Wina Born - Cognac & Armagnac

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Wina Born - Cognac & Armagnac

Bericht door Hans »

Wina Born – Cognac en Armagnac

Uitgave Het Spectrum, 1981

Wina Born wordt wel de moeder van de Nederlandse gastronomie genoemd. Met haar wekelijkse receptenrubriek in de Margriet heeft zij de culinaire horizon van Nederland absoluut verbreed.

Ze heeft vele boeken over gastronomie geschreven, twee over wijn en dit boekje over Cognac en Armagnac, dat tweedehands volop verkrijgbaar is.

Voor mensen die cognac boeken verzamelen is het een grappige aanwinst. Voor mensen die op zoek zijn naar informatie niet. De 49 pagina’s over cognac worden verlevendigd met veel plaatjes, dat is leuk. De informatie levert minder op. Een paar voorbeelden:
“Helaas, de folle blanche is bijna verdwenen – evenals de calombard (geen typefout mijnerzijds!) en ook de legendarische cognacs die uit haar geboren zijn moeten vrijwel zijn verdwenen, op een enkele fles in een particuliere verzameling na. Toch moeten er, zo heb ik mij laten vertellen, nog hier en daar in de Charentes kleine destillateurs zijn die nog altijd uitsluitend folle-blanche-wijnen in hun destilleerketel gieten. Maar vind hen maar eens!” (pagina 30)

Dat dat vinden niet zo'n probleem hoeft te zijn, wordt op dit forum op een aantal plaatsen duidelijk
“Er komen slechts heel sporadisch cognacs in de handel, die afkomstig zijn van één wijgaard. Het zijn curiosa van bepaalde firma’s die men zo hier en daarbij bepaalde restaurants in de Charentes of in Parijs kan krijgen, maar die bewijzen, dat een goede blending toch te prefereren is.” (pagina 44)

Ook deze "curiosa" zijn volop verkrijgbaar. Het grootste gedeelte van mijn verzameling bestaat er uit.

Alleen de zes grootste cognachuizen worden zeer kort besproken, waarbij de leeftijdsaanduidingen nogal wat opgepoetst zijn: VS van 5 jaar,VSOP’s van 15 jaar, Napoléons van 15-35 jaar, enzovoorts.

Achterin het boekje behandelt mevrouw Born dat waar ze goed in is: recepten met cognac en armagnac
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Wina Born - Cognac & Armagnac

Bericht door wouter »

Mevrouw Born heeft het inderdaad duidelijk geschreven zonder het Cognac gebied echt te kennen, toch vind ik het een grappig boekje. Ik heb thuis 2 of 3 boeken van mevrouw Born over Cognac, waaronder een speciale uitgave van Joseph Guy.

De genoemde aanmerkingen van Hans komen deels doordat tijden veranderd zijn (tegenwoordig is er veel meer vraag naar speciale druiven en Single Vineyard Cognacs) en deels doordat informatie (zeker vanuit Nederland) in die tijd moeilijk te vinden/te krijgen was, tegenwoordig is er een onbeperkte bron aan informatie door het internet.
Hans schreef:Achterin het boekje behandelt mevrouw Born dat waar ze goed in is: recepten met cognac en armagnac
:lol: :lol: :lol: Dat gedeelte heb ik nou juist overgeslagen ;)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wina Born - Cognac & Armagnac

Bericht door Hans »

wouter schreef:De genoemde aanmerkingen van Hans komen deels doordat tijden veranderd zijn (tegenwoordig is er veel meer vraag naar speciale druiven en Single Vineyard Cognacs) en deels doordat informatie (zeker vanuit Nederland) in die tijd moeilijk te vinden/te krijgen is.
Inderdaad het boekje is van voor de tijd van het internet, is misschien niet helemaal eerlijk haar te beoordelen vanuit het perspectief van nu. Moest me echter enigszins inhouden om niet geprikkeld te raken van de combinatie: gebrek aan echte kennis/deskundologentaal :lol:
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Boeken over Cognac”