bezoek aan museum en Testaud

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

bezoek aan museum en Testaud

Bericht door Ton »

In Lamérac, ten zuid-westen van Barbezieux-St-Hilaire, ligt een piepklein museum dat opgezet is door Testaud.
Dagelijks open.
Wij gingen daarheen, 45 minuten rijden, om te ontdekken dat er niemand aanwezig was. Om 14.30 uur :o
We hebben een boer aangehouden die op een naburig veld met een tractor aan het wieden was en gevraagd of hij wat wist. Hij is zelfs met ons om het hele domein heen gelopen, maar er was echt niemand. Maar als we rond 18.00 terug zouden komen, dan zou er zeker iemand zijn!
Maar we zouden eerst naar Jonzac, wat zeer de moeite waard moest zijn en de vraag was of we hier nog terug zouden komen. In Jonzac wilden we nog het kasteel bezoeken, maar eerst even wat drinken. Daarna naar het kasteel, waar we hoorden dat de laatste rondleiding al aan de gang was en vrije bezichtiging was niet mogelijk :( . Zodoende kwamen we op de terugweg toch nog rond 18.00 langs Lamérac en ja hoor, mijnheer was thuis, beton aan het starten op de oprijlaan. Dat was geen probleem.
Het museum, het mag eigenlijk nauwelijks die naam hebben, bestond uit de distilleerderij waarin hij een audio-bandje in het Engels afdraaide met uitleg van het hele proces en daarna in een ander gebouw een uitstalling van allerlei gebruiksvoorwerpen.
IMG_0255 Lamerac.jpg
IMG_0255 Lamerac.jpg (167.58 KiB) 2336 keer bekeken
IMG_0256 Lamerac.jpg
IMG_0256 Lamerac.jpg (75.09 KiB) 2336 keer bekeken
IMG_0257 lamerac.jpg
IMG_0257 lamerac.jpg (92.5 KiB) 2336 keer bekeken
IMG_0258 Lamerac.jpg
IMG_0258 Lamerac.jpg (72.28 KiB) 2336 keer bekeken
IMG_0258 Lamerac.jpg
IMG_0258 Lamerac.jpg (72.28 KiB) 2336 keer bekeken
IMG_0260 lamerac.jpg
IMG_0260 lamerac.jpg (69.27 KiB) 2336 keer bekeken
IMG_0261 Lamerac.jpg
IMG_0261 Lamerac.jpg (87.49 KiB) 2336 keer bekeken
Aan het eind natuurlijk het onvermijdelijke proeven.
Zijn jonge pineaux was zeer veel lekkerder dan zijn 10 en 15 jaar oude pineaux.
De cognacs waren scherp en bijterig met veel hout, maar ook met een toch goede smaak.
Gilbert Delos is de enige (van mijn bibliotheekje) die Testaud vermeldt. Hij zegt dat de Sieur de Plaisance nog een Europese prijs heeft gewonnen (Grand Prix de Prestige). De foto in zijn boek laat deze fles zien, met op de hals de vermelding: Réserve d'Antan. De Réserve d'Antan heeft hij nog steeds, maar er staat op de fles niet meer: Sieur de Plaisance. Ik heb de Réserve d'Antan gekocht en ook de Vieille Réserve, maar ik denk dat beiden nu niet meer voor die prijs in aanmerking zouden komen.
Toch was het alles bij elkaar een interessant bezoek, wat ik zeker aan iedereen kan aanraden als ze in de buurt zijn (in Michelin termen, 'een bezoek waard', maar geen 'omweg waard').
Bijlagen
IMG_0259 Lamerac.jpg
IMG_0259 Lamerac.jpg (107.71 KiB) 2336 keer bekeken
Gebruikersavatar
MaartenV
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 19:38
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: bezoek aan museum en Testaud

Bericht door MaartenV »

Ton schreef:Wij gingen daarheen, 45 minuten rijden, om te ontdekken dat er niemand aanwezig was. Om 14.30 uur :o
Ik ben inmiddels gestopt me te verbazen dat het Franse leven plat ligt tussen globaal 12 en 16 uur. Is ook veel verstandiger in die hitte. ;)
There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it - John Raper

My best advice to anyone who wants to raise a happy, mentally healthy child is: Keep him or her as far away from a church as you can - Frank Zappa
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2150
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: bezoek aan museum en Testaud

Bericht door Ton »

:lol:
Maar ik meen wel ergens gelezen te hebben, dat ze vanaf 14.00 open zouden zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Testaud”