Wout Mijdam

Stel jezelf in het kort even voor!
Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Plaats reactie
wouger
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 09 dec 2019, 19:44

Wout Mijdam

Bericht door wouger »

Hallo allen,

Ben nieuw hier en sinds afgelopen zaterdag pas bezig met cognac :D :D .

Heb toen mijn eerste glas cognac op na een etentje met vrienden was een Rémy Martin vsop, smaakte mij goed en mijn interesse was gewekt naar cognac.

Drink ook regelmatig single malt whisky heb +/- 50 flessen staan open en dicht. Mijn eerste fles cognac ook al aangekocht een Paul Beau hors d’arge bij Okhuysen.

Tips zijn welkom dacht zelf aan Navarre of een peyrot heritage of maak ik dan gelijk een reuzestap?
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Wout Mijdam

Bericht door DiscoverCognac »

Welkom

Zou beginnen met de grote merken minimaal vsop.
Courvoisier
Martell
Baron otard
Camus
Montifaud
Bache Gabrielsen
.
Vooral remy en martell naast elkaar proeven is interessant.
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Wout Mijdam

Bericht door EelcoA »

Leuk Wout, de Navarre Vielle Reserve en Peyrot Heritage zijn wel andere koek dan de RM VSOP. Een stuk uitgesprokener en complexer. Als je iets subtielers ernaast wilt kun je bijv aan de Delamain Pale & Dry of Audry XO/Reserve Speciale denken in dezelfde prijsklasse. Bache Gabrielsen XO ook erg mooi. Genoeg te ontdekken!
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Wout Mijdam

Bericht door JohanB »

wouger schreef: Tips zijn welkom dacht zelf aan Navarre of een peyrot heritage of maak ik dan gelijk een reuzestap?
Je maakt idd een reuzenstap, maar wel een hele goeie !
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Wout Mijdam

Bericht door Roland »

wouger schreef: di 10 dec 2019, 19:01 Hallo allen,
Ben nieuw hier en sinds afgelopen zaterdag pas bezig met cognac :D :D .
Welkom Wout.
wouger schreef: di 10 dec 2019, 19:01 Mijn eerste fles cognac ook al aangekocht een Paul Beau hors d’arge bij Okhuysen.
Dan heb je onmiddellijk een koopje gedaan.
Je vindt deze fles nergens goedkoper.
wouger schreef: di 10 dec 2019, 19:01 Heb toen mijn eerste glas cognac op na een etentje met vrienden was een Rémy Martin vsop, smaakte mij goed en mijn interesse was gewekt naar cognac.
Mijn persoonlijk gevoel : cognacs van de grote huizen bevatten geen ziel.
Zij richten zich in de eerste plaats op hun aandeelhouders.

Neen, ik richt mij vooral op de kleine huizen, de bouilleurs de cru.
Huizen met hun eigen wijngaarden, die zelf oogsten, destilleren, eventueel blenden en bottelen.
Hun geschiedenis, de zoveelste generatie, die telkens wordt overgedragen aan zoon/dochter, het persoonlijk contact, het verhaal achter iedere fles.
Een fles met een ziel.

Geniet ervan.

mvg,
RolanD
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wout Mijdam

Bericht door Hans »

Roland schreef: wo 11 dec 2019, 08:19 Mijn persoonlijk gevoel : cognacs van de grote huizen bevatten geen ziel.
Zij richten zich in de eerste plaats op hun aandeelhouders.

Neen, ik richt mij vooral op de kleine huizen, de bouilleurs de cru.
Huizen met hun eigen wijngaarden, die zelf oogsten, destilleren, eventueel blenden en bottelen.
Hun geschiedenis, de zoveelste generatie, die telkens wordt overgedragen aan zoon/dochter, het persoonlijk contact, het verhaal achter iedere fles.
Een fles met een ziel.
Volledig mee eens Roland! Daarbij koop je bij de kleinere huizen doorgaans ook betere cognac voor hetzelfde geld.

