Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs - de complete lijst

Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs - de complete lijst

Bericht door Roland »

JohanB schreef: wo 05 mei 2021, 21:37
DiscoverCognac schreef: Vintage is alleen Vintage qls er Vintage op staat. Hoe graag we merken ook willen geloven, er kan altijd mee geknoeid zijn
Dat snap ik toch ook niet, hoor.
Begrijp het ook niet.
Dit zou dus ook geen vintage zijn ?
Delamain 1968.JPG
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs - de complete lijst

Bericht door JohanB »

Ik heb dit toch eens nagelezen in 1 van mijn cognacboeken. OK, het is niet de meest recente, maar ik ga even Reinier Koops citeren:

"Tegenwoordig mogen producenten weer flessen met jaartal verkopen, maar de eisen zijn streng. Vaten die later met jaartal verkocht gaan worden, moeten door een medewerker van het BNIC worden verzegeld. Bij elke controle van de inhoud, het overgieten in een ander vat en bij de botteling moet een medewerker van het BNIC aanwezig zijn. Een andere mogelijkheid is dat de vaten voor opslag naar een kelder van Oreco (Organisation Economic du Cognac) worden gebracht. Als laatste is er de mogelijkheid van een aparte kelder in eigen huis, met twee sleutels: een voor de eigenaar en een voor het BNIC. Slechts met de twee sleutels tegelijk kan de deur worden geopend ... "
Nergens wordt er vermeld dat er specifiek 'vintage' op de fles moet staan om het een millésime te noemen, want de Fransen gebruiken het woord 'vintage' helemaal niet.
Laatst gewijzigd door JohanB op wo 05 mei 2021, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs - de complete lijst

Bericht door Roland »

JohanB schreef: wo 05 mei 2021, 21:45 Ik heb dit toch eens nagelezen in 1 van mijn cognacboeken. OK, het is niet de meest recente, maar ik ga even Reinier Koops citeren:

"Tegenwoordig mogen producenten weer flessen met jaartal verkopen, maar de eisen zijn streng. Vaten die later met jaartal verkocht gaan worden, moeten door een medewerker van het BNIC worden verzegeld. Bij elke controle van de inhoud, het overgieten in een ander vat en bij de botteling moet een medewerker van het BNIC aanwezig zijn. Een andere mogelijkheid is dat de vaten voor opslag naar een kelder van Oreco (Organisation Economic du Cognac) worden gebracht. Als laatste is er de mogelijkheid van een aparte kelder in eigen huis, met twee sleutels: een voor de eigenaar en een voor het BNIC. Slecht met de twee sleutels tegelijk kan de deur worden geopend ... "
Nergens wordt er vermeld dat er specifiek 'vintage' op de fles moet staan om het een millésime te noemen, want de Fransen gebruiken het woord 'vintage' helemaal niet.
Ik vind ook niets.
Het is mogelijk dat de wetgeving gewijzigd werd, en dat het vermelden van "Millésime" of "Vintage" verplicht is.

Ik ga er van uit, dat wanneer een volledig jaartal vermeld wordt in de hals of centraal op het etiket bijvoorbeeld "1980", NIET Lot 80,
het een vintage is.

Het gebruik van een jaartal is NIET toegelaten, wanneer je niet voldoet aan de voorwaarden (lees wetgeving).

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs - de complete lijst

Bericht door Ton »

Hans schreef: wo 05 mei 2021, 19:33 2016 kwam hier vandaan. Ook even op de Camus-site gekeken. 2016 blijkt een bestaand jaartal.
Als dit allemaal onder controle van de BNIC is gebeurd, dan verklaart dat inderdaad wel de prijs.
Ik heb een mailtje naar de BNIC verzonden hierover. Ben benieuwd of ze zich verwaardigen om antwoord te geven.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs - de complete lijst

Bericht door Hans »

