Virtuele proeverij

Alle in's en out's m.b.t. proeverijen en evenementen op Cognac-gebied!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Virtuele proeverij

Bericht door JohanB »

Achter de schermen werd dit idee al eens geopperd. Ik laat bij deze eens een ballonnetje op. Is dit haalbaar (tuurlijk wel), maar hoe zien jullie dat? Hoeveel mag dit kosten? Hoeveel cognacs vinden jullie ideaal om te proeven? Met hoeveel deelnemers zien jullie dit zitten? Reken wel, hoe meer deelnemers, hoe meer werk dit met zich meebrengt. Vandaar mijn voorstel, suggesties zijn uiteraard meer dan welkom, he.

- budget: je kan daar zo gek mee doen als je zelf wil natuurlijk, maar ik ben voorstander om de (minstens) XO kwaliteit van de proeverijen IRL te handhaven. Ik heb eerlijk gezegd geen zin om vsop of napoleon cognacs te gaan proeven. Geen instappers dus. Als we het dan toch goed willen doen, moeten we ineens voor kwaliteit gaan.

- aantal cognacs: Ik dacht aan een stuk of 6. Om het praktisch allemaal nog te kunnen bolwerken. Je moet ook de tijd krijgen om de samples te proeven, notities te maken, die dan te publiceren in een aparte topic en daar toch enige dagen over kunnen discuteren.

- aantal deelnemers: 20, lijkt mij een mooi rond getal voor een eerste forumproeverij. Dat maakt dat je van iedere te proeven fles er maar 1 nodig hebt. Laten we het onszelf die eerste keer wat makkelijk maken en plezant houden.

De rest, zoals het versampelen, inpakken en opsturen, zijn voor mij details. Eén of meerdere mensen die zich geroepen voelen (yours truly meegerekend) om dit alles te organiseren kan achteraf besproken worden. Net als de te proeven flessen. Ofwel worden die aangekocht of komen ze uit de eigen collectie (makkelijk zat). Laat jullie maar horen !

OF ...

willen jullie liever een blind tasting? Want dat kan ook geregeld worden natuurlijk.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Virtuele proeverij

Bericht door Rigor »

Hi Johan,

Leuk dat je dit idee uitgeschreven hebt. Ik ben persoonlijk een liefhebber van een fysieke tasting omdat dat toch een stuk gezeliiger en makkelijker is.
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Virtuele proeverij

Bericht door JohanB »

Uiteraard is een persoonlijke ontmoeting veel leuker, maar de vraag is natuurlijk wanneer zoiets kan doorgaan he?
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Virtuele proeverij

Bericht door Rigor »

Dat is waar. Het lijkt me echter in deze periode praktisch bijna onmogelijk om dit vlot te organiseren. Mogelijks stoppen de pakketdiensten er een van deze dagen zelfs mee.
Het is een kwestie van volhouden. Misschien dat een proeverij in de zomer uitzonderlijk een optie is?
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Virtuele proeverij

Bericht door DiscoverCognac »

Ik kan uit ervaring zeggen dat het een hoop geld kost en veel tijd. Whisky mensen zijn wel zo fanatiek dat ze naar een beeldscherm gaan kijken en luisteren wat iemand zegt. Voor de cognac drinker is dat nog wat ingewikkelder
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Virtuele proeverij

Bericht door JohanB »

DiscoverCognac schreef: Ik kan uit ervaring zeggen dat het een hoop geld kost en veel tijd.
Euhmmm ... Wat is dat nu weer? Cognac verzamelen, of whisky of wat dan ook, kost ook veel geld als je kwaliteit zoekt. Dat heeft weinig te maken met een forum tasting hoor. Reken maar eens uit hoeveel je per jaar uitgeeft aan cognac. Je zal nog schrikken. Het vraagt idd tijd om alles in mekaar te steken. Ik zie niet echt in waarom het ingewikkelder zou zijn voor de cognac liefhebber om een sample te proeven en daarover een paar dingen te noteren. Dat is maar een vooroordeel, hoor. Maar goed, het was maar een idee hoor.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Proeverijen & Cognac-dates”