Chollet 'La Résistance'

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Chollet 'La Résistance'

Bericht door JohanB »

Als ik de cognac zachtjes in mijn glas laat draaien valt het op dat het een tijdje duurt eer tranen gevormd worden. Eens dat er tranen zijn, vallen ze toch redelijk snel. Wat toch een indicatie is van het lage alcoholpercentage, moest je dit blind proeven.

Neus: Bijzonder bloemig, lichtjes fruitig. Er is af een toe een miniem beetje rancio waarneembaar, maar echt niet veel. De neus is in het begin een beetje alcoholisch en lichtjes prikkelend, maar na een tijdjes in het glas valt dat heel goed mee. Misschien had hij een beetje last van OBE? De cognac zit (op dit moment) toch al meer dan 9 jaar in de fles.

Smaak: De body is zeer licht voor zo'n oude cognac. De smaak is heel zacht en weer bijzonder bloemig. Dit is de eerste cognac die zo heftig naar bloemen ruikt en smaakt. Van rancio is geen sprake, mss na een paar weken met behulp van wat oxidatie in de fles.

Afdronk: Niet bijster lang, helaas. Alles wat ik ruik en proef trekt zich gewoon door in de afdronk, maar in tegenstelling tot bv Grande Champagnes blijft de nasmaak niet lang hangen.

Is dit zijn geld waard? Mjaa, misschien. Als je enkel op de smaak afgaat, eerder niet vind ik. MAAR, je drinkt hier potverdekke een puur stukje nostalgie. Het is slechts mijn 2de Fins Bois cognac (naast die LX van Roland) en ik moet toch zeggen dat het een heel verschil is met de Grande Champagne cognacs. Heel anders van mondgevoel en smaak. Maar net daardoor kan ik dit echt wel waarderen !
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
peter65
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:48
Locatie: Herentals

Re: Chollet 'La Résistance

Bericht door peter65 »

JohanB schreef:Voilà, gisteren is de Chollet 'La Résistance' open gegaan. Ik ga een beknopte beschrijving geven, het was dan ook maar een eerste indruk.

Als ik de cognac zachtjes in mijn glas laat draaien valt het op dat het een tijdje duurt eer er tranen gevormd worden. Eens dat er tranen zijn, vallen ze toch redelijk snel. Wat toch een indicatie is van het lage alcoholpercentage, moest je dit blind proeven.

Neus: Bijzonder bloemig, lichtjes fruitig. Er is af een toe een miniem beetje rancio waarneembaar, maar echt niet veel. De neus is in het begin een beetje alcoholisch en lichtjes prikkelend, maar na een tijdjes in het glas valt dat heel goed mee. Misschien had hij een beetje last van OBE? De cognac zit (op dit moment) toch al meer dan 9 jaar in de fles.

Smaak: De body is zeer licht voor zo'n oude cognac. De smaak is heel zacht en weer bijzonder bloemig. Dit is de eerste cognac die zo heftig naar bloemen ruikt en smaakt. Van rancio is geen sprake, mss wel na een paar weken met behulp van wat oxidatie in de fles.

Afdronk: Niet bijster lang, helaas. Alles wat ik ruik en proef trekt zich gewoon door in de afdronk, maar in tegenstelling tot bv Grande Champagnes blijft de nasmaak niet lang hangen.

Is dit zijn geld waard? Mjaa, misschien. Als je enkel op de smaak afgaat eerder niet, vind ik. MAAR, je drinkt hier potverdekke een puur stukje nostalgie. Het is slechts mijn 2de Fins Bois cognac (naast die LX van Roland). Die LX was ook zeer lekker, maar veel minder bloemig en eerder fruitig van deze Résistance. Ik moet toch zeggen dat het een heel verschil is met de Grande Champagne cognacs. Heel anders van mondgevoel en smaak. Maar net daardoor kan ik dit echt wel waarderen !
een vraagje.heb je deze via een winkel gekocht of rechtstreeks op hun site?Heb 2 dagen geleden een prijs gevraagd en ze hebben een lijst gemaild met hun gamma,misschien dat ik een flesje xo ga bestellen en een paar flesjes pineau. Denk dat de cognac microbe me gebeten heeft :mrgreen:
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Çhollet 'La Résistance'

Bericht door DiscoverCognac »

peter65 schreef:
JohanB schreef:Voilà, gisteren is de Chollet 'La Résistance' open gegaan. Ik ga een beknopte beschrijving geven, het was dan ook maar een eerste indruk.

Als ik de cognac zachtjes in mijn glas laat draaien valt het op dat het een tijdje duurt eer er tranen gevormd worden. Eens dat er tranen zijn, vallen ze toch redelijk snel. Wat toch een indicatie is van het lage alcoholpercentage, moest je dit blind proeven.

Neus: Bijzonder bloemig, lichtjes fruitig. Er is af een toe een miniem beetje rancio waarneembaar, maar echt niet veel. De neus is in het begin een beetje alcoholisch en lichtjes prikkelend, maar na een tijdjes in het glas valt dat heel goed mee. Misschien had hij een beetje last van OBE? De cognac zit (op dit moment) toch al meer dan 9 jaar in de fles.

Smaak: De body is zeer licht voor zo'n oude cognac. De smaak is heel zacht en weer bijzonder bloemig. Dit is de eerste cognac die zo heftig naar bloemen ruikt en smaakt. Van rancio is geen sprake, mss wel na een paar weken met behulp van wat oxidatie in de fles.

Afdronk: Niet bijster lang, helaas. Alles wat ik ruik en proef trekt zich gewoon door in de afdronk, maar in tegenstelling tot bv Grande Champagnes blijft de nasmaak niet lang hangen.

Is dit zijn geld waard? Mjaa, misschien. Als je enkel op de smaak afgaat eerder niet, vind ik. MAAR, je drinkt hier potverdekke een puur stukje nostalgie. Het is slechts mijn 2de Fins Bois cognac (naast die LX van Roland). Die LX was ook zeer lekker, maar veel minder bloemig en eerder fruitig van deze Résistance. Ik moet toch zeggen dat het een heel verschil is met de Grande Champagne cognacs. Heel anders van mondgevoel en smaak. Maar net daardoor kan ik dit echt wel waarderen !
een vraagje.heb je deze via een winkel gekocht of rechtstreeks op hun site?Heb 2 dagen geleden een prijs gevraagd en ze hebben een lijst gemaild met hun gamma,misschien dat ik een flesje xo ga bestellen en een paar flesjes pineau. Denk dat de cognac microbe me gebeten heeft :mrgreen:
Laat even weten welke fles je wilt hebben. Heb er een aantal op voorraad. Op de site staan ze nog niet allemaal maar komen er wel meer bij binnenkort. http://www.DiscoverCognac.com
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Chollet 'La Résistance'

Bericht door EelcoA »

Mooie beschrijving Johan!
Wel heel anders dan de beschrijving van Chollet zelf (woody), of niet!??
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Chollet 'La Résistance'

Bericht door JohanB »

peter65 schreef:een vraagje.heb je deze via een winkel gekocht of rechtstreeks op hun site?
Via hun eigen site. Bijzonder vlotte afhandeling moet ik zeggen.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Chollet 'La Résistance'

Bericht door JohanB »

Mja, dat vond ik dus helemaal niet, he. Het was ook maar het eerste glas. Misschien dat die houttonen later wat meer naar de voorgrond treden.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Chollet”