Apanage 48 %

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Apanage 48 %

Bericht door JohanB »

Ik heb nog maar een paar glaasjes gedronken, echt niet veel, maar ik ga toch proberen om een kleine review te schrijven over deze prachtige cognac.

Neus: Hout, sigarenkist, beetje lijm, heerlijke rancio die niet te subtiel of te dominant is, af en toe komt er een lichtere geur naar voren (bloemen). Na een paar minuten maakt de rancio wat meer plaats voor die bloemen en een vleugje vanille. Die lijmgeur gaat veel trager weg. Wanneer ik iets dieper inadem terwijl ik mijn neus iets in van mijn glas steek, is die lijmgeur een beetje sterker.

Smaak: Weer dat hout, bloemen ook. Op de tong is de cognac iets meer prikkelend dan ik verwacht had. Ik dacht wat citrus te proeven, een klein beetje pompelmoes of zo. Ik hou niet van pompelmoes, maar het is helemaal niet storend.

Afdronk: Hoe langer je de cognac over je tong laat walsen, hoe duidelijker die pompelmoes wordt (nog steeds zonder te storen). Dat licht prikkelende blijft op je tong nazinderen, vind ik. Van hout is nu geen sprake meer, wel die typische licht bloemige smaak van de Borderies wordt nu veel duidelijker.

Echt een BFYB als je het mij vraagt ! Zeker een repeat buy in mijn geval.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Apanage 48 %

Bericht door Hans »

Mooie proefnotitie weer, Johan! Zeer de moeite waard, deze 60 jaar gerijpte Borderies.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Apanage 48 %

Bericht door Ton »

Die is niet meer te koop zeker?
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Apanage 48 %

Bericht door Roland »

Ton schreef: zo 23 mei 2021, 12:05 Die is niet meer te koop zeker?
Toch wel.

Jurrien en ik kochten onze eerste fles reeds in 2017.
Mijn fles is helaas ter ziele gegaan.
DSC_0085.JPG
Prijs aan huis was vorig jaar € 260.
Wel met een nieuw etiket.

Het was de eerste fles van Malternative Belgium, met een eigen label.
Malternative 1.JPG



mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Apanage 48 %

Bericht door JohanB »

Ja, klopt. Wat een prijsverschil, he? Ik heb het er in een aantal e-mails hier nog over gehad met Mr. Vidal. Dan koop ik liever mijn flessen rechtstreeks bij het cognachuis, ze. Ik heb er dan wel geen mooi verhaaltje bij en een 'simpeler' label, maar dat kan mij niks schelen. En zeggen dat dit onder de whisky aficionado's verkocht als zoete broodjes terwijl die mensen 9,9 kansen op 10 nog nooit gehoord hebben van René Rivière cognacs.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Héritage René Rivière”