Maxime Trijol XO Grande Champagne

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Maxime Trijol XO Grande Champagne

Bericht door wouter »

De Maxime Trijol XO GC, één van mijn favoriete Cognacs! Vol van smaak maar toch ook heel complex!

De proefnotities van de Maxime Trijol Grande Champagne VSOP volgens CognacReview:

De kleur: diep goud van kleur.
De geur: aantrekkelijke volle neus met aromatische rijkdom en hints van zoethout, vanille en cederhout.
De smaak: vol in de mond, zacht en weelderig met tonen van gedroogd fruit, eiken en een beetje rancio!
De na-smaak: gemiddeld lang voor een XO, iets pit in het gehemelte.
De herkomst: Grande Champagne.
De leeftijd: 30 jaar.

Artikel: Maxime Trijol XO Grande Champagne op CognacReview.

Afbeelding
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Maxime Trijol XO Grande Champagne

Bericht door Jurrit »

Ik vond deze cognac zeker de moeite waard.
Over het algmeen ook wel een cognac die zich kan meten met de Prunier 20 ans Fins Bois.
Wel vond ik de smaak passend bij de avond en erg leuk om als inleiding de beginstappen van Quinten en Wouter op het gebied als cognacgebruikers te horen ;)
De Maxime Trijol XO had zijn plaats dan ook verdient op ons 'kennersbal' aan de Hamseweg 13.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Maxime Trijol XO Grande Champagne

Bericht door Hans »

Maxime Trijol is ‘bouilleur de profession’ in St. Martial sur Né, in de Petite Champagne. Cognacshop vermeldt het bezit van 60 hectare wijngaarden in de Grande en de Petite Champagne. De website zelf vermeldt die vreemd genoeg niet. Wel, dat de eerste alambic in 1859 is geïnstalleerd, dat ze in 1954 handelaar geworden zijn en in 1962 22 alambics van 25 hectoliter hebben geïnstalleerd, waarmee ze een van de grotere distilleerderijen geworden zijn. Maxime Trijol voert twee lijnen, een traditionele met blends en een lijn met cognac uit de Grande Champagne. Ze vallen regelmatig in de prijzen.

Een Nederlandse importeur heb ik niet kunnen vinden, maar die moet er wel zijn, denk ik.

De XO Grande Champagne verdiende in 2010 een tweede plaats in de tweede proeverij van het forum

Wouter noemde deze cognac eerder een van zijn favoriete cognacs en beschreef hem aldus:
Wouter schreef:De kleur: diep goud van kleur.
De geur: aantrekkelijke volle neus met aromatische rijkdom en hints van zoethout, vanille en cederhout.
De smaak: vol in de mond, zacht en weelderig met tonen van gedroogd fruit, eiken en een beetje rancio!
De na-smaak: gemiddeld lang voor een XO, iets pit in het gehemelte.
De herkomst: Grande Champagne.
De leeftijd: 30 jaar.
Op CognacReview heeft hij er in 2010 een artikel aan gewijd.
Cognacshop.be geeft een korte beschrijving:
Cognacshop schreef:XO : Neus zeer kruidig, begint zacht, kruidig en zoet. (25-30j)
En tot slot de producteur:
Maxime Trijol schreef:Ce Cognac est à la fois ample et pourtant délicat, puissant et fin. La robe est topaze aux reflets d'or. Il offre une richesse aromatique avec des arômes de réglisse et des nuances de vanille qui aboutissent à une très souple finale. Très bonne longueur en bouche
Tim en ik komen tot het volgende:

De kleur: geel goud
De geur: Mooie frisse maar ook complexe geur. Zoethout, vanille, roos, leer, cederhour
De smaak: vol, warm, kruidig, licht rancio.
De na-smaak: warm, kruidig. Lengte passend bij de leeftijd
Leeftijd: 25-30 jaar gerijpt
De herkomst: Grande Champagne
De prijs: € 38,-- bij Cognacshop voor 50cl. (Ik kocht de Collection 3x 20cl: XO, Réserve, Extra voor € 81,--)
De prijs/kwaliteit verhouding: Goed.

Prettige, frisse maar ook warme en volle Grande Champagne.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Maxime Trijol”