Jacques Painturaud - XO

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Jacques Painturaud - XO

Bericht door Hans »

Deze XO werd door Tim en mij blind geproefd in het kader van de blinde proeverij van DiscoverCognac.
De proefnotitie is dus blind gemaakt, de verdere gegevens zijn later toegevoegd, nadat bekend was welke cognac dit is.

PainturaudXO.PNG
PainturaudXO.PNG (109.58 KiB) 2029 keer bekeken

De kleur: Mooi donker mahonie

De geur: Warme, volle, complexe geur. Cederhout, geconfijt fruit, noten, hint van velpon, later wat viool.

De smaak: Mooi warm, gebalanceerd. Wat minder complex van smaak dan de geur doet vermoeden. Kruidig vooral, zwarte peper, beetje honing, wel wat hout maar toch wat weinig tannine, aards, lichte rancio.

De na-smaak: Wat kort voor een XO.

Leeftijd: 25 jaar gerijpt

Druif: Ugni Blanc

De herkomst: Grande Champagne

De prijs: € 120,-- bij DiscoverCognac

De prijs/kwaliteit verhouding: Uitstekend, we hadden hem op € 120,--geschat.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Jacques Painturaud - XO

Bericht door Roel »

En als je hem rechtstreeks bij Painturaud bestelt (https://www.cognacpainturaud.com/grande ... xo-cognac/) is hij slechts EUR 80. De bestel-/bezorgkosten zijn EUR 12,50. Dus voor EUR 92,50 heb je hem in huis. Maakt de prijs/kwaliteitverhouding nog net iets beter :)
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Jacques Painturaud - XO

Bericht door Hans »

Roel schreef: za 04 mei 2019, 09:23 Maakt de prijs/kwaliteitverhouding nog net iets beter :)
Zeker! Dank voor de aanvulling, Roel. Zoals je merkt heb ik geen intensieve research naar de prijzen gedaan voor de 12 proefnotities van de blinde proeverij.

Meteen maar even precies gekeken. De € 12,50 op de site is een indicatie, staat er bij. Als ik mijn adres invul komt ik op het volgende:
1 fles = € 16,-- ; 2 en 3= €19,-- ; 4 = € 22,-- ; 5 en 6 = € 23,--
Bij een doosje betaal je dus nog geen € 4,-- per fles verzendkosten, kom je op € 83,83 per fles!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Roel
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 108
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 14:23
Locatie: Heesch

Re: Jacques Painturaud - XO

Bericht door Roel »

Nou Hans, weliswaar geen intensieve research naar de prijzen, maar wel naar de (subjectgebonden) kwaliteit van de cognacs. Lovenswaardig!
Ipsa scientia potestas est
Mijn actuele collectie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Jacques Painturaud - XO

Bericht door Hans »

Roel schreef: zo 05 mei 2019, 14:20 Nou Hans, weliswaar geen intensieve research naar de prijzen, maar wel naar de (subjectgebonden) kwaliteit van de cognacs. Lovenswaardig!
Ach, blijft ook gewoon leuk om te doen. En subjectgebonden, inderdaad. Blijft toch een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Jacques Painturaud”