Empereur?

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Johan89
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 19:06

Empereur?

Bericht door Johan89 »

Heren en dames!,

Vlak nadat ik mij heb aangemeld op dit forum ben ik naar Frankrijk gegaan om te werken als cavist op een domaine. Daarom heb ik weinig tijd besteed aan het forum (dus ben voor velen misschien nog onbekend), de planning is om dat in te gaan halen bij terugkomst.

Enfin, mijn reis zit er bijna op, komende dinsdag ga ik terug. Voor die tijd wil ik eigenlijk nog een leuke cognac meenemen naar Nederland en natuurlijk moet dat een zijn die niet zo makkelijk in Nederland is te vinden. Tot aan dinsdag zit ik in Marseille en ben van plan in deze stad wat te zoeken.
Vandaag ben ik bij een slijterij geweest die verschillende merken heeft, bekende voor mij, maar ook onbekende. Ik ben van plan om te gaan voor een XO. De beste man had meerdere te presenteren, en allemaal herkende ik wel op een na. Het merk van deze cognac is (volgens mij) Empereur (of zoiets). De fles is wel afgesloten met een soort hars (weet de naam zo niet), maar het is hetzelfde als wat voor sommige (betere) wijnen wordt gebruikt.
Ik kende het niet, en op internet is er niet erg veel van te vinden. Mijn vraag is dan ook: is dit merk goed te doen? Zijn er mensen bekend mee en is het aan te raden?
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen, zodat ik een gedegen keuze kan maken!
Reacties zijn dus welkom, en mocht ik hem aanschaffen, moet er een topic bij komen in de merkenlijst :D
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2155
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Empereur?

Bericht door Ton »

Hallo Johan,

Zegt mij niets. Het lijkt me eerder een toevoeging als kwaliteitsaanduiding, dan een merk.
Er heeft vroeger wel een l'Empereur bestaan, maar die voerde voor zover ik weet geen XO.
Bij het BNIC kom ik de naam ook nergens als actueel merk tegen.
Er bestaat wel een fles in de vorm van een Napoleon buste: Empereur Napoleon XO cognac, maar ik kan me niet voorstellen dat je die bedoelt.
Empereur kom je wel eens tegen, zoals ik al zei, als kwaliteitsaanduiding; bijvoorbeeld bij Bouju. Dat is zeker een mooie Grande Champagne cognac en een XO. Is dat hem?
Misschien willen anderen nog reageren?
Johan89
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 19:06

Re: Empereur?

Bericht door Johan89 »

Bedankt voor de reactie.
Mijn Frans is zeer slecht, dus in het Engels heb ik gecommuniceerd, deze Fransman kon goed Engels (voor een Fransman), dus ik heb mijn twijfels over zijn toevoeging. Hij zei dat het merk Empereur was, maar ik had daarvan mijn bedenkingen. En wat jij hebt gevonden heb ik ook gezien, de leuke Napoleon en een toevoeging van Bouju. Maar dat zijn ze allebei niet.
Misschien moet ik nog maar eens goed kijken bij de slijter.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2155
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Empereur?

Bericht door Ton »

Succes :!:
Altijd leuk om zo'n boodschap te kunnen doen in zo'n grote Franse stad.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Empereur?

Bericht door Hans »

Welkom terug op het forum, Johan!

Heb dit onderwerp verplaatst, naar vragen en algemene onderwerpen, omdat het merk (nog) niet duidelijk is. Aan het betoog van Ton heb ik weinig toe te voegen, behalve dat het mogelijk een supermarkt cognac is of zo. De grote distilleerderijen, zoals Tessendier, Unicoop, de la Tour, de la Boulennerie, en dergelijke maken voor iedere Lidl, Spar, Plusmarkt enz. een eigen merk. Die merken zijn vaak nauwelijks te traceren.

Met behulp van de postcode op de fles kom je er meestal wel achter uit welke distilleerderij ze komen. Maar verder kom je dan niet, want ze geven geen info over alle merken die ze voeren. Houden liever de mythe van de stoffige kelders levend ;) Zie bijvoorbeeld hier voor een vergelijkbare zoektocht.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Johan89
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 19:06

Re: Empereur?

Bericht door Johan89 »

Het merk is achterhaald!!
Zojuist gekeken op de website van de slijter, het gaat om de volgende cognac: Peuchet Réserve de l'Empereur Grande Champagne. Inderdaad, is me het verkeerde merk verteld.
Nu zit ik met het volgende probleem: er mag maar 500 ml per verpakking in de bagage van het vliegtuig.
Ik hoop nog een leuke halve fles te vinden.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Empereur?

Bericht door Hans »

Een snelle Google-actie leert, dat Peuchet een handelshuis is, zonder wijngaarden. Ze doen in Cognac, Armagnac, Alcool blancs, Calvados.

Meer info is te vinden op hun site
Johan89 schreef:er mag maar 500 ml per verpakking in de bagage van het vliegtuig.
Half leegdrinken? ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
eurotail
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 129
Lid geworden op: do 13 mei 2010, 09:57
Contacteer:

Re: Empereur?

Bericht door eurotail »

Peuchet is een handelshuis dat, volgens opgave, oude flessen namaakt en deze vult met cognac die meestal ook oud is. Kun je dus alle kanten mee op. Was de slijterij toevallig Nicholas ? Dit is een van de bekendste en oudste ketens van Frankrijk en deze Empereur is zo'n beetje de oudste fles in hun assortiment.
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”