenten !

Ik vond t weer als vanouds gezellig, na een poosje niet te hebben deelgenomen aan de proeverijen in 2012.
Leuk om iedereen weer even te zien en te spreken :)
De cognac was een vrij hoog niveau, was mijn mening en de verschillen waren erg minimaal, deze keer.

Ik hoop dat Alexander weer enig licht in zijn bedrijf heeft gekregen ;)
Ook via het Forum spreek ik mijn dank uit aan Alexander die toch elke koker het aandurft dit zooitje ongeregeld toe te laten in zijn bedrijf :lol:

Was de stroomstoring mogelijk in scène gezet :?: :ugeek:
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: 7e forumproeverij: hoge kwaliteit in cognacs en gezelligheid

Bericht door Roland »

Zoals de vorige keren, een fijne gezellige avond.

De kaas en pralines zijn voor herhaling vatbaar.


Ik kijk nu reeds verlangend uit naar de volgende :lol:
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: 7e forumproeverij: hoge kwaliteit in cognacs en gezelligheid

Bericht door Ton »

Het was weer een geweldige avond. Alexander was zelfs voorbereid op elke eventualiteit. Hij had genoeg kaarsen in huis, zodat we gezellig door konden gaan.
Heerlijke bonbons ook. Roland 8-)
Tot volgende keer!
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: 7e forumproeverij: hoge kwaliteit in cognacs en gezelligheid

Bericht door Roland »

Ton schreef:Het was weer een geweldige avond. Alexander was zelfs voorbereid op elke eventualiteit. Hij had genoeg kaarsen in huis, zodat we gezellig door konden gaan.
Heerlijke bonbons ook. Roland 8-)
Tot volgende keer!
Ik ben de schaaltjes voor de pralines vergeten, maar deze kunnen de volgende keer (normaal gezien midden november) weer gebruikt worden.

Ook eventjes mijn beloftes noteren :
- cognac glazen Geffard voor Hans
- cognac glazen Château de Beaulon voor Jurrit
- een pakketje West-Vleteren voor Tim

Mocht ik iets vergeten, graag een aanvulling...
En... als ik iets voor iemand kan betekenen, op 8 juli vertrekken wij naar Cognac.
Het is geen moeite om iets mee te brengen.

Groeten,
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: 7e forumproeverij: hoge kwaliteit in cognacs en gezelligheid

Bericht door Hans »

Roland schreef: Ook eventjes mijn beloftes noteren :
- cognac glazen Geffard voor Hans
- cognac glazen Château de Beaulon voor Jurrit
- een pakketje West-Vleteren voor Tim

Mocht ik iets vergeten, graag een aanvulling...
En... als ik iets voor iemand kan betekenen, op 8 juli vertrekken wij naar Cognac.
Het is geen moeite om iets mee te brengen.
Wordt weer zeer gewaardeerd, Roland. Mijn wensen kloppen en mijn bestellingen voor begin juli heb je al ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: 7e forumproeverij: hoge kwaliteit in cognacs en gezelligheid

Bericht door Ton »

Roland schreef:Ook eventjes mijn beloftes noteren :
- cognac glazen Geffard voor Hans
- cognac glazen Château de Beaulon voor Jurrit
- een pakketje West-Vleteren voor Tim

Mocht ik iets vergeten, graag een aanvulling...
Groeten,
Voor mij heel graag een Geffard Vieille Réserve :idea:
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: 7e forumproeverij: hoge kwaliteit in cognacs en gezelligheid

Bericht door Roland »

Ton schreef:
Roland schreef:Ook eventjes mijn beloftes noteren :
- cognac glazen Geffard voor Hans
- cognac glazen Château de Beaulon voor Jurrit
- een pakketje West-Vleteren voor Tim

Mocht ik iets vergeten, graag een aanvulling...
Groeten,
Voor mij heel graag een Geffard Vieille Réserve :idea:
Is genoteerd.
Gebruikersavatar
Tim
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 20 jun 2010, 21:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: 7e forumproeverij: hoge kwaliteit in cognacs en gezelligheid

Bericht door Tim »

Het was een geslaagde avond, erg gezellig en heerlijke cognacs. :D
7e forumproeverij - 20130517.JPG
7e forumproeverij - 20130517.JPG (58.56 KiB) 5459 keer bekeken
Het maakt niet uit of het glas half leeg of half vol is, er is altijd ruimte voor meer Cognac.
Eefbulder
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 97
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 21:55
Contacteer:

Re: 7e forumproeverij: hoge kwaliteit in cognacs en gezelligheid

Bericht door Eefbulder »

En wederom een geslaagde en leerzame avond, dank ook dit keer aan Alexander voor de gastvrijheid.
Liefhebbers onder elkaar is toch heerlijk!
Eef Bulder
Cognacnet
http://www.cognacnet.eu
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”