Gekregen fles cognac

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
wllm
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 21 apr 2023, 18:03

Gekregen fles cognac

Bericht door wllm »

In het voorsteltopic had ik al geschreven dat ik een fles cognac had gekregen, en hier is hij dan:
DSCF0435.JPG
DSCF0436.JPG
via dit forum ben al het een en ander te weten gekomen over de cognac.
Alleen wijkt het etiket wat af van de meeste die ik op foto's van flessen heb gezien.
Op de etiketten collecte van Paul Ronne staat hij er wel tussen.
Weet iemand iets over de verschillende etiketten van deze maker?

DSCF0437.JPG
Willem
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Gekregen fles cognac

Bericht door Ton »

Deze Laurent Merlin was lange tijd vrij onbekend in Nederland. Onder Franse restaurateurs en kenners was hij schijnbaar wel wat beter bekend (bron: Mac A Andrew). Nadat wij Nederlanders het merk hadden ontdekt, was Laurent (de kleinzoon van de oorspronkelijke Laurent Merlin) al overleden. Carmen had vanaf de 1990s het bedrijf voortgezet. Maar zij heeft het bedrijf uiteindelijk verkocht. Bij haar konden we de laatste voorraden nog kopen. Vanaf die tijd heeft het merk wat meer bekendheid gekregen, mede door het cognacforum. Deze cognacs zijn nu zeer gewild en brengen aardig wat op.
De cognacs van vóór die tijd hadden soms andere etiketten, zoals ook op de pagina's van Paul Ronne te zien is: Paul Ronne. Die oudere etiketten zie je bijna niet meer, de meeste flessen zijn gewoon leeg gedronken. Ik heb geen informatie over welk etiket bij welke periode hoort, maar gezien de verpakking van deze fles zou ik zeggen: 1980s.
wllm
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 21 apr 2023, 18:03

Re: Gekregen fles cognac

Bericht door wllm »

Zoiets vermoedde ik al, jaren 80 zou best kunnen omdat ik hem in 1987 kreeg.
De restauranthouder waar ik hem van kreeg opende 11 april 1987 een nieuw restaurant en om de opening te vieren had hij zijn vaste klanten uit de buurt uitgenodigd. En wij hadden ook een uitnodiging, waarschijnlijk met het idee dat het toch te ver zou zijn voor ons.
Bij de opening kreeg hij van de familie Merlin deze fles en omdat hij zelf geen cognac dronk heeft hij deze aan ons gegeven toen we op maandag weer vertrokken. Omdat wij speciaal de moeite hadden genomen om 2000 km heen en weer te rijden.

Als het een oudere fles is, heeft dit dan invloed op de waarde?
En waar zou ik hem het beste te koop kunnen zetten?
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Gekregen fles cognac

Bericht door Ton »

Nee, dat heeft geen invloed op de waarde.
Je kunt hem hier te koop aanbieden en kijken wat men wil bieden. Voordeel is dan dat je geen veilingkosten hebt.
Een goed alternatief is Catawiki. Je moet denken aan €300-400.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”