Dudognon 100% Montils Limited Edition

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Dudognon 100% Montils Limited Edition

Bericht door JohanB »

Dudognon 100 % Montils. Merci Nicky, voor het sampletje.

Neus: Het begint zeer fruitig, verrassend fruitig zelfs. Niet veel later gaat die fruitigheid over in iets helemaal anders. Ik heb dit al eens bij wijn geroken en dikwijls bij single malt: stalgeur, mineralen, heidegeur. Echt, zet dit blind tussen zeer goede single malt whisky's en ik ben er zeker van dat velen zullen sukkelen om dit als de cognac er uit te halen. Dit heeft het profiel van een steengoede Clynelish, zelfs een beetje Springbank.

Smaak: Dit is een cognac met een zeer lichte body, verfrissend. De geur zet zich door in de smaak. Deze Dudognon heeft geen houttonen, geen overdreven bloemensmaak. Dit is IMHO een zomerse cognac. Mijn zoon, de beginnende cognac amateur, zei quasi net hetzelfde.

Afdronk: Zacht, de smaak van de mineralen blijft nog nazinderen.

Is het mijn genre cognac? Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik ben er achter gekomen dat ik graag uitgesproken houttonen proef, dat ik graag een cognac heb met een vette olieachtige body. Is deze lekker? Ja, echt wel, maar op een atypische manier.
Laatst gewijzigd door JohanB op zo 23 aug 2020, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dudognon 100% Montils Limited Edition

Bericht door Hans »

Dudognon Montils.JPG
Ook ik kreeg een sample van Nicky van Cognacshop.be meegestuurd met een bestelling, waarvoor dank. Tijd om deze cognac eens aan de tand te voelen.

Op de site van Dudognon is deze cognac niet te vinden. Ook elders heb ik er geen proefnotitie van kunnen vinden, behalve de proefnotitie van Johan, hier boven.

Zelf kom ik tot het volgende.

De kleur: licht oker, goud.

De geur: Vooral fruitige geur. Ik mis de whisky-referentie van Johan, dus een vergelijk is lastig. Appel, peer, kers, maar ook een hint van pistache, kokos en citroen.

De smaak: Lichte, frisse, maar ook wat weinig complexe smaak. De 42% merk je niet.

De na-smaak: Passend bij de leeftijd. Inderdaad zacht, met een specifieke, licht peperige na-smaak.

Leeftijd: Minimaal 6 jaar gerijpt

De herkomst: Grande Champagne

De prijs: € 153,-- bij Cognacshop.be

De prijs/kwaliteit verhouding: Pittige prijs voor een Napoléon, maar wel logisch gezien het bijzondere karakter ervan. Kwalitatief goede cognac, maar niet echt mijn smaak.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Cognacshop
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 22:15
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Dudognon 100% Montils Limited Edition

Bericht door Cognacshop »

Hans

Deze Montils is exclusief voor cognacshop.be gebotteld op 12 flessen. Het is een ongefilterde versie van 20 jaar oud. Dat is meteen ook de reden waarom je er niets van terug kan vinden. :-)

De iets hogere prijs heeft vooral te maken met het feit dat haast niemand een 100% Montils heeft, en dan zeker niet van 20 jaar oud.

Zelf vind ik hem nogal boterachtig, het doet me denken aan een vettige Chardonnay wijn.

Over de prijs kunne we discussiëren, maar het is sowieso wel een zeer exclusieve fles.
Plaats reactie

Terug naar “Dudognon”