Philippe de Castaigne – Très Belle Grande Champagne: 1850 of niet?

Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Philippe de Castaigne – Très Belle Grande Champagne: 1850 of niet?

Bericht door Roel »

Hans schreef: zo 02 sep 2012, 14:36 Mooie aanwinst Roel. Is hier al eens op het forum langsgekomen.
Ton schreef:
Roland schreef:Bestaat hij nog ?
Ik weet niet of hij nog bestaat.
Philippe de Castaigne bestaat niet meer sinds 1994. Ben zelf al een tijdje op zoek naar een betaalbare Très Belle Grande Champagne van dit huis, volledig Folle Blanche. Maar helaas, de enkele die ik vond voldeed niet aan het criterium betaalbaar :(
Tja, Hans, ik weet natuurlijk niet wat jij "betaalbaar" vindt, maar de door jou gezochte fles is de komende week 'in de aanbieding' via de veiling van Catawiki. Voor een luttele EUR 1.999 (op zijn minst) wisselt hij van eigenaar. ;)
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Philippe de Castaigne – Très Belle Grande Champagne: 1850 of niet?

Bericht door Roland »

Roel schreef: vr 09 aug 2019, 15:17
Hans schreef: zo 02 sep 2012, 14:36 Mooie aanwinst Roel. Is hier al eens op het forum langsgekomen.
Ton schreef: Ik weet niet of hij nog bestaat.
Philippe de Castaigne bestaat niet meer sinds 1994. Ben zelf al een tijdje op zoek naar een betaalbare Très Belle Grande Champagne van dit huis, volledig Folle Blanche. Maar helaas, de enkele die ik vond voldeed niet aan het criterium betaalbaar :(
Tja, Hans, ik weet natuurlijk niet wat jij "betaalbaar" vindt, maar de door jou gezochte fles is de komende week 'in de aanbieding' via de veiling van Catawiki. Voor een luttele EUR 1.999 (op zijn minst) wisselt hij van eigenaar. ;)
Bij de aangeboden fles heb ik mijn twijfels.
Er wordt 1850 vermeld, maar 1850 in Romeinse cijfers = MDCCCL en niet MCCML.
(zo staat het ook vermeld op oldliquors.com)


De aanbieder is Stefan, want de fles vind je ook op
https://www.oldliquorcompany.com/produc ... elle-1850/

Hij is herrezen. :-)

mvg,
RolanD
Laatst gewijzigd door Roland op vr 09 aug 2019, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Philippe de Castaigne – Très Belle Grande Champagne: 1850 of niet?

Bericht door Roel »

Roland schreef: vr 09 aug 2019, 15:54
Bij de aangeboden fles heb ik mijn twijfels.
Er wordt 1850 vermeld, maar 1850 in Romeinse cijfers = MDCCCL en niet MCCML.
Scherp opgemerkt, Roland.
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Philippe de Castaigne – Très Belle Grande Champagne: 1850 of niet?

Bericht door Hans »

Roel schreef: vr 09 aug 2019, 15:17 Tja, Hans, ik weet natuurlijk niet wat jij "betaalbaar" vindt, maar de door jou gezochte fles is de komende week 'in de aanbieding' via de veiling van Catawiki. Voor een luttele EUR 1.999 (op zijn minst) wisselt hij van eigenaar. ;)
Had ik al vernomen, maar bedankt Roel. Was met een van de veilingmeesters ;) in gesprek over achtergrondinformatie. Alle waar is naar zijn geld, maar deze laat ik graag passeren.
Roland schreef: vr 09 aug 2019, 15:54 Bij de aangeboden fles heb ik mijn twijfels.
Er wordt 1850 vermeld, maar 1850 in Romeinse cijfers = MDCCCL en niet MCCML.
(zo staat het ook vermeld op oldliquors.com)


