De Pineau is een likeur die wordt gemaakt van druivensap. Het productiegebied, Appellation d’Origine Contrôlée, is beperkt tot de Charente-Maritime en de Charente. Wanneer de druiven geperst zijn wordt aan de most Cognac van een jaar oud toegevoegd die minstens 60° alcohol bezit, wat de gisting stopt. De rijping vindt plaats in eiken vaten.
Een eeuwenoude traditie
De geboorte van de Pineau gaat terug tot het einde van de XVIde eeuw, toen volgens de legende een wijnboer per ongeluk druivensap in een vat met Cognac goot en dat toen maar zo liet staan. Enkele jaren later had hij het vat weer nodig omdat de oogst bijzonder rijk was en ontdekte een heerlijke drank, zonnig als de aarde in de Charente. Sindsdien houden de wijnboeren deze traditie in leven, die door de jaren heen echte kennis geworden is en garant staat voor kwaliteit en genoegen.
Witte en rosé Pineau
Er bestaan twee soorten Pineau: een witte, die minimaal een jaar op vat heeft gestaan, met de smaak van honing, fruit en kruiden. De rosé komt voort uit andere druivensoorten en is minstens 8 jaar oud, met een fruitiger smaak. Maar hoe dan ook, de Pineau, die ook in oud en zeer oud wordt ingedeeld (meer dan 5 of 10 jaar op het vat), illustreert altijd door zijn heerlijke smaak de gulheid van een uitzonderlijke streek.
Aangezien er nog weinig op dit forum is gesproken over Pineau, hierbij een startpost over de drank Pineau des Charentes...
Wat vinden jullie van deze op Cognac-gebaseerde drank?
Persoonlijk vind ik de meeste Pineau's redelijk zoet van smaak, dus het smaakt mij niet altijd maar bij een lekker zoet dessert pas het prima! Mijn vriendin is er in ieder geval dol op...