Laurent Merlin - Hors-Pair

Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Laurent Merlin - Hors-Pair

Bericht door Hans »

Laurent Merlin – Hors-Pair

Soms val je zomaar van je geloof af. In dit geval werd ik daarbij geholpen door de heer Ivo Kerstens van De Cognatheek in Antwerpen, die mij deze cognac blind liet proeven. Ik was meteen verkocht.

Deze cognac komt dus niet uit mijn favoriete gebied, de Grande Champagne, maar uit de Petite Champagne. Natuurlijk is deze indeling niet absoluut en zijn er meer en misschien belangrijker bepalende factoren dan de grondsoort. Gert von Paczensky zegt over de streek waar Laurent Merlin gevestigd was: “In de Petite Champagne staat de streek rond Archiac/Arthenac in hoog aanzien. Enkele van hier afkomstige cognacs zijn beter dan menige cognac uit de Grande Champagne en de ‘Petite Champagne d’Archiac’ staat bij kenners hoog aangeschreven, ook al is het geen wettelijk erkende naam.”
merlinlaurent.jpg
merlinlaurent.jpg (13.07 KiB) 7617 keer bekeken
Laurent Merlin was bouilleur de cru uit Arthenac in de Petite Champagne. De familie heeft sinds 1870 20 hectare beplant met Ugni Blanc. Het bedrijf is nog een tijdje gerund door dochter Carmen Merlin, die inmiddels de wijngaarden verkocht heeft.

Voor zover ik heb kunnen nagaan wordt ook deze cognac niet (meer) in Nederland verkocht. Ook in Frankrijk heb ik hem niet kunnen vinden. Aangezien deze cognac niet meer geproduceerd wordt, zal geen nieuwe aanvoer meer komen en zullen prijzen stijgen.
merlinhorspair.jpg
merlinhorspair.jpg (13.02 KiB) 7617 keer bekeken
Op Rixendis' Cognac Tasting Society krijgt deze cognac de volgende notities en beoordeling mee:
Nose: smoky aromas of fruits and flowers coexist in perfect unison with hints of dry wood (3/3)
Mouth: an outstanding length, roundness and pleasure (4/4)
Harmony Appreciation: An awesome Cognac; a perfect blend of a single vineyard averaging some 50 years (3/3)

Totale beoordeling: 10/10. De Hors-Pair behaalde in de beoordeling (zie onder "other") het maximum van 30 punten

Laurent Merlin zelf geeft de volgende smaaknotities: “Great finesse, delicate aromas of fruits and almonds, spicies and cinnamon on the nose. Round, pleasant, elegant and a very long taste. Briliant old gold color.”

De indrukken van Tim en mij:

De kleur: helder, oud goud
De geur: 1e neus: wat vlak. Deze cognac moet echt tot leven komen. 2e neus: fruit, amandel, kruiden, nootmuskaat, cederhout, maar ook bloemig. Jasmijn en hyacint denk ik (vind het onderscheiden van bloemengeuren nog steeds erg lastig).
De smaak: rond, prettig, elegant, goed gebalaceerd.
De na-smaak: heel lang. Als ik niet beter zou weten, zou ik op basis hiervan hebben durven wedden dat het een goede Grande Champagne is.
Leeftijd: jongste 50 jaar, oudste 80 jaar gerijpt.
De herkomst: Petite Champagne
De prijs: € 196,80
De prijs / kwaliteit verhouding: Een excellente cognac en dat kost wat. De prijs/kwaliteitverhouding lijkt me goed. Ik heb bij het degusteren (proeven en drinken doe je bij deze kwaliteit niet ;) ) geen moment het idee gehad dat ik teveel betaald heb.
Beoordeling: Voor de laatste keer het vergelijk met de Fontvieille, tot voor kort een van mijn referenties. De Hors-Pair is bijna twee keer zo duur en absoluut veel beter (gelukkig maar), voor mij een van de beste cognacs die ik tot nu toe geproefd heb.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Laurent Merlin - Hors-Pair

Bericht door wouter »

Wat een interessante Cognac en natuurlijk de herkomst ervan! ;)

Had hetzelfde gelezen in het boek van Paczensky, echter kon ik helaas nergens een verdieping van deze regio lezen... Leuk dat ik daar zo weer wat meer over leer en te weten kom! :D

In ieder geval goed om te horen dat deze zo goed smaakt, heb echter één vraagje: doet de smaak (in de hoofdlijnen) lijken op een Grande of Petite Champagne Cognac....