De aanbieder is Stefan, want de fles vind je ook op
https://www.oldliquorcompany.com/produc ... elle-1850/
Inderdaad vreemd Roland, zo'n stomme fout op zo'n fles. Je zou haast een russische origine o.i.d. vermoeden.
Roland schreef: vr 09 aug 2019, 15:54 Hij is herrezen. :-)
Ik zal dat binnenkort eens gaan controleren :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
harryjose123
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 21 nov 2016, 21:24

jean fillioux

Bericht door harryjose123 »

Vandaag bij de cognactheek geweest een fles jean fillioux grand champagne {cognactheek,s selection 42 vol. aangeschaft is erg goed en lekker ben er blij mee ,teven een fles tres vieux van fillioux .
easmits
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 101
Lid geworden op: za 18 jun 2016, 18:56

Re: Philippe de Castaigne – Très Belle Grande Champagne: 1850 of niet?

Bericht door easmits »

Dag heren,

Over de Romeinse cijfers; de meest gangbare notatiewijze inderdaad MDCCCL. Vanwege de strenge BNIC regels tegen vermelding van vintage zijn er door producenten vele verschillende creatieve manieren gebruikt om het vintage op het label te krijgen.

Ik vind het een rare conclusie dat een onconventioneel gebruik van Romeinse nummering betekent dat een fles vals is. Labels maken is mensenwerk en er zijn wel vaker fouten op labels, bovendien lijkt het hier prima de bedoeling kunnen zijn geweest.
Vrijwel het grootste deel van vervalsingen zijn hervulde flessen, met herlabelde flessen op een goede tweede en dan komen de gekopieerde labels en aangepaste labels. Bijna nooit worden labels gemaakt van 'scratch".

Philippe de Castaigne was in bezit van 1850 cognac. Ik wil jullie ook op wijzen dat het MCCML in geheel dezelfde gouden belettering is als het "Folle Blanche" erboven. De fles is consistent met de bekende flessen van Philippe de Castaigne. Wat mij betreft is de fles goed.

Groeten,
Emile
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Philippe de Castaigne Extra Vieux 35 ans

Bericht door Roland »

easmits schreef: ma 12 aug 2019, 17:34

Ik vind het een rare conclusie dat een onconventioneel gebruik van Romeinse nummering betekent dat een fles vals is. Labels maken is mensenwerk en er zijn wel vaker fouten op labels, bovendien lijkt het hier prima de bedoeling kunnen zijn geweest.
Vrijwel het grootste deel van vervalsingen zijn hervulde flessen, met herlabelde flessen op een goede tweede en dan komen de gekopieerde labels en aangepaste labels. Bijna nooit worden labels gemaakt van 'scratch".

Philippe de Castaigne was in bezit van 1850 cognac. Ik wil jullie ook op wijzen dat het MCCML in geheel dezelfde gouden belettering is als het "Folle Blanche" erboven. De fles is consistent met de bekende flessen van Philippe de Castaigne. Wat mij betreft is de fles goed.

Groeten,
Emile
Emile, er is hier NIEMAND die beweert dat de fles vals is.

Enkel de bewering dat het een vintage 1850 is, is NIET correct.

Vind je het zelf niet raar, dat ze wel een 1850 vintage hebben
https://www.oldliquors.com/cognac-1850- ... -vieux-453

Waarom gebruiken ze dan nu een ander label ?

Ik daag u uit, om met schriftelijk bewijs te komen, dat deze fles een vintage 1850 is.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Philippe de Castaigne Extra Vieux 35 ans

Bericht door Hans »

Roland schreef: ma 12 aug 2019, 17:48 Emile, er is hier NIEMAND die beweert dat de fles vals is.

Enkel de bewering dat het een vintage 1850 is, is NIET correct.

Vind je het zelf niet raar, dat ze wel een 1850 vintage hebben
https://www.oldliquors.com/cognac-1850- ... -vieux-453

Waarom gebruiken ze dan nu een ander label ?

