Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Beschrijvingen van reizen naar de cognacstreek door forumleden, inspiratie voor een eigen trip!
Gebruikersavatar
Jurrien
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 18:36

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Jurrien »

Een héél bijzondere cognac werd geproefd op de laatste avond: De Hommage Ysatis van Vallein-Tercinier. Een marriage van Petite Champgane uit 1986 en een Grande Champagne uit 1990, de geboortejaren van Pieter en Ysatis, gecreëerd voor hun aanstaande huwelijk. Prachtige cognac, een mooi voorteken voor een goed huwelijk!
Kan niet anders dan beamen dat VT op verzoek van Pieter een geweldig blend heeft gecreëerd!! Iedere slokje smaakt naar meer. Pieter en Ysatis veel geluk in jullie voorgenomen huwelijk dat het maar een lang en gelukkig huwelijk mag zijn.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2149
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Ton »

Eindelijk lukt het weer. M'n computer was gecrasht. Opnieuw geformatteerd en een nieuwe videokaart en hij werkt weer, maar er moet nog veel gebeuren. Dat moet dan maar na mijn vakantie. Ik hoop met m'n laptop op vakantie alle posts te lezen - vooral van de cognacreis - die ik nu nog achter loop.
Maar goed, nu snappen jullie in elk geval waarom ik tot nu toe nergens op heb gereageerd.
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door EelcoA »

Ton schreef: vr 07 jun 2019, 15:09 Eindelijk lukt het weer. M'n computer was gecrasht. Opnieuw geformatteerd en een nieuwe videokaart en hij werkt weer, maar er moet nog veel gebeuren. Dat moet dan maar na mijn vakantie. Ik hoop met m'n laptop op vakantie alle posts te lezen - vooral van de cognacreis - die ik nu nog achter loop.
Maar goed, nu snappen jullie in elk geval waarom ik tot nu toe nergens op heb gereageerd.
Fijn Ton, we hebben de Amber Alert voor je weer laten intrekken... 8-)
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door EelcoA »

Erg mooi verslag/verslagen van de trip Hans, mijn complimenten! Ook leuke naslagwerken als ik binnenkort een fles van de betreffende huizen opentrek...

Misschien lastig om voor de hele groep te beantwoorden, dus voel jullie vrij om die voor alleen jezelf te beantwoorden, maar waren er positieve uitschieters tussen de bezoeken, bepaalde huizen die jullie andere forumleden kunnen aanraden op basis van jullie trip? En huizen die tegenvielen of de verwachtingen niet helemaal waarmaakten?
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Roland »

EelcoA schreef: za 08 jun 2019, 21:32 Erg mooi verslag/verslagen van de trip Hans, mijn complimenten! Ook leuke naslagwerken als ik binnenkort een fles van de betreffende huizen opentrek...

Misschien lastig om voor de hele groep te beantwoorden, dus voel jullie vrij om die voor alleen jezelf te beantwoorden, maar waren er positieve uitschieters tussen de bezoeken, bepaalde huizen die jullie andere forumleden kunnen aanraden op basis van jullie trip? En huizen die tegenvielen of de verwachtingen niet helemaal waarmaakten?
Er waren vele hoogtepunten.

Ons eerste bezoek : Héritage Réne Rivière : zeer oude borderies
Vallein-Tercinier : heel uitgebreid gamma, van jong naar oud, Fins Bois, PC, GC
Forgeron : ook een uitgebreid gamma, hier kregen we uitleg over de destillatie
Fillioux : uitleg in de wijngaard
Giraud : uitleg in de chai
Logis de Montifaud : geweldige prijs/kwaliteit verhouding.

Het "minste" huis was Château de Guynot.

Ik merk wel op, dat je in "groep" toch anders ontvangen wordt, dan als je alleen bent.
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door EelcoA »

Roland schreef: za 08 jun 2019, 22:19
Ik merk wel op, dat je in "groep" toch anders ontvangen wordt, dan als je alleen bent.
Bedoel je dat generiek of uit specifieke ervaring met 1 of meerdere van deze huizen? Ik kan me voorstellen dat dat Paul Giraud dan nog minder snel 'ontdooid'... :lol:

