Discover Cognac 2019

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Discover Cognac 2019

Bericht door Roland »

Rigor schreef: zo 13 okt 2019, 20:03
Hans schreef: zo 13 okt 2019, 19:55
Rigor schreef: zo 13 okt 2019, 13:16 Opgestaan met buikgriep :-( ik had er nochtans zo naar uitgekeken.
Vervelend Berten! Beterschap! Zelf ook nog de naweeën van griep, dus sla deze keer ook over.
Jij ook beterschap! Het is de tijd van het jaar...

Ik lees graag de ervaringen van de forumleden die er wel geraakt zijn!
Ik ben er ook niet geraakt. Dubbele agenda.
Jurrien heeft geholpen, broer en vader waren aanwezig, en Nicky (Cognacshop.be) heb ik ook op een foto gezien.
Op de enkele foto's die ik gezien heb, leek het alsof er veel volk aanwezig was.

Nu wachten op een verslagje van Ton, Jurrien of Rowin.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Discover Cognac 2019

Bericht door Hans »

Rigor schreef: zo 13 okt 2019, 20:03
Hans schreef: zo 13 okt 2019, 19:55
Rigor schreef: zo 13 okt 2019, 13:16 Opgestaan met buikgriep :-( ik had er nochtans zo naar uitgekeken.
Vervelend Berten! Beterschap! Zelf ook nog de naweeën van griep, dus sla deze keer ook over.
Jij ook beterschap! Het is de tijd van het jaar...

Ik lees graag de ervaringen van de forumleden die er wel geraakt zijn!
Dank je Berten!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Discover Cognac 2019

Bericht door Jurrien »

Gisteren heb ik de cognacs van Jean Luc Pasquet mogen vertegenwoordigen op Discover Cognac. Ik had veel geïnteresseerde cognac-liefhebbers aan mijn kraam. De gehele middag was het daar een drukte van jawelste.Ben zelf nauwelijks in staat geweest om rond te lopen in de gezellig drukke zaal. Gezellig druk, exacte aantallen weet ik niet maar ik hoop voldoende om dit geweldige initiatief volgend jaar wederom te kunnen organiseren.

Emiel stond ook met oude flessen. Positieve reacties hoorde ik van enkele personen (waaronder forumlid Ton). Cognactheek liet ook heerlijke cognacs proven. Voor mij veel bekende merken. Ik kort gesprek gaven zij aan dat het redelijk goed gaat en dat zij blij waren dat de winkel weer bereikbaar is door het afronden van de wegwerkzaamheden. Proeverijen en buurtfeesten zorgen voor "meer" klandizie.Naud, Conte Filles en Park werden vertegenwoordigd door lieftallige dames met mooie cognacs. Naast smaakbeleving wil het oog immers ook wat :lol:
Rowin schonk diverse merken, Waaronder Renauld en Deau.

Rowin heeft een speech gehouden inzake de blindproeverij. Dit alles ondersteund door een goede presentatie.Uiteraard waren enkele winnende cognac merken ook te proeven.

Nicky vertelde mij met iets moois bezig te zijn in België. Wat dat is zal hij zelf maar moeten aangeven, dat is niet aan mij. Mijn interesse had het wel.

Voor mijzelf was het een mooie gelegenheid om oude bekenden te spreken, de helpende hand te geven en met je hobby bezig te zijn. Kijk derhalve terug op een proeverij met drie sterretjes.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Discover Cognac 2019

Bericht door Ton »

Gelukkig was ik niet ziek en kon ik acte de presence geven. Ik heb van een ontzettend leuke middag en avond genoten. Iedereen was in een opperbeste stemming. Ik had natuurlijk ook graag wat meer forumleden willen ontmoeten, maar er waren toch genoeg bekenden aanwezig: Nicky van Cognacshop, beide heren van de Cognactheek, Jurriën met vader en broer en ook een oude bekende: Stefan (van oldliquorcompagny) die samen met Cees Swart was gekomen.
Het aantal stands was beperkt, maar omdat Rowin en de Cognactheek beide met een fors aantal merken vertegenwoordigd waren, viel er genoeg te ontdekken.
Rémy Martin was met de Nederlandse agent aanwezig. Helaas dit jaar geen Louis XIII, maar de 1738 en XO vielen bij de gasten wel in de smaak.
Augier was er met een Franse sales manager, Ik stelde me niet te veel voor van hun producten, maar werd zeer aangenaam verrast door hun Singulier (folle blanche) en Sauvage (petite champagne). De l'Oceanique heb ik niet geproefd.
Lecat heb ik dit jaar niet geproefd. Hun Mémoires is echter erg goed.
Bij de ABK6 stand was zowel een Franse salesmanager als een Nederlandse vertegenwoordiger aanwezig. Leyrat heb ik niet geproefd. Van de ABK6 vond ik van de Rare XO, de Vintage 1985 en de XO Renaissance de laatste duidelijk de beste. Maar alledrie waren ze prima. Van Reviseur heb ik de nieuwe XO, de XO Platinum en de Origin geproefd. De Origin was fantastisch. Kost wel wat.
Voor Naud was Elena Stranskaya gekomen, area manager uit Pons. De Extra was (samen met een Frapin uit ca. 1910 van Emile) voor mij de winnaar van de dag. Helaas ook niet goedkoop, maar nog wel onder de €200.
Van Tessendier was er een Franse salesmanager aanwezig en de merken Tessendier en Park. Van Park wilde ik de borderies en de XO Extra proeven. De borderies was aangenaam, de XO Extra was zeer goed. Ik had geen zin om de Mizunara te proeven, want die had ik op de forumproeverij al gehad en die was tegen gevallen. Ze had er nu echter drie staan en wist me te over te halen om toch de 10 en 12 jaar oude te proeven. De 12 jaar oude is een single barrel limited edition borderies an de 10 jaar oude een gewone single cru borderies. Met name die 10 jaar oude is gewoonweg ontzettend lekker! Ik ben helaas vergeten wat hij gaat kosten. Misschien weet Rowin dat wel.
G. & C. Raby, vertegenwoordigd door een Franse salesmanager, heb ik niet geproefd omdat ik hem al goed genoeg ken. Zowel de XO als de Extra zijn prima grande champagne cognacs en zeer vriendelijk geprijsd (resp €45 en €55).
Conte & Filles was vertegenwoordigd door één van de eigenaars: Blandine Conte. Samen met haar zus hebben zij 9 jaar geleden het familiebedrif overgenomen en zijn in 2012 begonnen onder eigen naam te produceren. Gewoon goede fins bois cognac!. Ik heb de Héritage geproefd, een petite champagne. Meerdere gasten waren onder de indruk en vroegen mij of ik hem wel al had geproefd!
De Fussigny was er met een Franse agente. Ik heb de XO fine champagne geproefd.
Ten slotte was Emile er met een gulle keuze aan merken en kwaliteiten uit de zeventiger jaren en ouder. Onder meer twee Denis-Mounié's, cordon Blue, Bisquit, Polignac, Frapin om er maar enkele te noemen. Zoals hierboven al gezegd, de Tres Vieille Frapin die in de 1910s moet zijn gebotteld was fantastisch.
Leuke gesprekken gevoerd natuurlijk. Met name ABK6, Naud en Conte Filles nodigden mij nadrukkelijk uit om een keer op bezoek te komen voor een rondleiding.
Het aantal bezoekers had wel groter mogen zijn naar mijn mening, maar toch waren er steeds bij alle stands wel mensen. Ook was het voor de vertegenwoordigers aardig dat er nogal wat wijnhandelaren waren gekomen.