Ik daag u uit, om met schriftelijk bewijs te komen, dat deze fles een vintage 1850 is.

mvg,
RolanD
Niet helemaal juist, Roland. Ik heb gehint naar onze russische vrienden, waar 75% van de cognac fake is. De romeinse cijfer notatie is niet onconventioneel, maar gewoon fout. Dat maakt voorzichtig. Desalniettemin vind ik het betoog van Emile steekhoudend.
In 2012-2013 heb ik een zoektocht ondernomen naar deze cognac. Niet gekocht, toen al te veel geld, allemaal boven de 2000,- Jammer dat ik geen foto’s bewaard heb. De foute notatie is me toen niet opgevallen, maar vermoedelijk was het hetzelfde label.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Philippe de Castaigne Extra Vieux 35 ans

Bericht door Roland »

Hans schreef: ma 12 aug 2019, 18:40
Niet helemaal juist, Roland. Ik heb gehint naar onze russische vrienden, waar 75% van de cognac fake is. De romeinse cijfer notatie is niet onconventioneel, maar gewoon fout. Dat maakt voorzichtig. Desalniettemin vind ik het betoog van Emile steekhoudend.
In 2012-2013 heb ik een zoektocht ondernomen naar deze cognac. Niet gekocht, toen al te veel geld, allemaal boven de 2000,- Jammer dat ik geen foto’s bewaard heb. De foute notatie is me toen niet opgevallen, maar vermoedelijk was het hetzelfde label.
Voor mij houdt het betoog van Emile geen steek.
Het is niet, omdat Philippe de Castaigne cognac had uit 1850,
het is niet omdat MCCML in geheel dezelfde gouden belettering is als het "Folle Blanche" erboven
het is niet omdat de fles consistent is met de bekende flessen van Philippe de Castaigne

dat deze fles een vintage 1850 is.

Er wordt hiervoor GEEN ENKEL bewijs geleverd.

De fabrikanten zijn zeer, zeer voorzichtig met het geven van deze info.
Het zijn de verkopers, die een verhaal beginnen te breien, om het verkocht te krijgen, en om veel geld te ontvangen.

Het is niet omdat er MCCML op de fles staat, dat deze cognac een vintage 1850 is.
Op hun andere fles staat wel 1850.
https://www.oldliquors.com/cognac-1850- ... -vieux-453

Een reden te meer, om er zeker van te zijn, dat dit GEEN vintage 1850 is.

Ik ga afsluiten met een ander voorbeeld.
Marko van Cognac-Paradise vroeg mij vorige maand hoe oud de "oude borderie van Maxime Trijol" was.
Ik antwoordde : "80 jaar".

Marko vroeg aan Maxime Trijol, om dit eventjes te bevestigen op mail.
Tot op heden wacht Marko nog steeds.

Fabrikanten zijn zeer voorzichtig, om deze info op papier te noteren.

Wat de groothandel, winkels doen, is hun zaak.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Philippe de Castaigne Extra Vieux 35 ans

Bericht door Roland »

Ton schreef: vr 31 aug 2012, 15:56 Nicholas Faithe beschrijft hem wel in zijn Gids voor Cognac en andere Wijndistillaten (1987).
Het merk werd in 1860 geïntroduceerd, maar is lange tijd in onbruik geraakt.

In 1980 koopt Philippe Vallantin-Dulac de wijngaarden. In 1985 kopen zij ook de oude firma Favraud.
Behalve de wijngaarden in de Fins Bois, kopen zij ook cognacs uit de Champagnes en de Fins Bois en hebben zij enkele alambieks.
Ze hebben (in 1987) de volgende producten: *** 5, Réserve spéciale VSOP 10 (ook verkocht als Very Special Fine Pale), Napoléon, Réserve Ancienne 25, Extra Vieux (GC) 35, Très Vieux 1893, 1850 Favraud.
En nog onder naam van Château de Souillac: *** La Marque du Château, Napoléon, Vieille Réserve la Marque du Château.
Oldliquors heeft nog een 5-tal verschillende flessen.
Zij vermelden : Bottled 1970-1978-1979 (afhankelijk van de fles).

Vreemd. Je zou toch veronderstellen dat de bottel datum in de jaren 80-90 moet zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Philippe de Castaigne”