Als achtergrond van mijn vraag, ik heb heel weinig ervaring met bezoeken maar de keer dat ik bij Delamain met alleen mijn vrouw langsging (RM tel ik even niet mee want die reserveer je voor af en betaal je gewoon) werd er gewoon ruim de tijd genomen, kregen we een volledige tour en mochten we breed proeven, ondanks dat ik snap dat ze dan wellicht minder genegen zijn om de tijd te nemen voor je....
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Hans »

EelcoA schreef: za 08 jun 2019, 21:32 Erg mooi verslag/verslagen van de trip Hans, mijn complimenten! Ook leuke naslagwerken als ik binnenkort een fles van de betreffende huizen opentrek...
Dank je, Eelco!
EelcoA schreef: za 08 jun 2019, 21:32Misschien lastig om voor de hele groep te beantwoorden, dus voel jullie vrij om die voor alleen jezelf te beantwoorden, maar waren er positieve uitschieters tussen de bezoeken, bepaalde huizen die jullie andere forumleden kunnen aanraden op basis van jullie trip? En huizen die tegenvielen of de verwachtingen niet helemaal waarmaakten?
Ik sluit me eigenlijk volledig aan bij Roland:
Roland schreef: za 08 jun 2019, 22:19 Er waren vele hoogtepunten.

Ons eerste bezoek : Héritage Réne Rivière : zeer oude borderies
Vallein-Tercinier : heel uitgebreid gamma, van jong naar oud, Fins Bois, PC, GC
Forgeron : ook een uitgebreid gamma, hier kregen we uitleg over de destillatie
Fillioux : uitleg in de wijngaard
Giraud : uitleg in de chai
Logis de Montifaud : geweldige prijs/kwaliteit verhouding.

Het "minste" huis was Château de Guynot.
Daarbij vond ik de ontmoetingen met Franҫine Forgeron, Christophe Fillioux en Paul Giraud wel erg leuk. Pure originals! Met Paul Giraud heb ik op het laatst een tijdje apart kunnen kletsen. Werd snel vrij filosofisch. Daar zou ik wel een dagje of wat kunnen doorbrengen.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door Roland »

EelcoA schreef: za 08 jun 2019, 22:31
Roland schreef: za 08 jun 2019, 22:19
Ik merk wel op, dat je in "groep" toch anders ontvangen wordt, dan als je alleen bent.
Bedoel je dat generiek of uit specifieke ervaring met 1 of meerdere van deze huizen? Ik kan me voorstellen dat dat Paul Giraud dan nog minder snel 'ontdooid'... :lol:

Als achtergrond van mijn vraag, ik heb heel weinig ervaring met bezoeken maar de keer dat ik bij Delamain met alleen mijn vrouw langsging werd er gewoon ruim de tijd genomen, kregen we een volledige tour en mochten we breed proeven, ondanks dat ik snap dat ze dan wellicht minder genegen zijn om de tijd te nemen voor je....
Je hebt huizen waar er zeer regelmatig bezoek langs komt. Voor hun is het een soort routine.
Daar maakt het niet zo veel uit.
Bij andere huizen (ze merken snel als je een leek bent, of als je "iets" meer weet) krijg je een andere interactie.
Dan gaan er andere deuren/flessen open. Zoals bijvoorbeeld bij Ragnaud-Sabourin. De Paradis staat "apart". Maar werd wel op tafel gezet.
En uiteraard, ook gekocht.
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Cognacreis forumleden mei/juni 2019

Bericht door EelcoA »

Roland schreef: Je hebt huizen waar er zeer regelmatig bezoek langs komt. Voor hun is het een soort routine.
Daar maakt het niet zo veel uit.
Bij andere huizen (ze merken snel als je een leek bent, of als je "iets" meer weet) krijg je een andere interactie.
Dan gaan er andere deuren/flessen open. Zoals bijvoorbeeld bij Ragnaud-Sabourin. De Paradis staat "apart". Maar werd wel op tafel gezet.
En uiteraard, ook gekocht.
Snap ik, dank voor de nuttige toelichting Roland! En welke van de huizen die jullie bezochten schaar je onder degenen die regelmatig bezoek krijgen en die je dus alleen goed zou kunnen doen (wellicht zonder dat de 'speciale bezoekerskast' opengaat). Als ik zo kijk naar de verslagen lijkt dat met name Filioux te zijn!?

Ps ik neem aan dat die Heritage aan huis een andere prijs heeft dan op de bekende sites (ca €1800-2000), of niet!?
Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar de Charente, de cognacstreek”