Dupuy - XO Tentation

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Dupuy - XO Tentation

Bericht door Hans »

Deze cognac werd geproefd op de 6e forumproeverij:
Dupuy XO Tentation
bloemen in de geur en kruidige smaak, niet heel complex, later wat droog en scherp
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Dupuy - XO Tentation

Bericht door Hans »

Deze XO werd door Tim en mij blind geproefd in het kader van de blinde proeverij van DiscoverCognac.
De proefnotitie is dus blind gemaakt, de verdere gegevens zijn later toegevoegd, nadat bekend was welke cognac dit is.

DupuyXOTentation.PNG
DupuyXOTentation.PNG (86.11 KiB) 2037 keer bekeken


De kleur: Goudgeel

De geur: Mooie neus, bloemig, viool, houttonen, licht velpon.

De smaak: Zacht, gebalanceerd, maar ook wel kruidig. Wel rancio, maar niet heel duidelijk. Weinig hout, macadamia, tintelend maar niet scherp.

De na-smaak: Middellang voor een XO.

Leeftijd: 15 tot 25 jaar gerijpt

Druiven: Ugni Blanc, Colombard en Folle Blanche

De herkomst: Assemblage van Grande Champagne, Petite Champagne en Fins Bois.

De prijs: € 89,75 bij Zeewijck

De prijs/kwaliteit verhouding: Op zich niet verkeerd, maar gezien de gebruikte druiven zou je toch wat meer diepte in de smaak verwachten.
We hadden hem iets voordeliger geschat, op € 70,--
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Dupuy - XO Tentation

Bericht door DiscoverCognac »

Ik was verliefd op het logo, de fles, de uitstraling van de fles. Vind dat logo vandaag de dag nog steeds geweldig. Via internet met veel moeite een fles XO Tentation gekocht via China en wauw. Na een korte worsteling de fles uit de doos gekregen en ik benader de fles met vlinders in mijn buik. Hoe gaat die open? Een plastic draaidop… Plastic, dat was wel een tegenvaller. Zonder dop ziet de fles er ook best naakt uit. Dupuy is een merk dat voornamelijk in Azië verkocht word. De website is echt slecht en verouderd, al is dat bij veel merken het geval. Dupuy is onderdeel van Maison Bache Gabrielsen. Het is niet alleen een ander naampje en logo, nee de Cognac’s zijn ook aangepast aan de doelgroep. Dupuy XO Tentation is rond in de mond. Het is een zoetere verleiding. Het nadeel van deze fes en omdoos is, is dat hij te hoog is voor de Nederlandse slijters, hij past gewoon weg niet in het schap. Terwijl ik van mening ben dat dit de favoriete Cognac kan zijn van veel Nederlandse Cognac drinkers. De Cognac is wat zoeter en fluweler in de mond dan de meeste Cognac’s en de prijs is ook niet eens gek voor een XO, ongeveer €90,- euro.
Misschien is het geheim van deze Cognac wel de samenstelling: het is een blend van Ugni Blanc, Colombard en de Folle Blanche uit de Fins Bois, Petite Champagne en de Grande Champagne. Dit maakt de blend rijk aan lagen. De Cognac lagert 15 tot 20 jaar in Limousin vaten. In de blind proeverij werd deze Cognac verkozen tot tweede beste XO Cognac volgens de Nederlandse Consument, dus zeker een aanrader.
Plaats reactie

Terug naar “Dupuy”