Pineau des Charentes

Alles buiten Cognac, dat het leven aangenaam maakt. Zoals Pineau des Charentes, sigaren, wijn,Whisky, koffie, horloges, auto's etc...
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Pineau des Charentes

Bericht door JohanB »

Nah, ik heb veel liever de witte of een oude rosé dan een rode. Die vind ik soms wat te zoet en dat doet mij dan wat teveel denken aan porto.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Pineau des Charentes

Bericht door Ton »

Wat ik er van dacht te weten is dat je alleen witte of rode hebt en dat een rose gekleurde gewoon een oude rode is.
In elk geval: een jonge rode pineau heb ik ook niet graag, hij moet wel 'wat' ouder zijn.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pineau des Charentes

Bericht door Hans »

Vandaag een paar rode pineaus naast elkaar gezet, met elkaar en met eerder geproefde pineaus vergeleken.

proeverij.jpg


In het algemeen kan gezegd worden, dat mijn echtgenote een voorliefde heeft voor jonge fruitige pineaus. Hoewel ik die zelf ook kan waarderen, neig ik toch meer naar de complexere, wat oudere.
De aanduiding “cognacig” was voor mijn vrouw geen aanbeveling, voor mij wel. ;)

Bertrand.JPG


Bertrand Pineau Rosé

Roodbruine kleur. “Arôme fruité et tres parfumé” vermeldt de producent. Ik vond dat wel meevallen, beetje vlakke geur.
De smaak: zoet domineert in eerste instantie. Daarna een mooie balans van fruit (“fruits rouges, cassis et cerise”) en hout.
Een 5 jaar gerijpte pineau uit de Petite Champagne, met Cabernet en Merlot
Lekker. Kost € 17,-- bij cognacshop.be

Bertrand vieux pineau rosé

De kleur is identiek aan de jongere variant. Ook hier vindt de producent de geur een “Arôme fruité et tres parfumé”, maar ook hier wat vlak.
Minder zoet dan de jongere pineau. Mooie balans ook, meer hout dan fruit, zoals te verwachten was.
Een 15 jaar gerijpte pineau uit de Petite Champagne. Kost € 24,50 bij cognacshop.be. Waar voor je geld!

Raby.JPG

G&C Raby – Pineau Ruby

Mooie donker rode kleur, veel fruit in de neus, nauwelijks iets anders.
Cognacshop.be meldt: “iets kruidiger dan de doorsnee rode pineau” en dat klopt wel. Mooie volle fruitige smaak met wel wat diepgang. Absolute aanrader voor wie van jonge rode pineaus houdt.
Grande Champagne, gemaakt van 60% Merlot en 40% Cabernet Franc. Leeftijd onbekend.
De producent vermeldt verder nog: “Référencé au guide Hachette en 2009, 2010, 2011 et 2014. Médaillé d’or aux saveurs régionales 2009”
Kost € 15,40 bij cognacshop.be. Veel waar voor je geld!
Blind niet te onderscheiden van de rode pineau van André Petit, een favoriet hier ten huize. We gaan hem ook nog een keer naast de rode pineau van François Peyrot zetten.


Michelet.JPG


Michelet pineau rouge

Mooie neus, rood fruit uiteraard ;) , maar ook wat ceder en een hint van eiken
Wel erg zoet bij de eerste slok. Duurt even om er door heen te komen, daarna wel een mooie balans van fruit en hout.
Noch de producent, noch cognacshop.be geven een proefnotitie of verdere informatie
€ 15,40 bij cognacshop.be. Goede prijs/kwaliteitverhouding.


Guillon-Painturaud.JPG


Guillon-Painturaud pineau rosé

Bruin-rode kleur. Frisse geur, vooral fruitig, beetje hout.
In de mond vooral framboos en jong hout. De leeftijd wordt niet vermeld, gebruikte wijnsoort ook niet. Grande Champagne.
€ 16,50 bij cognacshop.be. Prima, naar mijn idee.

Guillon-Painturaud pineau vieux rosé

Wat bruiner dan de jongere variant. Mooie smaak, de cognac komt duidelijker naar voren. Krachtiger, kersen, kruiden, hout.
De “subtle bitterness in the finish” die de producent beschrijft konden we niet ontdekken.
Leeftijd ook hier onbekend evenals de gebruikte wijnsoort.
€ 23,-- bij cognacshop.be. Klopt wel.

Guillon-Painturaud pineau extra vieux rosé

Amber van kleur. Mooie geur, weer meer cognac, hout, vijgen.
Zachte, volle smaak hout, geconfijte vruchten, sinaasappelschil.
€ 34,-- bij cognacshop.be Staat niet meer op de site. Erg lekker!


De conclusie: voor mijn vrouw was de G&C Raby Pineau Ruby het lekkerst. Voor mij toch nog steeds de eerder geproefde François Premier Grande Tradition Rouge
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Pineau des Charentes

Bericht door Roland »

Hans schreef: vr 08 mei 2020, 20:48 De conclusie: voor mijn vrouw was de G&C Raby Pineau Ruby het lekkerst. Voor mij toch nog steeds de eerder geproefde François Premier Grande Tradition Rouge
En de rode (5,10 of 20 jaar) van Château de Beaulon ?
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pineau des Charentes

Bericht door Hans »

Roland schreef: vr 08 mei 2020, 23:15 En de rode (5,10 of 20 jaar) van Château de Beaulon ?
Goed punt Roland. Gaan we ook eens proberen. ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Pineau des Charentes

Bericht door JohanB »

Heel mooie notities Hans ! !
Ik weet alleen dat de extra vieux rosé van Guillon-Painturaud 15 jaar oud is en de L'Exeption rosé is er 25.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pineau des Charentes

Bericht door Hans »

JohanB schreef: za 09 mei 2020, 11:50 Heel mooie notities Hans ! !
Ik weet alleen dat de extra vieux rosé van Guillon-Painturaud 15 jaar oud is en de L'Exeption rosé is er 25.
Dank voor het compliment en de aanvulling, Johan!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pineau des Charentes

Bericht door Hans »

Hans schreef: vr 08 mei 2020, 20:48 Blind niet te onderscheiden van de rode pineau van André Petit, een favoriet hier ten huize. We gaan hem ook nog een keer naast de rode pineau van François Peyrot zetten.

Het vergelijk van de Raby en de Peyrot heeft inmiddels plaats gevonden. De voorkeur van mijn vrouw blijft toch de rode pineau van François Peyrot. Licht, zoet, fruitig.

François Premier Grande Tradition Rouge is mijn favoriet.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Pineau des Charentes

Bericht door Hans »

Flesje Pineau Rosé van Léonard meegestuurd gekregen bij een bestelling van Cognacshop.be. Waarvoor dank, Nicky!

Leonard.JPG


Dus maar eens even aan de tand gevoeld.

De geur is vooral aards. Wat hout, wat kruiden. Niet heel fruitig, minder dan de recent geproefde pineaus.

Dat komt ook in de smaak terug, daarbij ook een duidelijke cognacsmaak. Duidelijker dan bij de meeste pineaus. Lekker!
De prijs weet ik niet.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Pineau des Charentes

Bericht door JohanB »

Léonard? Nog nooit van gehoord.
Hans schreef: Dat komt ook in de smaak terug, daarbij ook een duidelijke cognacsmaak.
Dat heb ik ook al gehad met de pineau Très Vieux van Bouju. Ik vond dat best wel lekker, dat je de kenmerken van de cognac van het huis in de pineau kan proeven.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Overige heerlijkheden!”