Calvados

Alles buiten Cognac, dat het leven aangenaam maakt. Zoals Pineau des Charentes, sigaren, wijn,Whisky, koffie, horloges, auto's etc...
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Calvados

Bericht door Ton »

Gisteren naar aanleiding van jouw bericht weer eens een marc geprobeerd.
Ik heb de 'Très vieux marc de Bourgogne, des Dames Huguette' leeggemaakt. Dat merk is nu ook van Cartron, maar Dames Huguette heb ik 30 jaar geleden ook eens gehad en was toen een zelfstandig merk.
Daarna de Hors d'Age van Cortron geopend. Gemaakt van druivenmost van Chambolle-Mussigny, Vosne Romanée en Volnay. Nou dat proef je er wel aan af hoor.
Beide marcs zijn heel bijzonder en goed. Ook al zijn ze best scherp, het zijn heel mooie smaken.
Marc Cortron.jpg
Marc Cortron.jpg (137.78 KiB) 3448 keer bekeken
Marc Cortron 2.jpg
Marc Cortron 2.jpg (164.01 KiB) 3448 keer bekeken
Die Hors d'Age heb ik bij de cognactheek in Apeldoorn gekocht met een mooie korting, want ze waren moeilijk te verkopen. Nou, dan zeg ik nog maar eens dank je wel, Harold en Erik! Het waren wel de laatste twee die ik daar mee nam.
Pellie
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 06 jan 2019, 12:16

Re: Calvados

Bericht door Pellie »

Mooi Ton! Het maakt me nieuwschierig... 8-)
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Calvados

Bericht door JohanB »

Is er iemand die bekend is met Calvados uit de AOC Domfrontais? Meer bepaald de vintage calvados van bv Lemorton?
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Calvados

Bericht door JohanB »

Et voilà. Mijn allereerste fles calvados is een feit. Na heel wat lezen, opzoeken en research over de verschillend regio's en calvadoshuizen heb ik, denk ik, een goede aankoop gedaan. Een Lemorton 1972 van Domaine Domfrontais. Verschillende bronnen schreven dat de 70's vintage calvados edities van Lemorton een echte aanrader zijn. Binnenkort zal ik daar zelf over oordelen. Ik ben alvast heel tevreden met mijn aankoop. Bij de handelaar van wie ik mijn fles gekocht heb, kon ik even ruiken aan een 5 jaar oude Lemorton en een calvados (een Groult of een Camut, dat ben ik vergeten) van Pays d'Auge. Die Lemorton was merkelijk zachter dat die van Pays d'Auge.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Calvados

Bericht door EelcoA »

JohanB schreef: wo 11 dec 2019, 11:47 Et voilà. Mijn allereerste fles calvados is een feit. Na heel wat lezen, opzoeken en research over de verschillend regio's en calvadoshuizen heb ik, denk ik, een goede aankoop gedaan. Een Lemorton 1972 van Domaine Domfrontais. Verschillende bronnen schreven dat de 70's vintage calvados edities van Lemorton een echte aanrader zijn. Binnenkort zal ik daar zelf over oordelen. Ik ben alvast heel tevreden met mijn aankoop. Bij de handelaar van wie ik mijn fles gekocht heb, kon ik even ruiken aan een 5 jaar oude Lemorton en een calvados (een Groult of een Camut, dat ben ik vergeten) van Pays d'Auge. Die Lemorton was merkelijk zachter dat die van Pays d'Auge.
Klinkt goed Johan, erg benieuwd naar je ervaring als deze open mag.
Heb zelf momenteel een flesje Venerable van Groult openstaan, prima ter afwisseling maar natuurlijk van een heel andere klasse dan deze Lemorton
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Calvados

Bericht door JohanB »

Ik heb deze namiddag een klein slokje Groult 20yo geproefd in een wijn en whiskyshop en ik moet zeggen dat ik allerminst onder de indruk was. Misschien kwam het doordat de fles wat te koud stond. Wie weet.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Calvados

Bericht door JohanB »

Deze Lemorton 1972 heeft behoorlijk wat tijd nodig, dat is zeker. Hij heeft ongeveer 46 tot 47 jaar in het vat gezeten ! ! Niet normaal gewoon. De calvados is gedistilleerd in 1972 en gebotteld in juli 2019. In het begin wist ik niet wat ik proefde. Pas na een hele tijd kwamen de smaken los. Zoals al eerder gezegd gebruikt Lemorton 70 % peren en 30% appelen om deze calvados te maken en dat laat zich gelden in de smaak. Die typische appelsmaak is niet aanwezig. Gelukkig maar, want appeldrank is niet echt mijn ding. Na en hele tijd zetten de peren zich door, en de alcohol ook. Hoewel dit maar 40 % is, zou je zweren dat hij gebotteld werd op 45 % of meer. Na een goed half uur is de calvados op z'n best. Super lekker en behoorlijk anders dan de doorsnee calvados versies uit de andere regio's. Ik heb zo vorige week een 20 jarige Groult mogen proeven, maar dit is toch heel andere koek, hoor. Ik ga vanavond toch nog eens proeven en dan zet ik de fles weg voor een tijdje. Ik ben benieuwd wat een beetje oxidatie met die Lemorton zal doen.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Calvados

Bericht door Rigor »

JohanB schreef: zo 22 dec 2019, 11:55 Deze Lemorton 1972 heeft behoorlijk wat tijd nodig, dat is zeker. Hij heeft ongeveer 46 tot 47 jaar in het vat gezeten ! ! Niet normaal gewoon. De calvados is gedistilleerd in 1972 en gebotteld in juli 2019. In het begin wist ik niet wat ik proefde. Pas na een hele tijd kwamen de smaken los. Zoals al eerder gezegd gebruikt Lemorton 70 % peren en 30% appelen om deze calvados te maken en dat laat zich gelden in de smaak. Die typische appelsmaak is niet aanwezig. Gelukkig maar, want appeldrank is niet echt mijn ding. Na en hele tijd zetten de peren zich door, en de alcohol ook. Hoewel dit maar 40 % is, zou je zweren dat hij gebotteld werd op 45 % of meer. Na een goed half uur is de calvados op z'n best. Super lekker en behoorlijk anders dan de doorsnee calvados versies uit de andere regio's. Ik heb zo vorige week een 20 jarige Groult mogen proeven, maar dit is toch heel andere koek, hoor. Ik ga vanavond toch nog eens proeven en dan zet ik de fles weg voor een tijdje. Ik ben benieuwd wat een beetje oxidatie met die Lemorton zal doen.
Gisteren ben ik op bezoek geweest bij Johan. Hoewel Cognac mijn voorkeur blijft genieten, vond ik deze Calvados heel erg lekker. Ik heb ook een Madeira mogen proeven. Heel speciaal, precies een combinatie tussen koude koffie en koude gluwhein. Bijzonder, maar toch niet zo mijn ding. Daarnaast de andre pztit 1973 mogen proeven. Deze ligt in lijn met de 1970. Gewoon lekker! Bedankt Johan voor de gastvrijheid!
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 374
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Calvados

Bericht door Fuzhou »

Calvados Pays d’Auge

Roger Groult XO

Going for Calvados today. Never developed a palate for this brandy. It’s going to take some more of getting used to.
Bijlagen
CB8D9125-540E-455E-8A1A-5E5B612FD191.jpeg
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Calvados

Bericht door JohanB »

Fuzhou schreef:It’s going to take some more of getting used to.
Oh yes, it's totally different. But I prefer the calvados from the Domfrontais region. Otherwise it's like drinking appel juice with a dash of alcohol.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Overige heerlijkheden!”