Domaine du Buisson 50yo

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Domaine du Buisson 50yo

Bericht door JohanB »

Geur: Heel speciaal. Doet mij in eerste instantie wat denken aan een hele oude Speyside whisky (maar dan zonder de sherry). Ik ruik wat fruit, mos (?), zachte houttonen. Na een paar glaasjes en 1,5 ruiken en proeven kan ik mij goed inbeelden dat er mensen zijn die bloemengeur opmerken. Sla me dood welke bloemen. Ik hang niet met mijn neus tussen de bloempotten van mijn vrouw. Ik mis de rancio en sigarenkist van de Grande Champagne, kan dat?

Smaak: Eerst wil ik toch zeggen dat ik bijzonder verrast ben door de lichte body van de cognac. Voor een 50yo is dit absoluut niet stroperig, olieachtig of iets dergelijks. De houttonen zijn zo goed als weg. Wat overblijft zijn de fruitige toetsen en de bloemen.

Afdronk: Behoorlijk kort, jammer genoeg.

In het begin lijkt het of het alcoholpercentage toch een stuk hoger ligt dan 40%. Pas na een tijd in het glas kalmeert de boel en is de balans tussen de alcohol en de smaak veel beter.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Domaine du Buisson 50yo

Bericht door Hans »

JohanB schreef: ma 20 mei 2019, 15:52 Na een paar glaasjes en 1,5 ruiken en proeven kan ik mij goed inbeelden dat er mensen zijn die bloemengeur opmerken. Sla me dood welke bloemen. Ik hang niet met mijn neus tussen de bloempotten van mijn vrouw.
Vind ik ook lastig, bloemen. Kom er altijd wel uit met behulp van de aromakoffer van Arsan
JohanB schreef: ma 20 mei 2019, 15:52Ik mis de rancio en sigarenkist van de Grande Champagne, kan dat?
Lijkt me goed te kunnen kloppen. In het algemeen valt regelmatig op, dat verschillende mensen verschillende geuren ontdekken in dezelfde cognac.

Meer info over dit merk van Tessendier is overigens te vinden op de site van Ton
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Domaine du Buisson 50yo

Bericht door Roland »

Is van Tessendier.
Staat (helaas) niet op hun site vermeld.
http://www.cognac-tessendier.com/

Misschien zijn ze ermee gestopt.

Van Domaine du Buisson zijn er (als ik mij niet vergis) 3 cognacs.
Domaine du Buisson.JPG
Domaine du Buisson.JPG (62.26 KiB) 2144 keer bekeken
Réserve = 20 jaar oud
XO = 50 jaar oud
Extra = 70 jaar oud

Zeer moeilijk te vinden.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Domaine du Buisson 50yo

Bericht door JohanB »

Yep, ik heb de fles met kist van de 2de foto. Prachtige kist. Ik vond het haast zonde om de fles te openen. Die kist is begot nog groter dan de koffer van die François de Marange fles en prachtig afgewerkt binnenin. Ik ben nog niet zeker wat ik er mee ga doen. Ik had ook de mogelijkheid om de Extra 70yo over te nemen, maar ik had niet direct zoveel geld bij de hand.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Domaine du Buisson 50yo

Bericht door JohanB »

Ik wist het echt niet, maar deze cognac werd kort beschreven door Reinier Koops in "Cognac, kiezen op smaak". Ik zal even zijn bevindingen citeren. Ik moet zeggen dat ik er mij zeer goed in kan vinden (behalve dan voor de nootmuskaat).

"Bloemen met zachte kruiden, nootmuskaat in de neus, licht en elegant begin, ontwikkelt veel power, dan komen bloemen terug"
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Domaine du Buisson 50yo

Bericht door JohanB »

Roland schreef: Van Domaine du Buisson zijn er (als ik mij niet vergis) 3 cognacs.
Blijkbaar zijn er nog andere versies: Prestige en Reserve
https://www.celticwhiskeyshop.com/index ... 1/limit=16
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Plaats reactie

Terug naar “Domaine du Buisson”