Welkom op het cognacforum Wout! Belangrijkste opgave lijkt me: ontdekken wat je lekker vindt en dan vervolgens op zoek naar een goede prijs/kwaliteit verhouding. Genoeg te ontdekken op dit forum en stel je vragen gerust!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: Wout Mijdam

Bericht door EelcoA »

Gelukkig is smaak subjectief. :roll: Ja, de grote huizen maken in de standaard range cognacs die vooral aan moeten spreken bij het grote publiek. En ja, ze moeten flinke marketingkosten terugverdienen met hun flessen. Maar er zitten echt wel goed gemaakte cognacs tussen en door de grote inkoopvolumes kunnen ze een zeer constante smaak bewerkstelligen; als een fles je bevalt dan weet je zeker dat een volgende, waar je deze ook ter wereld koopt, je ook zal bevallen. En in de niet standaard ranges kunnen ze absoluut kwalitatief zeer goede cognacs uitbrengen door selectie van de absoluut beste kwaliteit aanbod bij hun inkoop, ik denk bijv. even terug aan de Remy Martin 1988 en de Remy Martin Extra die nota bene de proeverij bij Roland thuis won (jaaa, die houd ik er nog een tijdje in mannen :D ). Maar ik kan me erin vinden dat in de regel kleinere huizen en bouilleurs de cru meer uitgesproken cognacs aanbieden met een vaak betere prijs-kwaliteit verhouding en je na een tijdje absoluut een voorliefde daarvoor ontwikkeld. Maar tot die tijd, en zelfs ook daarna, gewoon zoveel mogelijk proberen en je eigen voorkeur ontwikkelen! En je zeker niet teveel vooraf laten beïnvloeden door de uitgesproken meningen hier op het forum... ;)
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Wout Mijdam

Bericht door Roland »

EelcoA schreef: do 12 dec 2019, 22:06 Gelukkig is smaak subjectief. :roll: Ja, de grote huizen maken in de standaard range cognacs die vooral aan moeten spreken bij het grote publiek. En ja, ze moeten flinke marketingkosten terugverdienen met hun flessen. Maar er zitten echt wel goed gemaakte cognacs tussen en door de grote inkoopvolumes kunnen ze een zeer constante smaak bewerkstelligen; als een fles je bevalt dan weet je zeker dat een volgende, waar je deze ook ter wereld koopt, je ook zal bevallen. En in de niet standaard ranges kunnen ze absoluut kwalitatief zeer goede cognacs uitbrengen door selectie van de absoluut beste kwaliteit aanbod bij hun inkoop, ik denk bijv. even terug aan de Remy Martin 1988 en de Remy Martin Extra die nota bene de proeverij bij Roland thuis won (jaaa, die houd ik er nog een tijdje in mannen :D ).
Ook dit laatste was relatief.
56.JPG
Hoogste en laagste cijfer vielen weg.
Het verschil was vrij klein was, zonder rekening te houden met de aankoopprijs.

Bij de "beste VSOP en beste XO van Nederland" namen
- bij de VSOP's zowel Rémy Martin, Martell als Courvoisier deel.
- bij de XO's enkel Courvoisier en Rémy Martin deel.

Enkel Rémy Martin XO kwam bij de top-6.

Zo zie je maar, smaken verschillen.
En bijna iedereen zal rekening houden met zijn budget.

Doordat ik meer dan 100 verschillende huizen bezocht heb, hoort er bij elke fles een verhaal, een gezicht, een ziel...
En dat beïnvloedt mijn keuze, mijn mening....

mvg,
RolanD
Jonathan
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 43
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:40

Re: Wout Mijdam

Bericht door Jonathan »

Welkom Wout!

Niets zo mooi dan grote stappen zetten!
Mijn favoriet prijs/kwaliteit is Chateau de Montifaud 15Y. Maar op dit forum worden wel meer pareltjes geprezen..
Volgens mij allemaal terecht :D
Typ en spelfouten in de bovenstaande tekst dienen alleen ter vermaak van de lezer.
Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”