Geniet van deze bijzondere Cognac! ;)
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Laurent Merlin - Hors-Pair

Bericht door Hans »

wouter schreef:heb echter één vraagje: doet de smaak (in de hoofdlijnen) lijken op een Grande of Petite Champagne Cognac....
Mijn beperking bij het beantwoorden van deze vraag is dat ik, buiten proeverijen, weinig ervaring heb met cognacs uit de Petite Champagne. De enige andere uit mijn verzameling is de Château Montifaud Napoléon, waarover ik eerder heb opgemerkt:
Hans schreef:De Chateau Montifaud heb ik al proevend gekozen, is absoluut goed. Rijk bouquet, zachte ronde smaak. Toch ook een echte petite champagne; niet zo complex en blijft niet lang hangen. Prijs/kwaliteit 7
Op twee manieren kan ik misschien toch enig licht hierover laten schijnen:
1. Als ik de Laurent Merlin had moeten inschatten zou ik hem vrijwel zeker als Grande Champagne (waar ik wel enige ervaring mee heb) hebben gekarakteriseerd, o.a. vanwege de complexiteit, de balans, de zeer lange na-smaak.
2. Waar Gert von Paczensky en anderen kanttekeningen plaatsen bij de cru-indeling in kwaliteit, wordt, behalve aan klimaat, telkens gerefereerd aan de grondsoort van een desbetreffend micro-gebied. In het geval van dit deel van de Petite Champagne (Archiac-Arthenac) wordt vermeld, dat de grond veel rijker aan kalk en krijt is dan de rest van de Petite Champagne. En daarmee dus meer lijkt op de grond van de Grande Champagne. Je mag er dus van uit gaan, dat dit doorwerkt in de cognac, vergelijkbaar met de grond in de Grande Champagne.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Laurent Merlin - Hors-Pair

Bericht door Hans »

Bij Mac A Andrew krijgt deze cognac 10/10
Mac A Andrew schreef:Laurent Merlin - Hors pair 10/10 - A perfect Cognac! Magnificent blend of a single Petite Champagne vineyard, averaging 50 or so years, where smoky aromas of flowers and fruits coexist nicely with hints of dry wood. Very, very long.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Laurent Merlin - Hors-Pair

Bericht door Ton »

:)
En precies daarom wilde ik nu zo graag dat boek hebben: de smaaknotities en puntenwaardering van Mac Andrew die ook door andere experts hoog wordt aangeslagen.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Laurent Merlin - Hors-Pair

Bericht door Ton »

Hans schreef:Tegenwoordig wordt het bedrijf gerund door dochter Carmen Merlin.
Helaas heeft Carmen de wijngaarden verkocht. De oude voorraad is er nog, maar voor hoelang?
Ze schijnt getrouwd te zijn met een Amerikaan en de vraag is of ze in Frankrijk blijft (of misschien is ze daar al weg).
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Laurent Merlin - Hors-Pair

Bericht door Hans »

Ton schreef:Helaas heeft Carmen de wijngaarden verkocht. De oude voorraad is er nog, maar voor hoelang?
Ze schijnt getrouwd te zijn met een Amerikaan en de vraag is of ze in Frankrijk blijft (of misschien is ze daar al weg).
Om nostalgisch van te worden! Een goede reden om het resterende beetje Hors-Pair te koesteren. Gelukkig heb ik een klein voorraadje :D
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
eurotail
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 129
Lid geworden op: do 13 mei 2010, 09:57
Contacteer:

Re: Laurent Merlin - Hors-Pair

Bericht door eurotail »

Haha, nu óók bij mij verkrijgbaar (moet nog wel binnenkomen). Over de Castaigne later meer.... Gr
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Laurent Merlin - Hors-Pair

Bericht door Ton »

Eindelijk heb ik deze cognac ook geproefd en hij maakt zijn naam en faam volledig waar.
Mijn notities:
kleur: donker rood koper (goud?)
geur: intoxicating, banaan, pruimen, noot en kruiden.
Smaak: abrikoos, vanille, rozijnen en aardse smaken van leer, pepertje, cederhout, amandel en vooral ook rancio.
Doet meer aan een grande champagne denken dan aan een petite.

Als ik dit dan vergelijk met eerdere smaaknotities die hierboven staan, dan komt het redelijk overeen. Vooral de kwaliteit, één van de betere cognacs :!:
Laatst gewijzigd door Ton op zo 24 jun 2012, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Laurent Merlin - Hors-Pair

Bericht door Hans »

Ton schreef:.... één van de betere cognacs :!:
Absoluut mee eens. Gelukkig recent de voorraad weer wat kunnen aanvullen. Bij mij staat deze cognac sinds mijn proefnotitie van twee jaar geleden nog steeds op 3, na de La Fontaine de la Pouyade en de Tesseron no. 29

Het tijdstip van je proefnotitie doet vermoeden dat je er uitgebreid van hebt genoten ;)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Laurent Merlin”