Ton schreef: wo 05 mei 2021, 22:35 Als dit allemaal onder controle van de BNIC is gebeurd, dan verklaart dat inderdaad wel de prijs.
Ik heb een mailtje naar de BNIC verzonden hierover. Ben benieuwd of ze zich verwaardigen om antwoord te geven.
Inderdaad! Ben benieuwd.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs - de complete lijst

Bericht door JohanB »

Hou ons op de hoogte, Hans.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs - de complete lijst

Bericht door DiscoverCognac »

Ik zie dat mijn reactie iets te kort door de bocht was om het punt te maken. Er moet vintage op staan en gecontroleerd zijn door de BNIC, dit kan met een zegel, een afgesloten kelder met de 2/3sleutels of door een strake admin bij een klein merk (Duquai) .

Een jaartal (vintage) of een exacte leeftijd (50 ans) mag dus alleen maar genoemd worden als het echt door de BNIC is gecontroleerd. Dan is het een Vintage.
Een lot, of single cask of andere term is geen vintage.

Dus deze 2 op de foto zijn geen vintage. Wellicht dat de producent wel echt een Vintage hebben uitgebracht maar niet wilde betalen voor de controle. De suggestie word gewekt dat het uit 83 komt, maar het is dus geen vintage 1983. Maar op de achterkant van de fles staat dan weer wel dat het 37 jaar oud is. Maar je kan dus niet zeggen dat het een Vintage is. Ook een single cask is dus niet (wettelijk meteen) een Vintage. Een merk zoals Giboin produceert ieder jaar een vintage omdat hij geen blends maakt. Maar ook dit word door een nauwelijks administratie door de BNIC gecontroleerd.
Bijlagen
20210508_084049.jpg
20210508_084102.jpg
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs - de complete lijst

Bericht door Roland »

DiscoverCognac schreef: za 08 mei 2021, 08:48 Ik zie dat mijn reactie iets te kort door de bocht was om het punt te maken. Er moet vintage op staan en gecontroleerd zijn door de BNIC, dit kan met een zegel, een afgesloten kelder met de 2/3sleutels of door een strake admin bij een klein merk (Duquai) .

Een jaartal (vintage) of een exacte leeftijd (50 ans) mag dus alleen maar genoemd worden als het echt door de BNIC is gecontroleerd. Dan is het een Vintage.
Een lot, of single cask of andere term is geen vintage.

Dus deze 2 op de foto zijn geen vintage. Wellicht dat de producent wel echt een Vintage hebben uitgebracht maar niet wilde betalen voor de controle. De suggestie word gewekt dat het uit 83 komt, maar het is dus geen vintage 1983. Maar op de achterkant van de fles staat dan weer wel dat het 37 jaar oud is. Maar je kan dus niet zeggen dat het een Vintage is. Ook een single cask is dus niet (wettelijk meteen) een Vintage. Een merk zoals Giboin produceert ieder jaar een vintage omdat hij geen blends maakt. Maar ook dit word door een nauwelijks administratie door de BNIC gecontroleerd.
Correct.

Nog een kleine toevoeging.
Men kan de vaten ook opslaan in een door de staat (BNIC) gecontroleerd magazijn : https://www.oreco.fr/

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs - de complete lijst

Bericht door JohanB »

Is de wetgeving dan veranderd en moet er specifiek op iedere fles millésime/vintage staan om het een millésime te noemen? Sedert wanneer dan? Is dat ergens na te lezen? Heb je misschien een link?
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs - de complete lijst

Bericht door Roland »

JohanB schreef: za 08 mei 2021, 11:08 Is de wetgeving dan veranderd en moet er specifiek op iedere fles millésime/vintage staan om het een millésime te noemen? Sedert wanneer dan? Is dat ergens na te lezen? Heb je misschien een link?
Met vintage wordt een jaartal bedoeld.
mvg,
RolanD
Plaats reactie

Terug naar “Millésimes/Vintage/Jaartalcognacs”