Rowin heeft er een aardige klus aan gehad. Niet alleen die enorme organisatie, maar op het laatste moment waren er vier ziekmeldingen van collega's die zouden helpen zodat hij zelf achter een stand moest staan en hij nogal wat moest sjouwen. Hij had Jurriën gevraagd om ook in te vallen, wat Jurriën manhaftig heeft gedaan, achter een stand! Ik heb Rowin wel een paar maal gevraagd of ik misschien ergens mee kon helpen, naar dat vond hij toch niet nodig. Maar cognac liefhebbers uit Nederland zijn Rowin wel veel dank verschuldigd!

Als laatste noot: ik heb nog drie miniatuurtjes gescoord waar ik erg blij mee ben. Zie foto.
IMG_20191014_132014.jpg
IMG_20191014_132014.jpg (405.45 KiB) 2009 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ton op ma 14 okt 2019, 17:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Discover Cognac 2019

Bericht door Roland »

Ton schreef: ma 14 okt 2019, 15:27 Gelukkig was ik niet ziek en kon ik acte de presence geven.
Top Ton.
Ton schreef: ma 14 okt 2019, 15:27 Augier was er met een Franse sales manager, Ik stelde me niet te veel voor van hun producten, maar werd zeer aangenaam verrast door hun Singulier (folle blanche) en Sauvage (petite champagne). De l'Oceanique heb ik niet geproefd.
De folle blanche zou van Grosperrin komen.
Ton schreef: ma 14 okt 2019, 15:27 Bij de ABK6 stand was zowel een Franse salesmanager als een Nederlandse vertegenwoordiger aanwezig. Reviseur heb ik niet geproefd. Van de ABK6 vond ik van de Rare XO, de Vintage 1985 en de XO Renaissance de laatste duidelijk de beste. Maar alledrie waren ze prima. Van Leyrat heb ik de nieuwe XO Platinum, de XO Elite en de Origin geproefd. De Origin was fantastisch. Kost wel wat.
De Origin is van "Reviseur".
http://www.reviseur-cognac.com/en/origin-by-reviseur-2/
Bij Leyrat heet hij Glory Extra. (die heb je thuis kunnen proeven).
Ton schreef: ma 14 okt 2019, 15:27 Voor Naud was Elena Stranskaya gekomen, area manager uit Pons. De Extra was (samen met een Frapin uit ca. 1910 van Emile) voor mij de winnaar van de dag. Helaas ook niet goedkoop, maar nog wel onder de €200.
Heb je meer info over deze cognac? Cru, ouderdom.
Ton schreef: ma 14 okt 2019, 15:27 G. & C. Raby, vertegenwoordigd door een Franse salesmanager, heb ik niet geproeft omdat ik hem al goed genoeg ken. Zowel de XO als de Extra zijn prima grande champagne cognacs en zeer vriendelijk geprijsd (resp €45 en €55).
Ben je zeker van deze prijs ? Ik dacht dat ze duurder waren.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Discover Cognac 2019

Bericht door Ton »

Hier stond een scan van een prijslijst. Maar dat bleken inkoopprijzen te zijn.
Ik heb de scan verwijderd.
Laatst gewijzigd door Ton op di 15 okt 2019, 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Discover Cognac 2019

Bericht door Roland »

Ton, prijzen aan huis (2013) :
Laatst gewijzigd door Roland op di 19 mei 2020, 06:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Discover Cognac 2019

Bericht door Ton »

Tja...
Zou het kunnen dat ze de leeftijden verlaagd hebben?
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Discover Cognac 2019

Bericht door Roland »

Ton schreef: ma 14 okt 2019, 16:44 Tja...
Zou het kunnen dat ze de leeftijden verlaagd hebben?
Inderdaad, dat denk ik.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Discover Cognac 2019

Bericht door Roland »

mvg,
RolanD
Laatst gewijzigd door Roland op di 19 mei 2020, 06:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”